Annonse
HjemNyheterMener Oslo-politikerne skaper sinne

Mener Oslo-politikerne skaper sinne

Oslo kommune murer byen inn med bommer, og skaper på samme tid dårlig stemning hos både bilistene og kollektivfolket.

Det mener NAF, som flere ganger tidligere har gått ut og advart mot det man kan kalle en «bomnanza» i hovedstaden. Allerede nå har Oslo kommune satt opp prisene i bomstasjonene, men det er bare en slags oppvarmning på hva som venter.

Det er nemlig foreslått å etablere en indre bomring med 39 bompunkter med toveis betaling rundt Ring 2, samt en byring med 14 nye bomstasjoner for enveis betaling på Oslos bygrense fra Romerike og Follo.

Til sammen blir dette 53 nye bomstasjoner.

NAF mener bompenger er en gammeldags løsning, og rammer de som strever med å få hverdagen til å gå opp uten bil.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Det er fullt mulig å gi folk en enklere reisehverdag og samtidig bli kvitt bomregningene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Det er selvsagt noen som har råd til å betale bompenger, men ifølge NAF sliter også mange etter at de nye satsene kom 1. oktober. Den billigste taksten er nå på 44 kroner for bensinbiler og 49 kroner for dieselbiler. I rushtiden må disse ut med ytterligere en tier.

Noen har da også parkert bilen etter at de nye takstene trådte i kraft, noe som fører til en slags tap-tap-situasjon. For når flere parkerer bilen blir trykket på en allerede presset kollektivtransport enda større.

‒ Vi er nå i en fase hvor resultatet blir både sinte bilister og tettpakkede folk på buss og bane, mener Sagedal.

NAF sier at folk ikke velger kollektiv for at de liker å stå, men at de gjør det fordi de må. De peker på at mens bompengene i Oslo øker med over 100 prosent på kort tid går kapasiteten i kollektivtransporten opp med fattige 4 prosent.

‒ Det som skjer i Oslo nå er at restriksjonene skjer alt for fort. Folk har ikke gode nok alternativer og mange har ikke råd til å bytte til elbil eller har for dårlige lademuligheter, sier Sagedal.

‒ Politikerne må ta byens befolkning og alle de som reiser inn og ut av byen for å jobbe, på alvor, legger hun til.

Kommunikasjonssjefen langer ut mot partiene som står bak Oslopakke 3, og sier at de ikke har knekt koden for folks hverdagsreiser. Det må tenkes nytt for at folk skal komme raskere, renere og rimeligere rundt i byen.

‒ Vi trenger politikere som setter folk i sentrum, som lytter til folks utfordringer og bygger ut kollektivtrafikken før de øker bomprisene, mener Sagedal.

NAF er ikke alene om å reagere mot bomnanzaen som herjer hovedstaden.

Cecilie Lyngby er blitt et slags ansikt utad på bommotstanden, og hennes Facebook-gruppe «JA til miljø, NEI til økte bompenger!» har vokst til over 7.000 medlemmer. Denne private men åpne gruppen har allerede holdt en demonstrasjon utenfor Rådhuset, og nå arrangeres de en til.

I kveld (torsdag) tropper motstandere opp foran Rådhuset før de marsjerer til Stortinget.

NAF er også på plass, og vil holde en appell. Der vil de peke på fire ting som de mener burde ha vært gjort, men som ikke skjer:

  • Oslo har satt seg mål om at bilbruken skal reduseres med 20 prosent innen 2019. Det er et mål som er oppnåelig, men sørgelig avhengig av bompengeinnkreving. Kollektivløsningene må på plass først; gode nok og hyppige nok til at hverdagsreisen blir enkel og rask.
  • Tungtransport og varetransport slipper alt for billig unna. I dag er det vanlige folk som får svi.
  • Vi må finne en mer intelligent måte å prise kjøring i by på enn vi har i dag. I dag er det én høy avgift for én passering. Dette må erstattes med et helt nytt og mer rettferdig og mer intelligent system hvor du betaler etter hvor mye du kjører, hvor du kjører, når du kjører og hva slags bil du kjører.
  • Vi må tenke helt nytt rundt hvordan vi bygger ut vei og bane. Vi må løfte blikket og tørre å si at nasjonal infrastruktur er et nasjonalt ansvar, ikke bilistenes.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,126FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse