Annonse
Hjem Nyheter Lyden av 1.750 hestekrefter

Lyden av 1.750 hestekrefter

Tuatara er en amerikansk megabil. Det høres. Bare sjekk selv.

Med inntoget av elektriske drivverk trodde vi kanskje at konkurransen om å ha flest hestekrefter var over. Ja, så blåøyd er vi.

For det fosser snart over av biler med mer enn 1.000 hestekrefter, og nå er standarden også høyd ytterliggere med et nytt begrep ‒ megabil.

I 2018 snakker vi altså om superbiler → hyperbiler → megabiler.

Den siste kategorien er ganske enkel å forholde seg til. Megabiler er de som yter mer enn 1.000 kilowatt, eller 1 megawatt om du vil. 1 kW tilsvarer 1,34 hk, og 1 megawatt blir dermed 1.341 hestekrefter.

Saken fortsetter under Annonsen

Så det er altså den nye standarden mange av disse lynraske sportsbilene styrer etter, og SSC North America er ikke noe unntak.

Heller det motsatte.

For de har bygd på en bil kalt Tuatara i sju år nå, og endelig nærmer den seg produksjon. Det blir en linjelekker sportsbil med en luftmotstand på kun 0,27 (Bugatti Chiron har 0,36 og Koenigsegg Agera 0,33), så denne bør skjære gjennom vinden som få andre.

En ting er aerodynamikken, en annen er drivverket ‒ minst like viktig for en hyperbil og det som verre er.

SSC har sammen med partneren Nelson Racing Engines gått løs på en diger V8 som har rødlinjen helt oppe på 8.800 r/min. Motoren på 5,9-liter er selvsagt utstyrt med Twin Turbo, og ved bruk av E85 yter den ikke mindre enn 1.750 hestekrefter. Må motoren slurpe i seg 91-oktan går kreftene ned til 1.350 hk, men den holder seg fortsatt over 1 megawatt.

Slik ser skulpturen ut:

Hele motorpakke veier 194 kilo, og kreftene sendes til bakhjulene av en 7-trinns «computer-styrt» manuell girkasse ‒ hva nå enn det måtte bety.

Motoren er utvilsomt imponerende nok å se på, men lyden gir den selvsagt nok en dimensjon.

Så slik høres 1.750 hester ut (husk lyd nå da):

Under får motoren jobbe litt ekstra, og sjekk hva som står skrevet med oransje bokstaver nederst på motoren. Jepp, dette er helt klart en megabil:

Ved utstrakt bruk av lette materialer som karbonfiber har de klart å få vekta ned i smått utrolige 1.247 kilo, og Tuatara skal få en toppfart som overskrider den berømte grensen på 300 mph. Den vil altså snuse på nærmere 500 km/t, ifølge SCC.

Produsenten som tidligere er kjent for modellen Aero som de satte sluttstrek for i 2015 sier at de skal lage 100 Tuatara, som har fått navnet etter noen broøgler som rusler rundt på New Zealand.

Om alt går etter planen begynner de leveringene allerede neste år, åtte år etter at de viste fram prototypen.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,058FansLik
34FølgereFølg
65FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker