Annonse
Hjem Nyheter Motoren som formet Ferrari

Motoren som formet Ferrari

Bak enhver mektig mann står det en det kvinne, heter det. Og i hver eneste suksessrike bilmodell sitter det en velbygd motor.

Få, om noen, kan matche arven til den legendariske V12’eren som satt i Ferrari i de riktig gamle dagene. Faktisk hadde Ferrari to forskjellige V12 på 1950-tallet, men den «ekte» kom fra en kar hos Alfa Romeo.

Det er JBR Capital (engelsk finansieringsfirma for dyre biler) som tar for seg historien om V12’eren signert Gioacchino Colombo. Du kan lese den saken her.

Etterkommere av V12’eren fra Colombo satt nemlig i ikoner som 250 Testa Rossa, 250 GTO og Daytona.

Colombo selv havnet i Ferraris søkelys etter at han bygde en rekkeåtter som satt i en Alfetta 158 Grand Prix-bil i 1938.

Saken fortsetter under Annonsen

Etter 2. verdenskrig fikk Enzo Ferrari han til å designe en V12, som Enzo den gang beundret og ville ha i sine biler.

Det Colombo kom opp med var en lettvekt 60 graders V12 på kun 1,5 liter, som uten problemer nådde den da imponerende 7.000 omdreininger. Motoren var svært kompakt, og Colombo kom opp med løsninger som i ettertid ble vanlige.

Og her kommer regnestykket på hvorfor Ferrari nummererte modellene. Ta 1.496 kubikk, del det på antall sylindrer, rund opp til nærmeste runde nummer – og sjekk resultatet. Det blir 125. Navnet på Ferraris første serieproduserte bil i 1947.

Enzo ville han den i racingmodellene, og motoren ble borret opp. Den gikk først fra 118 hestekrefter til 230, og deretter til 315 hestekrefter. Da hadde motoren fått doble kamaksler.

Ferrari-sjefen var likevel ikke helt fornøyd da motoren ikke leverte som den skulle, og fikk Aurelio Lampredi til å designe en større 3,3 liters V12 i 1950. Colombo gikk da tilbake til Alfa Romeo, men første trimmet han V12’eren til å bli 1994 kubikk som ble brukt i Ferrari 166.

Han ble erstattet av hans tidligere mentor hos Alfa, Vittorio Jano, som utviklet motorene til Colmbo helt til han døde i 1965.

Etter at Colombo forlot Ferrari ble det altså laget diverse etterfølgere av motoren hans, deriblant en 2.953 kubikk som ble produsert over en del år. Den satt blant annet i Testa Rossa, som nesten nådde den mystiske 100 hk-per-liter-grensen.

Motoren satt også i 250 GTO, som vred ut 300 hk i racingutgave.

Orginalblokkens største utvidelse kom med en 3.967 kubikk i 400 Superamerica i 1960. Hmmm, 400? Stemmer det da? Nei, kalkulatoren viser 330, men Ferrari ble overtalt til å bruke antall liter ettersom 400 ville slå bedre an i USA. Ingen regel uten unntak! (Ferrari gikk tilbake til tradisjonen da de kom med 330 GT-serien.)

Colombos motordesign i diverse størrelser overlevde helt til 1989, og den siste modellen var en 412 som kom i 1985. Ja, med 4.942 kubikk. Det er bare og sjekke kalkulatoren.

Colombo selv tok over ledelsen av Alfas motorsportavdelingen da han returnerte, og var altså en av folkene bak suksessen til formel 1-legenden Juan Manuel Fangio, argentineren som blant annet ble verdensmester med Alfa Romeo i 1951.

I 1953 gikk Colombo til Maserati, og to år etter til Bugatti. Hans siste jobb var hos MV Augusta i perioden 1957-1970. Han døde året før ferrari pensjonerte V12’eren, i 1988.

Hvem er så disse kjendisene som har hatt Ferrari med V12’er da?

Jo, Beatles-medlemmene John Lennon (330 GT) og George Harrison (365 GTC), musikeren Eric Clapton (250 GT SWB) og filmheltene Steve McQueen (250 Lusso) og James Coburn (250 GT) var alle entusiastiske eiere av en Ferrari med V12.

Av nyere tid finner vi navn som Eddie Murphy (599 GTB), Sylvester Stallone (612 Scaglietti/599 GTB), Nicolas Cage (Enzo Ferrari), David Beckham (612) og til og med Justin Bieber (blant annet Enzo), som nylig glemte hvor han hadde parkert en av de andre under et opphold i Los Angeles. Han fant den igjen etter tre uker. Ikke enkelt å være superstjerne…

Selv pave Johannes Paul II har eid en Ferrari. Den fikk han i 2005, men det spørs om han noen ganger kjørte den. For den ble auksjonert bort til et godt formål like etter.

Ferraris V12’ere har selvsagt blitt brukt i en mengde filmer, men det er vel spesielt en de litt eldre aldri glemmer. Nemlig «Skulk med stil» med Matthew Broderick i hovedrollen som kom i 1986. Der ødela de nemlig en Ferrari 250 GT California. Vel, egentlig ikke. For det var bare juksebiler.

Det ble riktignok brukt en ekte 250 i noen av scenene, men tre kopier ble lagd for å ta imot all julingen. Heldigvis. For bilen ble virkelig herjet med, noe de som husker godt vet.

Filmen klarte også å avkrefte myten om at kilometerstanden teller baklengs når det rygges. Det var nemlig da guttene prøvde på nettopp den varianten at det gikk galt.

Vi avslutter med det klippet. Husk at det er en Ford V8, og ikke en ekte Ferrari V12. Men det gjør likevel vondt å se på, gjør det ikke?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker