HjemNyheterLuksus fra alle verdens hjørner

Luksus fra alle verdens hjørner

Ingen ved sine fulle fem ville takket nei til en Bentley Continental GT, en imponerende bil på alle måter. Og den er langt mer enn en britisk luksusdoning.

Det er mange imponerende biler her i verden, men få kan stille i samme klasse som Bentleys Continental GT. For dette er en Grand Tourer helt utenom det vanlige.

- Annonse -

Bare benevnelsen grand tourer har en spesiell klang over seg. Løst oversatt betyr Grand stor, mens tourer betyr tur. I bilspråket oversettes dette til en sterk kjøremaskin.

Og i en Bentley Continental GT får du deg garantert en cruisertur du setter pris på.

Den nye modellen ble vist fram i august i fjor, og vi skal ikke gå detaljert til verks for å beskrive den potente luksusvognen. Men litt må vi selvsagt si.

Under panseret har Bentley ryddet plass til en diger W12 TSI på 6.0-liter som rommer 635 hestekrefter, og disse er klare til å jobbe når du ber om det. For Bentley hevder selv at dette er verdens mest avanserte 12-sylindret motor, og datasystemet som er koblet til kan for eksempel regne ut formidable 300 millioner datakalkulasjoner ‒ i sekundet!

- Annonse -

Og alt dette sender den over 2,2 tonn tunge bilen fra 0 til 100 km/t på formidable 3,7 sekunder, og toppfarten er heller ikke til å kimse av ‒ 333 km/t.

Slik ser bilen ut:

Men dette er altså ikke bare en sportsbil, men også en luksusbil. Så på innsiden er det for eksempel mulig å velge mellom 15 forskjellige tepper og interiørvalg. Det er også to spesifikke valg, en som passer best til bykjøring og en som passer til landeveien.

- Annonse -

Det er alt mulig utstyr og hjelpemidler, og den er testet i alle forhold. Selv i bikkjekalde Norge midt på vinteren fungerer en Continental GT ‒ Bentley har nemlig også testet den i Nord-Sverige under svært kalde forhold.

Slik ser den ut innvendig:

Den inneværende er altså tredje generasjon, og det er solgt rundt 70.000 Continental GT rundt i verden siden 2003. Så det er en bereist herremann, og det er også materialene som vi finner i den.

For det skal reises litt om man skal sette sammen en slik bil, noe Bentley åpenbart har gjort. Selv om dette er britisk luksus så betyr ikke det at alt er satt sammen fra materialer som kommer fra Storbritannia. Langt derifra.

Her er fem interessante fakta om Continental GT og luksusen.

Hjul fra Japan

Felgene til bilen er ikke smidd ut i engelske Crewe hvor Bentley holder til, men britene har reist helt til den andre siden av kloden for å få de «perfekte» felgene. De kommer nemlig fra Japan, og er noen lettvektvarianter med et intrikat 3D-design.

Felgene er for sikkerhets skyld også håndpolert i Japan, ettersom de flittige folkene der har en spesiell teknikk som ingen i Europa kan. Vel, det hevder iallfall Bentley.

Tysk skinn

En luksusbil skal selvsagt være kledd i skinn ‒ mye og mykt skinn. Continental GT henter skinn fra ni forskjellige okse-kilder i Bayern-området sør i Tyskland. Nå er ikke vi noen dyreeksperter, så hva som gjør oksene der spesielle har vi ikke noe svar på. Men de har åpenbart et skinn som passer til bruk i bilene.

Til å sy sammen alt som blir brukt i en Continental GT brukes det ikke mindre enn 2,8 kilometer med tråd, og alt blir selvsagt satt sammen for hånd.

Tre fra Hawaii

En ekte luksusvogn har også tre, ekte tre. Bentley er selvsagt ikke noe unntak.

De har reist helt til Hawaii for å finne sitt trevirke, nemlig en type kalt koa. Dette er den nest mest vanlige tretypen i Hawaii, og om vi oversetter navnet så skjønner vi kanskje hvorfor Bentley falt på dette. Koa betyr nemlig ting som modig, tøff, fryktløs eller rett og slett en kriger.

Andre ting som blir laget av koa er surfebrett og gitarer.

Alcantara fra Italia

Et annet materiale som er standard i dyre biler er alcantara. Dette er et mykt tekstil som kan ligne litt på semsket skinn, men er hakket over i kvalitet. Stoffet fra Italia brukes både av klesindustrien og møbelsnekkere ‒ og bilindustrien.

Klokke fra… ja, seff

Så hva med klokka da? Dette er jo noen folk elsker å vise fram, spesielt om det er en noe mer eksklusiv variant. Bentley har ikke tenkt å glippe på dette punktet, og funnet veien til de beste urmakerne i verden.

De sitter som kjent i Sveits, og der har de satt sammen en rund eksklusiv variant med de berømte vingene på urskiva. Det oser sveitsisk kvalitet av klokka i Continental GT, og du slipper nok å stille den altfor mye.

Så en Bentley Continental GT er langt mer enn britisk luksus.

Den er faktisk internasjonal så det holder.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her