Annonse
HjemNyheterModerne Mini ‒ en 20 år gammel sjarmør

Moderne Mini ‒ en 20 år gammel sjarmør

Mini er kanskje 61 år gammel, men den er også en viril 20-åring. For den ble gjenfødt en høstdag i 2000.

En Mini sjarmerer og sprer om seg med smil, men det var alt annet enn smil som var bakgrunnen for at merket så dagens lys i 1959.

Sjefen for den britiske bilindustrien, Leonard Lord, var nemlig forbannet. Fly forbannet.

En oljekrise i 1956 førte til en voldsom etterspørsel etter små og drivstoff-gjerrige biler, og britene sto på bar bakke. Tyskerne hadde Volkswagen Boble, og italienerne hadde på gang Fiat 500.

Britene hadde nada, noe som altså irriterte sjefen noe voldsomt.

Saken fortsetter under Annonsen

«Lorden» kommanderte bilindustrien til å komme opp med et alternativ, og han hadde klare krav til bilen. Den skulle være maks 3 meter lang, 1,2 meter høy og bred, og passasjerområdet skulle måle 1,8 meter.

British Motor Corporation (BCM) tok oppgaven på alvor, og kom opp med følgende alternativ: To dører, fire seter og ok kjøreegenskaper. Den var i tillegg billig og bensingjerrig.

Med andre ord en modell som kunne sprekke «Bobla», og en slags mini-versjon av bilene britene ellers lagde.

Resultatet var så lovende at BMC valgte å selge den via to av sine merker, Morris og Austin. Morris-versjonen het Mini, mens Austin kalte den for 7 etter Austin 7-modellen fra 1920-tallet.

Mini’en ble en umiddelbar suksess, og etter kun seks år ble bil nummer 1 million produsert. Siden har det gått slag-i-slag.

2. generasjonen kom i 1967, 3 generasjonen hvor både navnene Morris og Austin ble strøket og bilen kun ble hetende Mini kom i 1969, mens den 4. og siste generasjonen av den opprinnelige Mini-modellen kom i 1976.

Totalt ble det produsert 5,3 millioner utgaver av den opprinnelige modellen.

Den Mini’en vi nå kjenner begynte sin ferd i 1994.

BMW jaktet på nye markeder, og fant ut at det var plass til en litt mer luksuriøs bybil. 1-serien var fortsatt ikke «oppfunnet», og 3-serien hørte ikke hjemme i det segmentet.

Det enkleste var å kjøpe opp et merke som allerede hadde biler i det lille by-segmentet, og de vendte blikket mot Rover-gruppen eid av flyindustri-selskapet British Aerospace. Og de fikk napp.

I 1994 kjøpte BMW opp Rover-gruppen, som inneholdt merker som Rover, MG og Land Rover i tillegg til Mini.

Den tyske gruppen hadde store planer for alle merkene, og pøset inn millioner av tyske mark i en beinhard satsing ‒ som ble totalt mislykket.

I 2000 var det ingen vei utenom å ta tapet, og de solgte unna alle merkene ‒ foruten Mini.

For en ny versjon av denne hadde de allerede startet å utvikle i juli 1994, og hadde stor tro på at den ville bli en suksess på lik linje med det den originale ble.

I 1997 hadde de kommet så langt at de lot noen utvalgte journalister ta en titt på hva som var i gjære, og det resulterte i en ny Mini-feber.

Forventingene var dermed skyhøye foran verdenspremieren av nye Mini, noe som tok plass i Paris september 2000. Bare dager senere stoppet produksjonen av den klassiske Mini, som altså fikk leve i 41 år.

Og at den nye svarte til forventningene bekrefter den vanvittige mengden av folk som nærmest umiddelbart reserverte bilen ‒ 100.000 i tallet.

Den moderne og mer luksuriøse Mini, den var tross alt laget av BMW, brukte ytterligere 10 måneder på å komme seg ut til forhandlerne.

Men 7. juli 2001 startet salget i Storbritannia, og da måtte folkene på fabrikken i Oxford også jobbe helger ‒ så stor var etterspørselen. Og det var altså før det globale salget var i gang.

Et marked som ventet spesielt mye på den nye Mini-versjonen var Japan, hvor den klassiske Mini var en kult-helt og stor byfavoritt. Men de japanske kundene måtte pent vente, og grunnen var ganske så bisarr.

Startdatoen ble satt til 2. mars 2002, og grunnen var rett og slett at denne datoen uttales som «MI-NI» på japansk. 20 dager senere åpnet også salget i USA, hvor 20.000 kunder allerede hadde forhåndsbestilt sine biler.

BMW var smarte da de la planen for Mini, og fokusert på personifisering av bilen. Det skulle være enkelt å lage seg sin egen spesielle versjon, og stort sett alt var mulig å velge ‒ fra setene, rattet og interiøret til soltak, lykter og aerodynamiske pakker.

Noe annet smart gjorde de i 2004, for da kom også kabrioletutgaven av Mini. I 2006 fylte de på med ytterligere versjoner, Mini Clubman (stasjonsvogn), Mini Coupé og Mini Roadster.

I dag lever Mini i aller beste velgående, og har også tatt steget inn i den elektriske tiden med Mini Electric og den ladbare hybriden Mini Countryman Plug-In Hybrid, begge selvsagt også tilgjengelig her i Norge.

Totalt har Mini for lengst rundet 10 millioner eksemplarer, og er fortsatt kun 20 år selv om den ble født i 1959.

Og Leonard Lord hadde nok nikket anerkjennende om han hadde sett dagens moderne og mer luksuriøse Mini, for selv om de både har vokst og blitt litt dyrere med årene er de fortsatt helt i hans ånd ‒ og skaper fortsatt smil og glede!

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,180FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse