Hjem / Nyheter / Mercedes først til å runde 1 milliard likes
Mercedes har bikket en milliard likes på Instagram. (Begge foto: Mercedes)
Mercedes har bikket en milliard likes på Instagram. (Begge foto: Mercedes)

Mercedes først til å runde 1 milliard likes

Som den aller første av de virkelig store selskapene i verden har Mercedes-Benz rundet 1 milliard likes på bildedelingsplattformen Instagram.

I 2010 skjedde det noe som har betydd mye for mange rundt om i verden. I oktober det året ble nemlig bildedelingsappen Instagram lansert for iPhone.

Annonse

Halvannet år etter (ja, så lenge!) dukket det opp en Instagram-app også til Android-telefonene, og det uunngåelige skjedde i november 2012 ‒ nettstedet til Instagram ble lansert.

Noen som fikk med seg dette var Mercedes, som jo har noen bildeskjønne modeller å velge mellom. Denne for eksempel:

På selveste kvinnedagen, 8. mars 2012, valgte den tyske produsenten å trå inn i den digitale tidsalderen med denne posten:

Stjernen den gang var en SL 63 AMG, og samfunnet reagerte med 695 likes og 30 kommentarer ‒ og vennskapet var et faktum.

Det var også suksessen.

For som årene har gått har følgerskaren til den bildevennlige produsenten eksplodert, og som den første av Interbrands liste over de 100 største merkevarer i verden har nå tyskerne passert litt av en milepæl. Og vi snakker altså om tungvektere som Apple, Google, Amazon, Microsoft, Coca-Cola og Samsung her.

For denne måneden passerte Mercedes som den første av disse 1 milliard likes på Instagram. En milliard altså!

Analyser viser at Mercedes i snitt dro 27,6 millioner likes per måned via @mercedesbenz det siste kvartalet, og de har i skrivende stund 16,3 millioner følgere på hovedkanalen. Totalt følger mer enn 35,6 millioner brukere Mercedes på de offisielle Instagram-kanalene.

Det aller mest likte innlegget er faktisk ikke et bilde, men en tegning laget av en Mercedes-fan som heter Andrew Mytro. Den viser en liten gutt som stirrer på en Mercedes-AMG S 63 4Matic+ gjennom et butikkvindu, og Mercedes har satt den enkle teksten «Dream big» til tegningen.

Posten har fått over 675.000 likes.

Det er det tyske firmaet T4Media som har analysert antall likes for de 100 største merkevarene i verden, og rangert det etter den månedlige farten basert på antall innlegg og antall følgere kombinert med brukerinteraksjoner.

Mercedes er altså den soleklare eneren på Instagram med 25,3 millioner involveringer.

Neste er faktisk «rivalen» BMW med 19,8 millioner (totalt 708 millioner), og deretter følger motehuset Gucci med 15,5 millioner (totalt 353 millioner).

H&M med 8,5 millioner (totalt 434 millioner) og Disney med 3,9 millioner (totalt 331 millioner) utgjør resten av topp-5-listen.

Har du lyst til å følge Mercedes eller noen av de andre store bilmerkene på Instagram?

Vi har plukket ut noen av de største og mest populære, så her er det bare å følge:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *