Annonse
Hjem Elbiler Legendarisk motor gjør comeback i en elbil(!?)

Legendarisk motor gjør comeback i en elbil(!?)

En roterende og kompakt motor var svært populære under 1. verdenskrig. Nå gjør den comeback av alle ting i en ny elbil.

Moderne motorer består av en sylinderblokk hvor stemplene går opp og ned i sylindrene via en roterende veivaksel, men slik har det ikke alltid vært.

Under 1. verdenskrig gjorde også flyene sitt inntog, og for å klare å lage gode nok fly var ingeniørene avhengig av en liten og lett motor. De kommer opp med en roterende motor, kalt «rotary» på engelsk. Prinsippet var det samme, men med en vesentlig forskjell. For i en slik motor var det faktisk sylinderhuset som roterte, mens stemplene var statiske. Altså en slags omvendt løsning.

Den roterende motoren forsvant sakte men sikkert etter krigen, ettersom den hadde flere ulemper enn fordeler i forhold til den konvensjonelle motoren. Men helt glemt ble den ikke.

En slags versjon av denne er kalt wankelmotor og har blant annet blitt brukt av Mazda, og denne har heller ikke stempler og sylindre som en vanlig motor. I stedet er den en trekantet rotor som spinner rundt i et hus, og den har kun to bevegelige deler. Mazda har blant annet brukt wankelmotorer i sportsbilene Mazda RX-7 og Mazda RX-8.

Saken fortsetter under Annonsen

Som de fleste andre har også den japanske produsenten store elbilplaner i tiden framover, og har kalt sin plan for «Sustainable Zoom-Zoom 2030».

Dette inkluderer en elbil allerede i 2020, altså om rundt to år. De har faktisk konkrete planer om to nye modeller, en ren elbil og en elbil som får en liten roterende motor som rekkeviddeforlenger.

De vil altså lage en slags omvendt hybrid, der den lille og lette bensinmotoren fungerer som en rekkeviddeforlenger til elbilen. I dag fungerer hybridene stort sett motsatt, hvor den elektriske kraften kun er en substitutt for fossilt drivstoff.

Mazda sier ikke noe om hvor stor denne rekkeviddeforlengeren er, men sier kun at «den vil brenne bensin og gi en alternativ kilde for strøm i nødstilfeller».

Produsenten tør ikke lenger å avskrive noen alternativer, og lister opp både elbiler, hybrider, hydrogenbiler, gassbiler og biodrivstoff som stikkord for bilene i framtiden. De spår at 95 prosent av samtlige biler i 2030 vil være hybrider, mens 5 prosent vil være elbiler.

Mazda satser for tiden hardt på sine SkyActiv-X-motorer, som også er litt av en nyvinning. Dette er en bensinmotor, men fungerer i prinsippet som en dieselmotor som komprimerer luft i sylinderen som blandes med diesel og deretter selvantenner. Mazda utvikler altså en bensinmotor uten tennplugger, og dette skal gi forbedret effektivitet og dermed mindre forbruk og utslipp. Motoren er ventet å debutere i 2019.

Mazda Vision Concept viser hvordan Mazda ser på framtiden. (Foto: Mazda)
Mazda Vision Concept viser hvordan Mazda ser på framtiden. (Foto: Mazda)

Men de har altså havnet litt på bakbeina når det kommer til rene elbiler. Men de er på gang, ikke minst takket være rivalene Toyota ‒ en annen produsent som har hengt litt bakpå i elbil-racet.

I fjor annonserte nemlig Toyota at de har kjøpt 5 prosent av aksjene i Mazda, og de to annonserte planer for en felles fabrikk i USA og en felles utvikling av elbiler på plattformen Toyota New Global Architecture (TNGA). Toyota har allerede annonsert en ny Corolla som også kommer som hybrid, mens Mazda skal komme med en til nå ukjent crossover.

Men det er ikke alt. Denso (deleid av Toyota), Mazda og Toyota ble i fjor enige om å opprette et helt nytt selskap som skal utvikle ny teknologi. Alle tre selskapene skal avse ingeniører og andre medarbeidere til det nye selskapet, som skal utvikle elbilteknologi som kan brukes på tvers av en rekke av typemodeller som småbiler, biler og SUV’er.

Hva alt dette resulterer i må vi bare vente og se, men Mazda har annonsert at de kommer med en mildhybrid i 2019, før de altså har to elbiler på gang.

Den ene helelektrisk, og den andre en elbil med teknologi fra 1. verdenskrig. Det blir spennende!

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker