Den nye Ford Mustang er nå klar for Europa, og det inkluderer Norge. (Fotos: Ford)

Legenden til Europa ‒ nye Mustang klar

Ikoniske Ford Mustang lever i beste velgående, og nå kommer den nye også til Europa. Og det inkluderer også en utgave med den litt skumle benevnelsen Dark Horse. Se masse bilder!


Det er faktisk 60 år siden Ford kunne dra lakenet av Mustang-modellen, som siden har blitt et sportslig ikon over hele verden.

Nordmenn er mer kjent med utgaven som heter Mustang Mach-E, men denne må ikke forveksles med utgaven som kun er kalt Mustang. Mach-E er en helelektrisk SUV, nye Mustang blir tilgjengelig som GT-sports-coupé (fastback) og kabriolet.

– Nye Mustang er alt kundene våre forventer av et bilikon og litt til, sier Jon Williams, general manager, Ford Blue, Europe.

‒ Med den tilkoblede teknologien blir opplevelsen av de forbedrede ytelsene enda bedre, og bidrar til at Mustang nok en gang vil bli en vinner blant en ny generasjon sjåfører.

Ford har latt seg inspirere av dataspillkulturen når de planla den nye utgaven, men de ytre linjene er fortsatt gjenkjennelig. Her er det både et langt panser og et kraftig bakparti, så det som var en av de opprinnelige muskelbilene flekser fortsatt, ja, muskler.

Den har også en ny frontspoiler og sideskjørt som skal bidra til aerodynamikken, og de velkjente signaturbaklysene kommer nå som LED-lykter.

Og ja, det er også en toppløs modell.

Mustang kabriolet har ifølge Ford et isolert tak som det tar bare 8 sekunder og ta opp eller ned, og det er raskt!

Ford har også jobbet hardt med å få designet så kompakt som mulig, så med nedslått tak skal det fortsatt være plass til to golfbagger i bagasjerommet. For som kjent er golfbagen selvsagt det viktigste en slik bil skal ta med seg.

De som har fulgt godt med vet at Mustangen nå får et førermiljø som er inspirert av jagerfly, og det inkluderer et heldigitalt 12,4 tommers instrumentpanel samt en 13,2 tommers sentralt plassert førerfokusert berøringsskjerm.

Og dataspillteknologien finner også veien til den ekte bilverden, for her er de en grafikkmotor fra Unreal Engine som åpner for tilpasning av interaktiv animert grafikk i forskjellige farger.

Det har vært et fokus på underholdningssystemet, som har fått doblet datakraften. Sync4 tilpasser nå innholdet på skjermen etter hvilke funksjoner føreren bruker mest. Det er også Apple CarPlay og Android Auto, og et lydsystem fra B&O utviklet og tunet spesifikt for nye Ford Mustang som inkluderer 12 høyttalere.

Men det viktigste for en Mustang er ytelsene, og det lange panseret skjuler noe ganske stort.

Der er det nemlig ny 5-liters motor utviklet for amerikansk V8-ytelser og respons, som Ford selv sier. Den yter 446 hk og et dreiemoment på 540 Nm.

Ford forklarer at det er et nytt dobbelt luftinntak som sørger for at motoren får puste mer fritt, og dette åpner for enda raskere respons.

Det er også en aktiv sportseksos hvor motorlyden og volumet endres, og det er jo greit. Ute på landeveien skal denne brumme, men helst ikke vekke naboen en søndags morgen.

Kjøreegenskapene blir også tatt hånd om gjennom seks kjøremoduser, og det er Normal, Sport, Glatt, Drag og Track-modus samt en individuell innstilling.

De sportslige detaljene inkluderer 19 tommers aluminumsfelgene som skjuler Brembo-bremsene, og en differensialbrems som sørger for mindre hjulspinn og bedre grep spesielt i svinger.

Det er også mulig å velge MagneRide, en løsning som overvåker veiforholdene 1.000 ganger i sekundet og justerer umiddelbart stivheten i bilens dempere for mest mulig kontroll og komfort.

Men det er også en joker i alt dette.

Det kommer nemlig en utgave kalt Mustang Dark Horse, ifølge Ford en ekte fullblodshest for bane og vanlig veier. Det er denne som danner grunnlaget for Mustangs satsing på motorsport de neste årene.

Nye Mustang Dark Horse er da også inspirert av racerbiler, og har en spesielt tunet versjon av motoren som åpner for 453 hk og 540 Nm. Den har også en 10-trinns automatgirkasse, men ingen fare, den er også tilgjengelig med en unik Tremec 6-trinns manuell girkasse.

Magneride adaptive dempere er standard, og det er også en oppgradert kjøling, og Mustang Dark Horse er skodd med Pirelli P Zero dekk som skal gi et spesielt godt grep.

Til slutt kan Ford melde at Mustang og er mulig å få med den unike Blue Ember-metallic-lakken, mens interiøret har sømmer i Indigo Blue og en mørk metallic glansfinish som skal gi en helt særegen følelse.

Nye Ford Mustang er altså på vei til Europa, og det er åpnet for bestilling her hjemme. Det betyr at prisene også er klare, og grunnutgaven starter på 1.406,000 kroner mens den enda litt mer ytelsesorienterte Mustang Dark Horse har fått en utgangspris på 1.606.000 kroner.

Så ja, moroa koster, men bildene er helt gratis. Her har du en masse som viser nye Ford Mustang:

Bildeserie
Debatt