Annonse
Hjem Nyheter Mannen bak GT40 og SUV'en er død

Mannen bak GT40 og SUV’en er død

Roy Lunn er kjent som «gudfaren til Ford GT40» og «faren til den moderne SUV’en». Ja, intet mindre. Lunn døde onsdag, 92 år gammel.

De færreste her hjemme har hørt om denne legenden, men det er litt av en arv han etterlater seg. Nemlig SUV’ene. Og han ble da også innlemmet i den amerikanske Automotive Hall of Fame.

Men historiens hans inneholder mye mer enn det.

La oss spole tilbake til begynnelsen. Han ble født i London i 1925, og sine yngre dager tilbrakte han som pilot i  Royal Air Force. Han ble ansatt i AC Cars som designer i 1946, og var innom Aston Martin som assisterende sjefsdesigner ansvarlig for DB2-programmet, var innom Jowett som sjefsdesigner i 1949 og var kartleser i rally.

I 1953 gikk han til Ford, og i 1958 flyttet han til USA.

Saken fortsetter under Annonsen

Der var en av hans første oppdrag en bil som ble Fords første med forhjulstrekk, senere kjent som Taunus.

I 1962 sto Lunn og hans team bak litt av en bragd. På bare 100 dager tryllet de fram en prototype på en toseters Mustang, og deretter fikk han sammen med et par andre et spesialoppdrag – designe en GT-bil.

Bakgrunnen var at Henry Ford II ville kjøpe Ferrari, men det handelen kollapset i 1963. Og Ford II ble besatt av tanken om å slå Ferrari på Le Mans, og forlangte en GT-racer. Ferrari var den gang helt uslåelig på langløpet.

Allerede året etter presenterte de GT40. Ja, legenden.

Den gikk bort og vant Le Mans fire år på rad.

Deretter fikk han i oppdrag å lage den «verste» Mustangen verden hadde sett, og kom opp med «Boss 429», eller «Boss 9» blant entusiastene. Denne ble produserte i 1969 og 1970, og er kjent som en av de mest unike muskelbilene gjennom tidende.

Lunn gikk deretter til American Motors (AMC) og ble sjefsingeniør for Jeep. Og det var her han kom opp med SUV’en. Men han måtte forsere noen hindringer først.

For å få ned vekten kom han opp med et selvbærende chassis, noe som var helt nytt. Det var høy bakkeklaring og lavt gulv, og fikk benevnelsen «Sportswagon». Men uttrykket «sport utility vehicle» var ikke oppfunnet, men det var nettopp det den var. En SUV.

AMC gikk tom for penger, og hadde ikke råd til å teste ut bilen. Lunn klekket da ut planen om å melde to biler på Paris-Dakar, kun for å få testet de i svært lite gjestfritt terreng.

Demperne tålte ikke påkjenningen og måtte erstattes jevnlig, men resten av bilen besto med glans. Begge bilene kom seg til mål, og Lunn skjønte at designet holdt.

Bilen ble en ufattelig suksess, og det ble solgt over tre millioner eksemplarer før det tok slutt i 2001.

Konkurrentene kopierte selvsagt oppskriften, men kun en kan være først. Og det var Lunn.

Han sto også bak USAs første firehjulstrekk, AMC Eagle.

Neste gang du ser en SUV kan du tenke på Lunn – faren og gudfaren.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker