- Annonse -
HjemElbilerMomssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for de som bestiller elbil nå.

Regjeringens reviderte statsbudsjett sendte tsunamibølger gjennom bilbransjen ‒ og den tar også med seg bilkjøperne.

- Annonse -

I dette, lagt fram torsdag, vil nemlig Ap og Sp skrote den store suksessformelen med momsfritak på elbiler. Regjeringen vil erstatte dette med en tilskuddsordning, og denne skal gjelde for nye elbiler med en maks innkjøpspris på 500.000 kroner.

Beløpet over dette får ingen støtte, noe som i praksis betyr de samme avgiftene på det overskytende beløpet som benin- og dieselbiler har. Her gjelder altså kjøpsprisen, og regner man inn utstyret så er det flere hundre nye elbilmodeller som dras inn i denne tsunamibølgen.

På plussiden skal regjeringen ha for at de varsler dette nå, for endringene gjelder altså ikke før i 2023.

– Vi varsler dette nå, for å gi forutsigbarhet for bilkjøpere og bilbransjen. Vi skal fortsatt støtte opp om de som vil kjøpe en vanlig elbil, men det er ikke felleskapets jobb å finansiere kjøp av de dyreste og flotteste elbilene for de som har råd til det, framholder finansminister Trygve Slagsvold Vedum fra Sp.

- Annonse -

Finansministeren mener åpenbart at en bil som for eksempel en godt utstyrt Volkswagen ID.4 er en luksusbil, for en slik helelektrisk folkebil lander enkelt på over 500.000 kroner. Men han om det.

Vedum nevner forutsigbarhet, men endringen skaper det motsatte ‒ uforutsigbarhet. Mange bilkjøpere som nå kjøper eller nylig har kjøpt en ny elbil til over 500.000 kroner, vet nemlig ikke når de får levert denne.

Det er nemlig en produksjonshikke i bilindustrien, og både pandemien, mangel på mikrobrikker og krigen i Ukraina skaper til dels store forsinkelser. Og det køer seg stadig mer opp med ordrer.

Resultatet kan bli en langt dyrere elbil enn det sluttsummen først tilsa.

- Annonse -

‒ Lang ventetid på elbiler gjør at mange kan få en stor ekstraregning når bilen leveres, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Har du bestilt elbil og får den levert i 2023, er det lurt å sjekke vilkårene i kontrakten din.

NAF forklarer at det i standardkontrakten til Norges Bilbransjeforbund også er et punkt som omtaler pris, og dette åpner for å angre på kjøpet.

Punktet sier at om prisen på bilen øker med mer enn 6 prosent av avtalt kontraktssum, kan kjøperen gå ut av kontrakten. Men det er dessverre ikke alltid så enkelt.

For dette gjelder ikke om leveringstiden er avtalt med seks måneder eller mer fra kontraktstidspunktet, så dette vil helt sikkert treffe noen av de som allerede har bestilt ny elbil.

‒ De som allerede har bestilt bil med kontraktfestet levering etter nyttår, vil derfor ikke kunne bruke dette punktet i kontrakten. Vårt råd da er å snakke med forhandleren og se om dere kan finne en god løsning, sier Sødal.

Det er kun staten som kommer vinnende ut når momsen fjernes, og NAF oppfordrer da også bilbransjen til å være fleksibel i møtet med fortvilte kunder som risikerer store ekstraregninger. De som for eksempel har bestilt en elbil til 600.000 kroner, det taket regjeringen tidligere har lovet skal være avgiftsfri, må for eksempel ut med hele 25.000 kroner ekstra. Det er en stor ekstraregning.

Regjeringens reviderte budsjett er altså et forslag, noe som betyr at det må vedtas før det trer i kraft. Og Ap og Sp er som kjent en mindretallsregjering som trenger støtte fra andre partier.

‒ Stortinget må rydde opp i regjeringens elbil-forslag. Dette kan ikke bli stående. Mange har tatt beslutningen om at deres neste bil skal være elbil. De rammes av denne avgiftsøkningen, slår Nils Sødal fast.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her