Mazda viser fram et nytt flaggskip, og dette er en SUV med hele sju seter. (Fotos: Mazda)

Mazda viser fram 7-seters CX-80

Det kommer stadig nye modeller som ikke er helelektriske fra Mazda, og nå viser de fram den ganske så fleksible CX-80. Se masse bilder.


Mazda har en ny plattform som åpner for større biler, og har allerede lansert CX-60 basert på denne. Nå er det duket for en storesøster i form av CX-80.

Her går det selvsagt i designspråket kalt Kodo som skal ha sjelen til bevegelse, hvor designerne er inspirert av  minimalistisk japansk estetikk uten unødvendige elementer. Så her skal det være rene og elegante overflater.

-->
Den nye storesøsteren bør kunne tilby ganske mye innvendig plass, for bilen i seg selv er nærmere 5 meter og akselavstanden er over 3 meter. Det er for eksempel 25 centimeter mer enn CX-60, og CX-80 er også 2,6 centimeter høyere enn den 4,75 meter lange og 1,68 meter høye CX-60.

Resultatet er denne bilen:

Fleksibiliteten bør være ivaretatt med muligheten for opptil 7 seter, og det er mulig å legge ned seteryggene både i 2. og 3. rad.

Mazda vil også tilby utgaver med 6 seter, og midtraden kan enten består av en sittebenk som vi er vant med eller to skikkelige kapteinstoler som inkluderer separate armlener, justerbar ryggstøtte og både varme og ventilasjon i sitteputen.

Også en rekke oppdaterte sikkerhetssystemer finner veien inn i Mazda CX-80, og det er også et nytt 3-soners klimaanlegg og Alexa stemmestyring som styrer mange av bilens funksjoner.

Det stopper ikke der, for store CX-80 kan også lokke med noe kalt Trailer Hitch View, og denne inkluderer et 360 graders parkeringskamera som bør gjøre ryggingen med henger og vogn enda enklere.

Dette er altså ikke en elbil, men blir tilgjengelig som en ladehybrid med 327 hk, en drivstoffgjerrig 6-sylindret dieselmotor på 254 hk og 48V mild-hybrid system.

Plug-in-versjonen har et batteri på 17,8 kWh, og dette åpner ifølge de første tallene for en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer. Denne kan dermed fungere som en elbil i hverdagen, så litt elbil er den også.

Dieselmotoren skal lande på et forbruk på rundt 0,56 liter på mila, og da i kombinasjon med en 8-trinns automatgirkasse og firehjulsdrift.

Hengervekt for begge drivlinjene er på 2.500 kilo, opplyser Mazda.

Bilen er fortsatt et lite stykke unna Norge, og Mazda venter fortsatt på den endelige typegodkjenning. Når den foreligger skal også prisene annonseres.

Mazda CX-60 starter for øvrig på drøyt 700.000 kroner, så veldig rimelig blir nok ikke storesøster og det nye flaggskipet kalt Mazda CX-80.

Men at den vil imponere mange både utsiden og innsiden er ganske sikkert, for som du kan se av de mange bildene er de flotte Kodo-linjene god ivaretatt.

Her er de:

Bildeserie
Hva tenker du

Les mer om:

Mazda 7-seter Mazda CX-80