Annonse
Hjem Elbiler Mazda kapper rekkevidden for miljøets del

Mazda kapper rekkevidden for miljøets del

Mazda har vist fram sin første elbil, og de sier at de har begrenset rekkevidden for å spare miljøet.

Det er klart for det årlige høydepunktet for de japanske bilprodusentene, nemlig Tokyo Motor Show.

Og det betyr også at nyhetene nå begynner å komme, og en av de største er selvsagt Mazdas aller første elbil.

Produsenten kjører videre med konseptet å kalle bilene for et par bokstaver og tall, og elbilen er kalt MX-30. Det siste viser til størrelse, for elbilen er ganske identisk i lengde og bredde som SUV-modellen CX-30 ‒ 4,39 meter lang, 1,79 meter bred og 1,57 meter høy. Lengden og bredden er altså helt lik, mens elbilen er 3 cm høyere enn CX-30.

Mazda bryr seg altså ikke om å skille elbilmodellene fra de andre modellene vet å gi de en spesiell elektrisk benevnelse, og denne følger altså i hjulsporene til modeller som MX-3, MX-5, MX-6 og nevnte CX-30 når det gjelder navn.

Saken fortsetter under Annonsen

Batteriet er selvsagt viktig i en elbil, og MX-30 er utstyrt med en pakke som har en kapasitet på 35,5 kWh.

Dette gir den ifølge Mazda en rekkevidde på 200 kilometer, noe som jo ikke er all verden. For eksempel får Seats lille elbil Mii Electric som har et batteri på 36,8 kWh en oppgitt rekkevidde på 259 kilometer, altså betraktelig mer.

Produsenten sier at de har tenkt på produktets livssyklus og karbonavtrykk, og at batteristørrelsen dermed er et bevisst valg. Faktorer som produksjon og utnyttelse av jordens ressurser har spilt inn, og et batteri på 35,5 kWh skal være optimalt med tanke på nytteverdi og bærekraft.

Så all ære til Mazda om dette faktisk er grunnen, for de risikerer altså å selge færre biler jo kortere rekkevidden er.

Ladingen er på 50 kW via hurtiglading, mens om bord-laderen byr på 6,6 kW.

Det Mazda taper på rekkevidde prøver de å ta igjen på pris.

En «First Edition» av MX-30 starter nemlig på 249.000 kroner før levering, og med på kjøpet får man en ny vri på det flotte kodo-designet som har hanket inn en rekke priser.

‒ Akkurat som for alle våre produkter har våre ingeniører og designere hatt et tydelig mål for vår første elbil. Den skal ha et design som skiller seg ut, den skal gi den samme gode kjøreopplevelsen som alle Mazda-modeller.

‒ Og ikke minst skal den bidra til lavest mulig CO2-fotavtrykk gjennom hele sin levetid, sier Yasuhiro Aoyama som er president og administrerende leder for Mazda Europa.

Også på innsiden har Mazda brukt bærekraftig løsninger, og blant annet er skinnsetene erstattet med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpaneler er i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på deler av den flytende midtkonsollen.

Korken hinter også tilbake til Mazdas start i 1920, for da var selskapet nemlig en korkprodusent som gikk under navnet Toyo Cork Kogyo Co.

«First Edition» er også ganske så greit utstyrt, og inkluderer faktisk også en ferdigmontert hjemmelader. Ikke verst.

I tillegg kommer den med ting som 18-tommers felger, adaptiv cruisekontroll og lyssystem samt head-up-display.

‒ Vi er glade for å kunne tilby denne meget attraktive pakken til norske kunder som er tidlig ute med å reservere Mazda MX-30, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge.

‒ Vi mener bilen dekker de reelle behovene som en bybil eller bil nummer to for veldig mange nordmenn, og dermed tror vi denne pakken vil appellere til mange. Kombinasjonen av bilstørrelse, utstyrsnivå og kvalitetsfølelse er det vanskelig å slå til dette prispunktet, legger den norske sjefen til.

Her er en video fra lanseringen, hvor Mazda også viser fram bilen mer detaljert:

De første norske leveringene er ventet å skje i september neste år, og det er allerede åpnet for reserveringer.

Her er flere bilder:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker