Annonse
Hjem Nyheter Lysende idéer

Lysende idéer

Ser du lyset? Forhåpentligvis gjør du det, og i framtiden kommer du iallfall til å se bilene.

Frontlykter har eksistert nesten like lenge som bilene. Den aller første serieproduserte bilen var T-Forden, og denne kom i 1908. Glødelamper hadde ikke funnet veien til bilene på den tiden, så Henry Ford løste dette med å installere såkalte karbidlamper. Dette var en type gasslampe som blant annet fungerte som utelys på bygninger på slutten av 1800-tallet, men selve lyseffekten var ganske så trasig. De så knapt nok lyset den gang.

Heldigvis for alle parter har utviklingen tatt kvantesprang siden Henry Fords dager, og i dag er det et virvar av forskjellige løsninger.

Vi har nå typer som halogen, xenon, LED, laser og OLED, og det har vært en aldri så liten revolusjon når det kommer til lys.

Men lyktene har flere funksjoner enn å kun lyse opp nærområdet, og er mer viktige for en bil enn det vi kanskje har tenkt på.

Saken fortsetter under Annonsen

Vi husker de runde lyktene til Bobla og Porsche 911, og kanskje til og med de runde lyktene til den første generasjonen av Golf.

Ok, du husker ikke helt Golfen?

Vel, sjekk dette bildet så kjenner du den helt sikkert igjen:

Lyktene er faktisk det første vi legger merke til når vi ser en bil.

‒ Frontlykter former vår oppfatning av en bil mer enn noe annet designelement, sier Klaus Bischoff, administrerende direktør for Volkswagen Design.

‒ De tiltrekker blikket vårt, og vårt første, automatiske instinkt er å se en bil rett i øynene. De gjør bilen menneskelig, understreker Bischoff.

Men det mange år siden lyktene i seg selv dannet vårt bilde av en bil, og nå kommer lysene rundt bilen også til å forme vårt inntrykk.

Dette har produsentene fokusert mye på i det siste, og med ny teknologi kommer vil lysene rundt bilene til å bli enda mer framtredende.

Mercedes har allerede vist oss lys som kan forme symboler på veien, og som på den måten for eksempel varsle medtrafikanter om et glatt veiparti ved å forme et snøflak på veibanen.

Slik ser det ut:

I framtiden vil lysene gjøre bilene enda mer menneskelige, både ved å være interaktive med de rundt bilen og rundt selve lysdesignet til bilene.

Og produsentene har allerede kommet opp med et nytt uttrykk for lyssettingen ‒ ekstraiør. Vi har dermed interiør, eksteriør og ekstraiør.

Volkswagen som jo har arven fra Bobla og Golfen å tenke på, har blant annet dratt dette et skritt lenger med den kommende elbilen I.D. Vizzion. Når du som fører nærmer deg bilen så kan den faktisk blinke til deg. Jepp, bilen flørter med deg!

Selv om godt lys selvsagt er viktig, er det den interaktive delen som er spennende i framtiden. Vi nevnte snøflaket på veien. Lys kan i framtiden for eksempel kommunisere med andre trafikanter og mye trafikanter i travle kryss. Den vil søke øyenkontakt med andre, og vise hva den tenker å gjøre.

Lyseffekter vil også kunne vise om en bil for eksempel er i selvkjørende modus, om den har tenkt å akselerere eller bremse, og selvsagt fortelle eierne om elbilen fortsatt lader eller er klar til å kjøre.

Volkswagens kommende elbilserie er ikke noe inntak, og slik ser altså en I.D.-bil ut med moderne lyssetting: 

Det drømte garantert ikke Henry Ford om da han monterte gasslampene på sine berømte T-Forder.

Men så hadde han jo som kjent mange andre lysende idéer.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,380FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker