Italienske Maserati er kjent for sine smekre sportsbiler, men de jakter stadig nye rekorder også på havet.
Si Maserati til en bilelsker og vedkommende blir blank i øynene. For selv om de, som mange andre italienske merker, kanskje ikke akkurat er kjent for sine driftsikre biler, er de iallfall kjent for sine linjelekre og luksuriøse modeller.
De har biler som Ghibli, Quattroporte, GranTurismo, GranCabrio og SUV’en Levante, og felles for de alle foruten merket er at de bikker millionen i pris.
Men det er ikke bare raske biler de fokuserer på.
De vil nemlig være raskeste på havet. Noe de allerede har klart ved et par anledninger.
En trimaran er en seilbåt med tre skrog i motsetning til katamaran som har to, og Maserati Multi70 er en slik. Skipper er legenden Giovanni Soldini, som blant annet har gjennomført flere runder rundt jorda.
Den 21,2 meter lange Maserati Multi70 har allerede sikret seg et par rekorder langs noen gamle, historiske handelsruter. Raskest langs «Gold Route» mellom New York og San Francisco, og kjappest langs «Tea Clipper Trade Route» mellom San Francisco og kinesiske Shanghai.
Nå jakter Maserati, Soldini og mannskapet på fire en skikkelig go’bit, nemlig dem originale te-ruta (Tea Route) mellom Hong Kong og London ‒ en strekning på 21 000 kilometer.
Den rekorden tilhører franske Lionel Lemonchois som sammen med et mannskap på åtte pisket en 100 fots katamaran gjennom strekningen på 41 dager, 21 timer og 26 minutter tilbake i 2008.
Maseratis trimaran må passere under dronning Elizabeth IIs bru på Themsen innen 1. mars for å sette ny rekord.
Per i dag befinner den seg et sted mellom Borneo og Sumatra på vei inn i det indiske hav, og har allerede opparbeidet seg et skikkelig forsprang sammenlignet med den ti år gamle rekorden. De er nå et forsprang på 468 nautiske mil, noe som er 866 kilometer.
Etter fire dager har de også krysset ekvator, noe som er en milepæl på overfarten. Snittfarten så langt har vært 18,9 knots, noe som er 35 km/t.
‒ Stemningen er høy, og vi er alle konsentrerte og motiverte. Sammenlignet med ruten vi satt i forkant er vi nå 15 timer foran skjemaet, og vi har passert det verste området når det kommer til lite vind, melder skipperen.
Så det er ikke bare til lands Maserati vil gjøre seg gjeldende. De vil rett og slett være raskest til havs.
Sakte-TV er jo noe som passer nordmenn perfekt, og her har du den ultimate varianten. Så du kan følge turen til Maserati Multi70 direkte via denne lenken.
Men ikke si noe til sjefen!
- Les også: Båter for 50 millioner synker
- Les også: Har Peugeot begynt med båter?
- Les også: Aston Martin designet ubåt!