Hjem / Nyheter / Lynrask SQ2 med 300 hestekrefter
Audi kpmmer nå med en potent versjon av Q2, SQ2. (Foto: Audi)
Audi kpmmer nå med en potent versjon av Q2, SQ2. (Foto: Audi)

Lynrask SQ2 med 300 hestekrefter

Audi utvider nå Q2-familien med SQ2, en usedvanlig potent SUV-modell.

Audi opererer med to sportslige varianter av sine vanlige modeller, og disse er kalt S og RS ‒ sistnevnte den villeste av dem. Per i dag finnes tre Q-modeller som også kommer som mer sportsligere versjoner, RS Q3, SQ5 og SQ7. Men nå økes antallet til fire med SQ2, den minste SUV-modellen som har S-benevnelsen hos Audi.

Annonse

Og en ting er sikkert, den forsvarer S-benevnelsen så det holder.

For Audi har ikke holdt så mye igjen, og satt inn Volkswagen-gruppens potente 2-liters TSFI-motor med turbo som er tunet til å vri ut hele 300 hestekrefter ‒ det samme som Golf R og Audi S3. Disse får hjelp av et dreiemoment på 400 Nm mellom 2.000 og 5.200 omdreininger, og det hele blir en imponerende ytelsespakke.

Den hissige SUV’en gjør nemlig unna 0-100 km/t på 4,8 sekunder, og toppfart er digitalt begrenset til 250 km/t.

Den direkte konkurrenten finner vi i BMW X2 M35i ‒ en modell som akkurat er presentert. Den overgår SQ2 når det kommer til antall hestekrefter, det er 306 stykker i M35i som også har en turbomatet 2-liters motor, men SQ2 slår den med ett fattig tiendedel på sprinten. BMW har nemlig oppgitt X2 M35i sin til 4,9 sekunder, og begge disse slår faktisk den kompakte SUV’en Porsche Macan GTS som sprinter på 5,2 sekunder.

Vi kan legge til at Porsche har et par verstingversjoner av Macan også som er kalt Macan Turbo, og den verste av disse har 440 hestekrefter og gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Så dit opp er det fortsatt et stykke.

Annonse

Uansett er SQ2 er meget imponerende når det kommer til ytelse, og Audi har virkelig lagt ned svette i denne modellen.

Blant annet finner vi Audi valvelift system (AVS), som lar deg åpne og lukke ventilene i eksosen etter ønske. Sett den i Dynamic-modus og du får ekstra lyd i potta. I tillegg har turboen elektriske ventiler som sørger for maksimal boost, samtidig som den optimaliserer effektiviteten, bensinforbruket og utslippene.

Girkassen er en 7-trinns S tronic som fikser girskiftet automatisk i modusene S og D, men du får også lov til å gire selv i en manuell modus.

Og for å understreke at denne er laget for å gå fort har Audi også senket den med 20 mm i forhold til Q2, og som på alle S og RS har den quattro-firehjulsdrift. Tyskerne har også utviklet et system som gjør at dreiemomentet sendes til bakakselen så fort sjåføren svinger på rattet. Bilen blir altså dyttet inn i svingen om du gasser på.

Den progressive styringen har i tillegg en helt egen S-modell-karakteristikk – jo krappere svingen er, jo mer direkte blir styringen. Dette skal ifølge Audi forsterke kjøreegenskapene på svingete veier med skarpe kurver.

Også det utvendige designet avslører at dette er en potent liten SUV. Foran er det nemlig to svære luftinntak, mens fire piper peker nese mot deg bak. Så hold deg bak denne, og sving til siden om du ser den i bakspeilet.

Men SQ2 skal selvsagt også fungere i hverdagen, og du finner også en kjøremodus kalt Efficiency. I denne kobles blant annet kløtsjen ut når bilen triller, og med stopp/start-funksjon skrus motoren av når bilen har en hastighet på under 7 km/t.

I tillegg finner vi modusene Auto, Comfort og Individual, og det er mulig å sette den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) til off-road-modus eller skru den helt av.

På innsiden skiller den seg også litt fra Q2, selv om de fleste mulighetene først åpner seg når du kommer til brosjyresidene som omhandler ekstrautstyr.

Blant annet kan du i SQ2-interiørpakken få røde detaljer rundt luftventilene, tofargede Nappa-skinnseter og Ambientebelysning, samt egne gulvmatter med SQ2-logo.

Som med Q2 er det mulig å få denne stappet med teknologi, noe som også inkluderer MMI navigasjon, Audi Connect og Audi smartphone interface. SQ2 kommer for øvrig med et lydanlegg fra danske Bang & Olufsen som inkluderer 14 høyttalere og en forsterker på 705 watt, så det bør helt klart være mulig å drukne lyden fra eksosanlegget.

Av førerassistenter kommer SQ2 med pre-sense foran kommer som standard, og bruker radar for å oppdage potensielle farlige situasjoner ved blant annet fotgjengerfelt og veikryss. Systemet varsler sjåføren visuelt og ved hjelp av lyd, samt at det bremser ned på egenhånd om det er nødvendig.

Ellers er det mulig å få en rekke assistenter, inkludert adaptivt cruisekontroll og parkeringsassistent.

SQ2 blir altså vist fram på Paris Motor Show som pågår nå, men når den eventuelt kommer til Norge og hva prisen blir er foreløpig ikke kjent.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *