Annonse
Hjem Elbiler Lover over 400 kilometers rekkevidde

Lover over 400 kilometers rekkevidde

Opel er den første til å tilby en rekkevidde på over 400 kilometer på små elbiler.

Dermed banker Ampera-e konkurrentene sine. BMW i3 med den største batteripakken på 33 kWh har 300 kilometer i rekkevidde, Nissan Leaf klarer 250 kilometer, Renault Zoe 240 kilometer og VW e-Golf 190 kilometer, ifølge Opel selv.

Opel understreker at 400 kilometer kun er et provisorisk tall, og hinter at rekkevidden faktisk er lenger. De understreker at testene er gjort i henhold til standardene til European Driving Cycle (NEDC), og legger til at 300 kilometer er godt innen rekkevidde uansett forhold.

Opel-direktør Karl‑Thomas Neumann mener at det endelig er kommet en elbil som ikke trenger å være en tilleggsbil.

– Med Amera-e kommer vi med en bil til hverdagsbruk. Den har lengre rekkevidde og vil være klar for salg til våren. Opel Ampera-e er ikke eco-luksus, ikke noe «gadget» og ikke en typisk 2. bil.

Saken fortsetter under Annonsen

Opel sier Ampera-e har en rekkevidde på minst 25 prosent mer enn konkurentene.
Opel sier Ampera-e har en rekkevidde på minst 25 prosent mer enn konkurentene.

Administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen, peker på det faktum at det er lange avstander her til lands.

– Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene. Lang rekkevidde, ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette.

Den store ulempen med elbil, foruten rekkevidden og ladetiden, er at bagasjerommet har en tendens til å krympe til fordel for batterier. Opel mener de har funnet en løsning på dette ved å dele batteriene opp i ti moduler plassert på undersiden av bilen. Dermed leverer Ampera-e et bagasjerom på 381 liter.

Ampera-e vil bli avduket på Paris Motor Show.
Ampera-e vil bli avduket på Paris Motor Show. Men ser du hvor dette pressebildet er tatt?

Batteriene har Opel utviklet sammen med LG, og består av 288 litium-ion celler med en kapasitet på 60 kWh.

Som vi nå har fått med oss er det ingen forsinkelse når man trykker på gasspedalen i en elbil. Nå er ikke Ampera-e en racerbil, men Opel sier den forflytter seg fra 0-50 km/t (nei, de sier ikke noe om 0-100) på småpene 3,2 sekunder, og 80 til 120 km/t som jo er forbikjøringsfart går unna på 4,5 sekunder. Toppfarten er begrenset til 150 km/t. Alt dette drives av en motor som yter 204 hk og har et dreiemoment på 360 Nm.

Opel Ampera-e er 417 centimeter lang og har plas til 5 personer.
Opel Ampera-e er 417 centimeter lang og har plas til 5 personer.

Prisen er ikke kjent, men vi kan gjøre som Opel og sammenligne med konkurrentene. Leaf koster fra 204.000 kroner, Zoe fra 209.000 kroner, i3 fra 267.000 kroner og e-Golf fra 289.000 kroner. Så vi kan alltids håpe på en pris under 300.000 kroner for Ampera-e og. Eller blir de den første til å bryte den grensen også?

Slik ser batteripakken ut.
Slik ser batteripakken ut.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker