Hjem / Nyheter / Maserati med nye Ghibli-versjoner
Maserati har oppgradert Ghibli med to nye valg, GranLusso og GranSport. (Foto: Maserati)
Maserati har oppgradert Ghibli med to nye valg, GranLusso og GranSport. (Foto: Maserati)

Maserati med nye Ghibli-versjoner

Det var to stjerner under Chengdu Motor Show. Begge de nye versjonene av Maserati Ghibli.

Ghibli fra 2013 er mer enn vakker nok til å stå på egne hjul. Men Maserati er jo som kjent Maserati, og mener at årene har tært på modellen som dermed trengte en ansiktsløftning.

Annonse

Dermed har de valgt å friske opp Ghibli med to nye valg, Ghibli GranLusso og Ghibli GranSport.

De to nye versjonene ble vist fram i helga, og er altså en slags «bli ny»-pakke levert at italienerne.

Ghibli i seg selv er langt fra ny. Den første kom helt tilbake i 1966, og fikk leve til 1973. Den andre ble presentert i 1992, og ble produsert til 1997.

Og den nåværende kom altså for fire år siden.

Maserati har sine grunner til å holde denne ungdommelig. Den har solgt bra, og kundene har relativt store valgmuligheter ettersom man kan velge mellom fire utgaver.

Annonse

Den originale Ghibli (V6, 350 hk, 0-100 km/t 5,5 sek), Ghibli S (V6, 410 hk, 0-100 km/t 5.0 sek), Ghibli S Q4 (4-hjulstrekk, 0-100 km/t 4,8 sek) og Ghibli Diesel (V6, 275 kh, 0-100 km/t 6,3 sek).

Nå har altså familien vokst med to utstyrsvalg, som begge gir modellene helt nye designelementer utvendig, nytt utstyr og selvsagt diverse ny teknologi som har kommet til de siste årene.

GranLusso er luksusversjonen, mens GranSport er den sportslige.

Maserati har også fiklet med motorene, og den Ferrari-bygde 3-liters twinturbo som sitter i Ghibli S og S Q4 yter nå 430 hestekrefter og har et dreiemoment på 580 Nm, og S Q4 klarer nå sprintdistansen på 4,7 sekunder. Toppfarten er for øvrig økt til 286 km/t for de to utgavene.

Norsk pris for en ny Ghibli GranLusso eller GranSport er ikke godt å si, men at den bikker nok millionen med klar margin.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her prøver Audi e-tron seg på et heng som er på 85 prosent. (Alle foto: Audi)

Her kjører Audis elbil opp verdens tøffeste utforbakke

Å kjøre ned verdens villeste utforløype er en utfordring i seg selv. Hva med å …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *