Annonse
Hjem Nyheter Muskelvarianten av 5-serien klar

Muskelvarianten av 5-serien klar

BMW kom med sjuende generasjon av 5-serien i februar, og denne inkluderer raske modeller som plug-in hybriden 530e iPerformance og M550i xDrive som vrir ut 462 hestekrefter. Nå får vi M5 også.

Den første generasjonen 5-serien kom så langt tilbake som i 1972, kodenavnet E12. E12 kom aldri som en M-modell, men da den andre generasjonen (E28) dukket opp i 1981 begynte også linjen med M-modeller tre år senere.

Og nå er det altså klart for den sjette varianten av M5, og ikke uventet er det den raskeste av samtlige M5.

Den nye M5 kommer til Norge neste år.
Den nye M5 kommer til Norge neste år.

Den sparker unna 0-100 km/t på 3,4 sekunder, og den doble distansen dekkes på 11,1 sekunder. Dette sørger en biturbo V8 på 4,4 liter med 600 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm for. Dreiemomentet får man helt fra 1.800 omdreininger og opp til 5.600.

Saken fortsetter under Annonsen

Som flere andre produsenter er toppfarten begrenset til 250 km/t, og skal du ha versjonen som når 305 km/t må du punge ut med M-Driver’s-pakken.

Selvsagt er det mulig å kjøre med drift på kun bakhjulene. Vi snakker tross alt om en M-versjon. Men dette er en firehjulstrekk.

Dette får BMW til ved at det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet kun slår inn ved behov. Bakhjulene driftes ved normal kjøring, men når det er slutt på kreftene eller systemet mener at det trengs drift på forhjulene slår framhjulsdriften inn. Det er mulig å stille inn systemet individuelt, og ja, man kan deaktivere forhjulsdriften helt. Puh!

Det hele sys sammen med en 8-trinns M Steptronic automatkasse, som også har sekvensiell manuell giring.

Det finnes også flere kjøremoduser, og BMW har plassert to «M»-knapper på rattet som kan konfigureres til individuelle kjøreoppsett.  

Ettersom dette er en racingversjon har førermiljøet fokus på de «viktige» tingene, og BMW har utstyrt den med et digitalt instrumentpanel med og turtallsvarsling og indikatorlys som varsler når det må gire når det kjøres i manuell modus.

Oversiktelig førermiljø må til om man skal trykke litt ekstra på gassen.
Oversiktelig førermiljø må til om man skal trykke litt ekstra på gassen.

På utsiden ser man enkelt at dette er en M. Store luftinntak foran skal sørge for å kjøle ned bilens bremser- og nedkjølingssystem, og bak stikker fire piper fram mellom hjulene.

Store luftinntak avslører hva slags bil dette er.
Store luftinntak avslører hva slags bil dette er.

BMW M5 blir lansert under bilutstillingen i Frankfurt i september, og kommer til det norske markedet neste år. BMW kjører på med en «First Edition» som er begrenset til 400 biler, og kommer med serienummer i midtkonsollen, eksklusive farger og materialer og utvidet utstyrsnivå.

Den internasjonale prisen er satt til 117.900 euro, men norsk pris er ikke kjent.

Her er en den, nye BMW M5:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker