Hjem / Nyheter / Mange dødsulykker på MC
Statens vegvesen er bekymret for utviklingen rundt MC-ulykker. (Illustrasjon: Trygg Trafikk)
Statens vegvesen er bekymret for utviklingen rundt MC-ulykker. (Illustrasjon: Trygg Trafikk)

Mange dødsulykker på MC

11 mistet livet i trafikken i juli, og så langt i år har 58 menneskeliv gått tapt.

Det er omlag det samme som i fjor. Da døde 106 personer på de norske veiene, det laveste tallet i moderne tid. I løpet av fjorårets seks første måneder døde 55 personer, tre færre enn samme periode i år.

Annonse

– Å være et av verdens mest trafikksikre land er en mager trøst for familiene som har fått livet snudd helt på hodet i sommer, påpeker Trygg Trafikk.

Av de 11 som døde på veiene i juli var 5 MC-ulykker, mens det totale tallet for 2017 var 21. Statens Vegvesen er urolig for utviklingen.

‒ Dette er nedslående, men føyer seg dessverre inn i en negativ trend. Vi ser at en klart økende andel av de drepte i veitrafikken er motorsyklister, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

For mens risikoen for å bli drept eller hardt skadd per kjørte kilometer har falt markant de siste årene, har risikoen økt for MC siden 2011.

Risikoen for å bli drept eller hardt skadd er 16 ganger høyere for tung MC sammenlignet med bil.

Annonse

‒ Til tross for den negative utviklingen gjøres det veldig mye godt arbeid med MC-sikkerhet. Vi arbeider ikke minst med Norsk Motorcykkel Union (NMCU) med en ny strategi for å bedre trafikksikkerheten for MC, sier Gustavsen.

Totalt mistet 23 mennesker livet i sommertrafikken, noe som er en økning på tre personer i forhold til juni og juli i fjor. I juli døde 5 bilførere, 1 passasjer og 5 på MC.

‒ Dette handler om langt mer enn tall og statistikk. For hver enkelt ulykke er en stor tragedie for de som rammes, sier vegdirektøren.

Det er altså langt fram til visjonen om null trafikkdrepte.

‒ At vi jevnt over er et svært trafikksikkert land er meningsløst for de pårørende ved dødsulykkene denne sommeren. Antallet omkomne understreker nok en gang hvor mye innsats og arbeid som gjenstår før vi når visjonen om null drepte og null hardt skadede i trafikken, forteller seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Han sier at det er de samme typiske årsakene som går igjen også denne sommeren.

‒ Folk kjører gjerne lengre enn normalt, og de kjører på nye, ukjente veier. Man tar også gjerne litt større sjanser fordi man er mer utålmodig. Det kan for eksempel gi seg utslag i flere forbikjøringer du ellers ikke ville ha tatt, sier han, og legger til:

‒ Du skal heller ikke se bort fra at varme, stress og uoppmerksomhet fra livet mange av oss lever i ferien kan påvirke hvor klokt vi oppfører oss på veien i denne perioden. I sum øker dette ulykkesrisikoen i årets sommermåneder. Kjør derfor trygt, husk at reisen kan være en fin del av opplevelsen og øk oppmerksomheten og konsentrasjonen på vei til og fra ferieopplevelsene, oppfordrer Trygg Trafikk-rådgiveren.

Norge har hatt færreste trafikkdrepte målt etter folketall både i 2015, 2016 og 2017. Det høyeste tallet opplevde i 1970 da 560 personer døde på veiene.

‒ Vi har jobbet målrettet og kunnskapsbasert i mange år. Det skal vi fortsette med. Men det avhenger også av deg og meg som vanlige trafikanter. Kjører vi etter forholdene, holder oss under fartsgrensen, husker bilbelte og kjører rusfritt, bidrar vi alle til betydeligere økt trafikksikkerhet både for oss selv og andre, sier Gustavsen.

De fleste ulykkene er fortsatt møteulykker og utforkjøringsulykker, og Finnmark er det eneste fylket som fortsatt ikke har opplevd en dødsulykke i 2018.

Men 58 personer er fortsatt 58 for mange.

‒ Også i denne sommerferien sitter det familier rundt om i landet som har fått livet snudd på hodet av noen fatale sekunder på norske veier, sier Johansen i Trygg Trafikk.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *