Mercedes skal nå introdusere automatisk filbytte på europeiske motorveier. (Fotos: Mercedes)
Mercedes baner vei for automatisk filbytte
Stjernemerket er fortsatt det eneste som har en internasjonal godkjenning for selvkjøring på nivå 3, og baner nå vei for automatisk filbytte på europeiske motorveier.
Vi venter fortsatt på de selvkjørende bilene som de mest optimistiske meldte for mange år siden, men det gjelder å skynde seg sakte. For sikkerhet trumfer selvsagt alt, og biler som selv forårsaker ulykker må vi for all del unngå.
Så det er lett å forstå at det tar litt tid før de selvkjørende bilene (nivå 4) er her, og her snakker vi altså om biler som rett og slett ikke trenger et vanlig ratt. Dette er altså biler som kan kjøre helt av seg selv.
-->
Vi befinner oss foreløpig på nivå 2, og 2+ ‒ et mellomsteg til nivå 3. Men vi har allerede biler med nivå 4-funksjoner, og ikke uventet har Mercedes ledet an.
Intelligent Park Pilot var det første sertifiserte systemet i verden som åpner for en helautomatisert, førerløs nivå 4-parkering, og her er det bare å klyve ut av bilen så forsvinner den selv ned i parkeringshuset og parkerer seg. Og kommer automatisk tilbake og plukker deg opp igjen. Mercedes sier at mange av de tyske kundene allerede bruker denne funksjonen.
Mercedes tilbyr også biler med nivå 3-egenskaper, men da opp til 60 km/t. Denne er kalt Drive Pilot, og ble det første internasjonalt godkjente systemet for høyautomatisert kjøring (nivå 3).
Denne åpner for at føreren kan overlate kjøreoppgaver til systemet under visse forhold i tett trafikk eller køsituasjoner på egnede veier opp til 60 km/t. Drive Pilot har vært tilgjengelig i Tyskland for S-klasse og E-klasse-modeller siden mai 2022, og Mercedes har nå også som første bilprodusent fått en slik godkjenning i USAs delstater California og Nevada.
Når det gjelder nivå 2 så åpner også dette for til dels store skritt mot selvkjørende biler, noe som Mercedes’ Active Distance Assist Distronic med Active Steering Assist viser.
Dette systemet hjelper føreren helt opp i 210 km/t, og kan aktiveres på alle typer veier. Under 130 km/t fungerer styreassistenten også på veier med dårlig veimerking, så selv på dårlig vedlikeholdte norske veier bør denne være til god hjelp.
Distronic avpasser hastigheten automatisk, justerer avstanden til kjøretøyet foran og hjelper til med start i stopp-og-kjør-trafikk. Og nå kommer altså noe som tar oss ytterligere selvkjørende biler.
Automatic Lane Change-funksjonen, kjent via forkortelsen ALC, byr på et nivå 2+-nivå, og skal bane seg vei her i Europa sammen med lanseringen av den nye Mercedes E-klasse. Automatisk filskifte støttes på motorveilignende veier med kjørefeltmerking og strukturelt adskilte retningsfelter, forklarer tyskerne.
ALC er allerede tilgjengelig over i Nord-Amerika både for C-klasse, E-klasse og S-klasse, samt alle de elektriske EQ-bilene som de selger der.
Denne funksjonen er en integrert del av Active Distance Assist Distronic med Active Steering Assist, og åpner for at bilen selv kan kjøre forbi et langsommere kjøretøy foran fra 80 og til 140 km/t. Her gjør altså bilen hele jobben.
Det betyr at om ALC mener at det er sikkert å foreta en forbikjøring, veien har den riktige merkingen, hastigheten er innenfor fartsområdet og bilen er utstyrt med MBUX Navigation, så skifter den automatisk fil og kjører forbi. Enklere blir det ikke.
Nå er det slik at nivå 2-biler ikke har lov til å ta ansvaret fra personen i førersetet, og Mercedes har enn så lenge bestemt at den fysiske føreren fortsatt må ha hendene på rattet. Mercedes sier, som et litt dårlig skjult stikk til Tesla, at de ikke vil at det skal oppstå forvirring forårsaket av for eksempel falske forventninger som kan føre til ulykker.
Tesla har fått kritikk for å kalle sitt førerassistent-system for Autopilot, noe som kan føre til at noen tror at dette er et helautomatisk system.
Men vi nærmer oss altså stadig «autopilot»-biler.
‒ Mercedes-Benz har i årevis satt standarder innen automatiserte kjøre- og førerhjelpsprogrammer. Nå, med Drive Pilot, tilbyr vi de første bilene med internasjonalt sertifisert SAE-Level 3 høyautomatisert kjøring. Biler med Drive Pilot har vært tilgjengelig i Tyskland siden 2022, og vil snart også være tilgjengelig for bestilling i USA, sier Markus Schäfer, et medlem av styret i Mercedes-gruppen.
‒ Vi tar ting et steg videre med Intelligent Park Pilot som mange av våre kunder i Tyskland allerede bruker, og vi tilbyr en mer komfortabel kjøreopplevelse med det automatiske kjørefeltskifte-systemet for førerassistent. Den er allerede tilgjengelig for bestilling i USA, og jeg er glad for å kunngjøre at vi nå kan tilby automatisk filskifte i Europa også. Det er slik Mercedes-Benz understreker sin posisjon som en pioner og en teknologisk leder.
Mercedes har altså fokus på sikkerhet, og skynder seg langsomt.
Allerede i 1998 tilbydde de den første utgaven av Distronic i S-klasse som introduserte nivå 1 for selvkjørende biler, og nå nærmer de seg altså nivå 3.
Ifølge tyskerne er Drive Pilot bygd på en systemarkitektur som gjør det mulig å trygt håndtere enhver situasjon som måtte oppstå, når som helst. De fire kjerneområdene i systemets redundante arkitektur inkluderer bremsesystemet, styringen, strømforsyningen og deler av sensorsystemet.
Her er spesielt bruken av lidar uunnværlig, og dette som en ekstra sikkerhet til radar og kameraer. Her er målet at de forskjellige sensorene skal utfylle hverandre, og dermed gjøre det 100 prosent trygt.
Men vi er altså ikke der at bilene selv kan stå for kjøringen, så husk at du som fører fortsatt er ansvarlig om bilen du kjører er skyld i en ulykke.
Men vi nærmer oss stadig den store drømmen.
Les også: