Vanligvis setter elbilprodusentene kurs for Nord-Sverige når de skal teste bilene i ekstrem kulde. Lucid har sin egen løsning ‒ nemlig å parkere den i et gedigent fryseskap. Se video.
Den imponerende elbilen Lucid Air nærmer seg stadig lansering, og den amerikanske produsenten har for eksempel sluppet prisene til bilen som skal inn i det samme segmentet som Tesla Model S befinner seg i.
Det betyr en litt mer luksuriøs elbil støttet av noe saftige tall ‒ svært så saftig tall.
-->
Dette er de foreløpige spesifikasjonene til toppmodellen av Lucid Air: Rekkevidde over 830 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden, 482 kilometers rekkevidde (EPA) på bare 20 minutters lading, 1.080 hestekrefter, 0-100 km/t på 2,6 sekunder og kvartmila (dragracing-strekningen på 400 meter) på vanvittige 9,9 sekunder.
Den litt coupéformet elbilen har også en cd-verdi (luftdrag) på smått utrolige 0,21, noe kun den akkurat lanserte Mercedes EQS overgår med sin verdensrekord på 0,20. Ja, lavere er bedre her.
Lucid Air er ikke overraskende stappet av ny teknologi anført av en skjerm på gedigne 34 tommer, akkompagnert av intet mindre enn 21 høyttalere spredd rundt om i bilen.
Lucid garderer seg skikkelig med Air-modellen, som er planlagt i hele fire forskjellige utgaver. Den første heter Dream Edition og kommer i begrenset antall og er rettet mot det amerikanske markedet. Alle disse utgavene er nå solgt.
Men de tre andre bør også dukke opp her i Norge, grunnmodellen Lucid Air, Lucid Air Touring og Lucid Air Grand Touring (GT).
De foreløpige prisene bør også gjøre denne til en ganske så formidabel rival til Model S, for grunnmodellen med en EPA-rekkevidde på 653 kilometer starter på 77.400 dollar, mens GT-versjonen med 800 hk åpner for en EPA-rekkevidde på solide 832 kilometer starter på 169.000 dollar.
Tesla har også på gang en Model S som har en EPA-rekkevidde på over 830 kilometer, nemlig den vanvittige Plaid+. Her snakker vi om 0-100 km/t som nærmer seg faretruende 2,0 sekunder, men moroa koster ‒ utgangsprisen for Model S Plaid+ lyder på 199.990 dollar.
Lucid Air GT legger seg altså ganske langt under dette, så det blir spennende å se hvordan denne tvekampen utvikler seg når begge modellene er på plass. For vi tar gjerne imot en liten priskrig, vi.
At Lucid også tenker Norge viser en ny test de akkurat har gjennomført. Som vi vet kan kvikksølvet her hjemme krype ned mot -40 grader på de aller kaldeste plassene, og Lucid vil gjerne at elbilen også fungerer i slike ekstreme temperaturer.
Men det er ikke så enkelt for en bilprodusent i solfylte California å få testet biler i slike ekstreme temperaturer, spesielt når en av grunnpilarene til merket er bærekraft. Å sende et team helt opp til Nord-Sverige er langt fra bærekraftig, så de har en alternativ løsning ‒ fryseskap. Eller skal vi si frysegarasje?
Kvalitetssjef Nicolas Minbiole forklarer.
‒ Man vil kartlegge alle problemene som kan oppstå med en bil før de når kunden, så det betyr at man må teste de ut i alle scenarioer ‒ fra de kaldeste til varmeste temperaturer.
De har altså bygd seg et stort fryseskap for å teste bilene under ekstrem kulde, og nøyer seg ikke bare med det.
Som du kan se av videoen under sprayer de også bilen ned slik at den virkelig skal få kjørt seg, og ifølge Lucid taklet bilen det ganske så bra.
Det lover jo bra for norske kunder som bor på noen av de kaldeste plassene her på kloden.
Her er bilder av Lucid Air, som etter planen skal markedslanseres i nær framtid.
Les også: