- Annonse -
HjemNyheterMener Oslo-politikerne skaper sinne

Mener Oslo-politikerne skaper sinne

Oslo kommune murer byen inn med bommer, og skaper på samme tid dårlig stemning hos både bilistene og kollektivfolket.

Det mener NAF, som flere ganger tidligere har gått ut og advart mot det man kan kalle en «bomnanza» i hovedstaden. Allerede nå har Oslo kommune satt opp prisene i bomstasjonene, men det er bare en slags oppvarmning på hva som venter.

- Annonse -

Det er nemlig foreslått å etablere en indre bomring med 39 bompunkter med toveis betaling rundt Ring 2, samt en byring med 14 nye bomstasjoner for enveis betaling på Oslos bygrense fra Romerike og Follo.

Til sammen blir dette 53 nye bomstasjoner.

NAF mener bompenger er en gammeldags løsning, og rammer de som strever med å få hverdagen til å gå opp uten bil.

‒ Det er fullt mulig å gi folk en enklere reisehverdag og samtidig bli kvitt bomregningene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

- Annonse -

Det er selvsagt noen som har råd til å betale bompenger, men ifølge NAF sliter også mange etter at de nye satsene kom 1. oktober. Den billigste taksten er nå på 44 kroner for bensinbiler og 49 kroner for dieselbiler. I rushtiden må disse ut med ytterligere en tier.

Noen har da også parkert bilen etter at de nye takstene trådte i kraft, noe som fører til en slags tap-tap-situasjon. For når flere parkerer bilen blir trykket på en allerede presset kollektivtransport enda større.

‒ Vi er nå i en fase hvor resultatet blir både sinte bilister og tettpakkede folk på buss og bane, mener Sagedal.

NAF sier at folk ikke velger kollektiv for at de liker å stå, men at de gjør det fordi de må. De peker på at mens bompengene i Oslo øker med over 100 prosent på kort tid går kapasiteten i kollektivtransporten opp med fattige 4 prosent.

- Annonse -

‒ Det som skjer i Oslo nå er at restriksjonene skjer alt for fort. Folk har ikke gode nok alternativer og mange har ikke råd til å bytte til elbil eller har for dårlige lademuligheter, sier Sagedal.

‒ Politikerne må ta byens befolkning og alle de som reiser inn og ut av byen for å jobbe, på alvor, legger hun til.

Kommunikasjonssjefen langer ut mot partiene som står bak Oslopakke 3, og sier at de ikke har knekt koden for folks hverdagsreiser. Det må tenkes nytt for at folk skal komme raskere, renere og rimeligere rundt i byen.

‒ Vi trenger politikere som setter folk i sentrum, som lytter til folks utfordringer og bygger ut kollektivtrafikken før de øker bomprisene, mener Sagedal.

NAF er ikke alene om å reagere mot bomnanzaen som herjer hovedstaden.

Cecilie Lyngby er blitt et slags ansikt utad på bommotstanden, og hennes Facebook-gruppe «JA til miljø, NEI til økte bompenger!» har vokst til over 7.000 medlemmer. Denne private men åpne gruppen har allerede holdt en demonstrasjon utenfor Rådhuset, og nå arrangeres de en til.

I kveld (torsdag) tropper motstandere opp foran Rådhuset før de marsjerer til Stortinget.

NAF er også på plass, og vil holde en appell. Der vil de peke på fire ting som de mener burde ha vært gjort, men som ikke skjer:

  • Oslo har satt seg mål om at bilbruken skal reduseres med 20 prosent innen 2019. Det er et mål som er oppnåelig, men sørgelig avhengig av bompengeinnkreving. Kollektivløsningene må på plass først; gode nok og hyppige nok til at hverdagsreisen blir enkel og rask.
  • Tungtransport og varetransport slipper alt for billig unna. I dag er det vanlige folk som får svi.
  • Vi må finne en mer intelligent måte å prise kjøring i by på enn vi har i dag. I dag er det én høy avgift for én passering. Dette må erstattes med et helt nytt og mer rettferdig og mer intelligent system hvor du betaler etter hvor mye du kjører, hvor du kjører, når du kjører og hva slags bil du kjører.
  • Vi må tenke helt nytt rundt hvordan vi bygger ut vei og bane. Vi må løfte blikket og tørre å si at nasjonal infrastruktur er et nasjonalt ansvar, ikke bilistenes.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her