Lexus er et relativt ungt merke. På begynnelsen av 1980-tallet merket Toyota-sjefene seg at det var et marked for litt mer luksuriøse biler, og bestemt seg like godt for å ta sats.
I 1983 startet de opp et hemmelig prosjekt kalt F1 (Flagship One), og i 1986 overførte til ansvaret for den nye satsingen til den amerikanske delen ‒ som også skulle være fokusmarked for det nye og litt mer luksuriøse merket.
Bilene måtte selvsagt også få et velklingende navn, og til slutt endte de opp med Lexus ‒ som for oss nordmenn jo også er en morsom omskrivning av luksus.
I 1989 fikk verden endelig se resultatet av den store satsingen, en modell kalt Lexus LS. Siden har det gått slag-i-slag.
Toyota- og nå også Lexus-sjefene merket seg en annen trend utover 1990-tallet, nemlig en stadig økende etterspørsel etter høyreiste biler. Så de kastet seg igjen rundt, og resultatet av dette ble avduket i 1996.
LX banet vei for Lexus i SUV-segmentet, og det tok ikke lang tid før de virkelig knakk koden.
To år senere var det nemlig klart for Lexus RX, en ny crossover-modell som virkelig banet vei for de høyreiste Lexus-modellene i premium-segmentet.
RX ble en umiddelbar suksess, og allerede i 2000 solgte de nærmere 90.000 slike biler bare i USA. Og er det noe sjefene liker, er det jo suksess. Og det vil de ha mest mulig av.
Så den litt barskere GX fulgte i 2002, og selv om den også solgte bra ble den aldri en like stor suksess som RX-modellen.
Og Lexus tok da også en pause etter denne, selv om det skjedde en annen stor ting i 2005. Da lanserte de nemlig RX 400h, den første SUV’en som benyttet hybridteknologi.
Nå er en tredjedel av alle SUV-modeller som blir solgt med et slikt drivverk, og i Sentral- og Vest-Europa selges det nå nesten utelukkende hybridversjoner av SUV-modellene.
SUV-segmentet vokste som kjent videre utover 2000-tallet, og Lexus tok ny sats i 2014.
Da lanserte de den mellomstore NX, før den mer kompakte UX ble lansert for to år siden. Denne har også tatt Lexus inn i framtiden, for UX 300e er den aller første helelektriske bilen til det japanske merket.
Dermed består SUV-familien til Lexus av fem hovedmodeller, LX, RX, GX, NX og UX.
Og Lexus angerer garantert ikke for at de også gikk for SUV-modeller. Like før Lexus kunne feire 30 år i fjor rundet de 10 millioner biler, mye takket være de høyreiste bilene.
For nå har SUV-familien rundet en annen milepæl, nemlig 5 millioner leverte biler. RX, som fikk seg en skikkelig oppdatering i fjor, er fortsatt dronningen i familien med et salg på over 3 millioner, mens NX er prinsessen som nå nærmer seg millionen.
Her er det globale SUV-salget til Lexus per 30. juni:
Modell: Lansert: Antall solgt: LX 1996 487.229 RX/RX L 1998/2017 3.136.223 GX 2002 445.965 NX 2014 853.035 UX 2018 110.899 Totalt: 5.003.351
Les også:
- Se nye Panamera sette ny rekord
- De ultimate Ford GT-versjonene
- 007-versjoner av Vantage og DBS Superleggera