Hjem Elbiler Lite luft kan gi rekkeviddeangst

Lite luft kan gi rekkeviddeangst

Vi er godt i gang med hjulskiftsesongen, og for lite luft i sommerdekkene kan gi dramatiske konsekvenser for spesielt en bilgruppe.

Feil lufttrykk i dekkene kan føre til flere ting, slik som dårligere kjøreegenskaper, mer dekkslitasje og et høyere forbruk. Så etter at sommerdekkene som har hvilt hele vinteren er satt på bilen, bør lufttrykket sjekkes med en gang. Det koster deg noen få minutter, men kan potensielt spare deg for mye trøbbel.

Noen som bør være enda mer på vakt for lufttrykket er elbileierne. Der i gården kan nemlig et lavt lufttrykk gi rekkeviddeangst.

‒ Hvis dekkene er for bløte, ruller de tungt. Det gir vesentlig økt energiforbruk og potensielt sterkt redusert rekkevidde, i tillegg til at dekkene vrir seg, sier elbilekspert Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Verst er det for de som har elbiler med i utgangspunktet liten rekkevidde, og som bør ivareta kjørelengden så godt det lar seg gjøre. Disse bør sjekke hva lufttrykket skal være, noe som i mange biler står i dørkarmen og på en tavle ved luftkompressorene på bensinstasjonene. Om ikke så må instruksjonsboka sjekkes eller så må det eventuelt søkes opp på nett.  

Saken fortsetter under Annonsen

– Dersom du har utstyrt bilen med andre dekk og felger enn originaldimensjonen, bør du undersøke saken nærmere, råder Frydenlund.

Store felger og brede dekk hjelper heller ikke på rekkevidden. Skal du ha lengst mulig rekkevidde er det små felger og smale dekk som gjelder, og ikke de større og litt tøffere variantene.

– Joda, det ser bra ut. Men du bør tenke over om du har råd til å sløse litt med rekkevidden før du tar valget, oppfordrer Frydenlund.

Men det er også andre ting som er smart å huske på når du holder på med hjulskifte.

Slik som å vaske vinterdekkene godt og pirke ut småstein i sporene før de lagres, og sjekke at mønsterdybden fortsatt er lovlig (1,6 mm på sommerdekk og 3,0 mm på vinterdekk).

– Optimal lagring er i et mørkt og kjølig rom, helst ikke over 20 grader – og i hvert fall ikke ute i all slags vær. Det vil redusere levetiden mye, påpeker Frydenlund.

Han minner også på at boltene må etterstrammes etter noen mil med kjøring, og at mange bruker momentnøkkel til hjulskiftejobben. Da får man strammet boltene med eksakt den riktige kraften, i motsetning til vanlige «kryss» og nøkler hvor du selv må vurdere hvor hardt du skal dra til.

– Sjekk hva som gjelder for dine hjul, men normalt sett skal det dras til med kraft tilsvarende 90–120 Nm.

Frydenlund ber også folk sette seg inn i hva instruksjonsboka sier om hjulskift på bilen, og sjekke hva som befinner seg i den av utstyr. Både med tanke på en eventuell punktering langs veien, og med tanke på bilens ve og vel i det lange løp.

– Mange biler kommer med en enkel originaljekk, men denne er som oftest noe man kun bruker ved punktering langs veien. Grunnen er at den ikke er på langt nær så stødig som en garasjejekk med fire hjul.

I instruksjonsboka står det også hvor bilen har jekkepunktene – som regel fire (to på hver side).

– Dersom du plasserer jekken på andre og svakere punkter under bilen, risikerer du å påføre bilens underside kjedelige og helt unødvendige skader, sier Frydenlund, som legger til at det kan være smart å sette en trekloss eller en hard gummikloss mellom jekken og jekkpunktet for å skåne bilen mest mulig.

‒ Men pass for all del på at jekken står på jevnt og stabilt underlag.

Og husk å ha riktig lufttrykk i dekkene.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse