Annonse
Hjem Nyheter Luksus fra alle verdens hjørner

Luksus fra alle verdens hjørner

Ingen ved sine fulle fem ville takket nei til en Bentley Continental GT, en imponerende bil på alle måter. Og den er langt mer enn en britisk luksusdoning.

Det er mange imponerende biler her i verden, men få kan stille i samme klasse som Bentleys Continental GT. For dette er en Grand Tourer helt utenom det vanlige.

Bare benevnelsen grand tourer har en spesiell klang over seg. Løst oversatt betyr Grand stor, mens tourer betyr tur. I bilspråket oversettes dette til en sterk kjøremaskin.

Og i en Bentley Continental GT får du deg garantert en cruisertur du setter pris på.

Den nye modellen ble vist fram i august i fjor, og vi skal ikke gå detaljert til verks for å beskrive den potente luksusvognen. Men litt må vi selvsagt si.

Saken fortsetter under Annonsen

Under panseret har Bentley ryddet plass til en diger W12 TSI på 6.0-liter som rommer 635 hestekrefter, og disse er klare til å jobbe når du ber om det. For Bentley hevder selv at dette er verdens mest avanserte 12-sylindret motor, og datasystemet som er koblet til kan for eksempel regne ut formidable 300 millioner datakalkulasjoner ‒ i sekundet!

Og alt dette sender den over 2,2 tonn tunge bilen fra 0 til 100 km/t på formidable 3,7 sekunder, og toppfarten er heller ikke til å kimse av ‒ 333 km/t.

Slik ser bilen ut:

Men dette er altså ikke bare en sportsbil, men også en luksusbil. Så på innsiden er det for eksempel mulig å velge mellom 15 forskjellige tepper og interiørvalg. Det er også to spesifikke valg, en som passer best til bykjøring og en som passer til landeveien.

Det er alt mulig utstyr og hjelpemidler, og den er testet i alle forhold. Selv i bikkjekalde Norge midt på vinteren fungerer en Continental GT ‒ Bentley har nemlig også testet den i Nord-Sverige under svært kalde forhold.

Slik ser den ut innvendig:

Den inneværende er altså tredje generasjon, og det er solgt rundt 70.000 Continental GT rundt i verden siden 2003. Så det er en bereist herremann, og det er også materialene som vi finner i den.

For det skal reises litt om man skal sette sammen en slik bil, noe Bentley åpenbart har gjort. Selv om dette er britisk luksus så betyr ikke det at alt er satt sammen fra materialer som kommer fra Storbritannia. Langt derifra.

Her er fem interessante fakta om Continental GT og luksusen.

Hjul fra Japan

Felgene til bilen er ikke smidd ut i engelske Crewe hvor Bentley holder til, men britene har reist helt til den andre siden av kloden for å få de «perfekte» felgene. De kommer nemlig fra Japan, og er noen lettvektvarianter med et intrikat 3D-design.

Felgene er for sikkerhets skyld også håndpolert i Japan, ettersom de flittige folkene der har en spesiell teknikk som ingen i Europa kan. Vel, det hevder iallfall Bentley.

Tysk skinn

En luksusbil skal selvsagt være kledd i skinn ‒ mye og mykt skinn. Continental GT henter skinn fra ni forskjellige okse-kilder i Bayern-området sør i Tyskland. Nå er ikke vi noen dyreeksperter, så hva som gjør oksene der spesielle har vi ikke noe svar på. Men de har åpenbart et skinn som passer til bruk i bilene.

Til å sy sammen alt som blir brukt i en Continental GT brukes det ikke mindre enn 2,8 kilometer med tråd, og alt blir selvsagt satt sammen for hånd.

Tre fra Hawaii

En ekte luksusvogn har også tre, ekte tre. Bentley er selvsagt ikke noe unntak.

De har reist helt til Hawaii for å finne sitt trevirke, nemlig en type kalt koa. Dette er den nest mest vanlige tretypen i Hawaii, og om vi oversetter navnet så skjønner vi kanskje hvorfor Bentley falt på dette. Koa betyr nemlig ting som modig, tøff, fryktløs eller rett og slett en kriger.

Andre ting som blir laget av koa er surfebrett og gitarer.

Alcantara fra Italia

Et annet materiale som er standard i dyre biler er alcantara. Dette er et mykt tekstil som kan ligne litt på semsket skinn, men er hakket over i kvalitet. Stoffet fra Italia brukes både av klesindustrien og møbelsnekkere ‒ og bilindustrien.

Klokke fra… ja, seff

Så hva med klokka da? Dette er jo noen folk elsker å vise fram, spesielt om det er en noe mer eksklusiv variant. Bentley har ikke tenkt å glippe på dette punktet, og funnet veien til de beste urmakerne i verden.

De sitter som kjent i Sveits, og der har de satt sammen en rund eksklusiv variant med de berømte vingene på urskiva. Det oser sveitsisk kvalitet av klokka i Continental GT, og du slipper nok å stille den altfor mye.

Så en Bentley Continental GT er langt mer enn britisk luksus.

Den er faktisk internasjonal så det holder.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker