Annonse
Hjem Nyheter Legacy ‒ arven Europa ikke ville ha

Legacy ‒ arven Europa ikke ville ha

Subaru Legacy er bilen Europa ikke ville ha, så vi må ta til takke med den gamle arven når Subaru nå lanserer en helt ny generasjon.

I 2017 skjedde det noe viktig hos Subaru. Da innviet de nemlig en ny plattform som bilene skal bygges på, og denne er ganske så enkelt kalt Subaru Global Platform (SGP).

Denne har de nå optimalisert for Legacy, modellen som solgte så dårlig i Europa at den faktisk forsvant herfra for noen år siden.

Her på kontinentet var folk rett og slett ikke interesserte i Legacy, og mens salget av Legacy aldri klarte å passere 20.000 i året i Europa har den aldri vært under 20.000 i USA.

Ifølge carsalesbase.com ble det i toppåret 2016 solgt over 65.000 Legacy i USA, og da var den allerede stoppet i Europa.

Saken fortsetter under Annonsen

Så hva går vi glipp av?

Ganske så mye, om vi skal måle etter den kommende 7. generasjonen som virkelig er en ny modell.

Ikke bare mer teknologi, sikkerhet og moderne motorer, men den nye plattformen byr også på bedre plass, lavere tyngdepunkt, mindre støy og vibrasjoner og en generell sterkere struktur.

Legacy har jo, øh, en arv, å ta vare på, og denne modellen kom faktisk på markedet allerede i 1989. Den runder altså 30 år i 2019.

Subaru har tatt godt vare på arven, og kommet med nye generasjoner av modellen i 1993, 1998, 2003, 2009 og dagens variant i 2014.

Den inneværende generasjonen har altså rukket å bli fem år, og Subaru mener at det er på tide med noe helt nytt.

Om du er en av de som går rundt og husker 1. generasjonen så kan vi slå fast at 2020-modellen virkelig er en ny bil, men om du faktisk har sett modellen som kom da modellen ble trukket fra Europa i 2014 er ikke forskjellen like voldsom.

Men vi kan raskt se at den kommende modellen er enda litt skarpere i formen, og virker som en mer livlig bil. De selv påstår at designet skal vise en bil i bevegelse, selv når den står parkert. Akkurat det klarer ikke vi helt å se, men sjekk gjerne selv.

Her er 2020-modellen øverst og en 2019-modell nederst:

Det mest spennende foruten at den er laget på SGP-plattformen er hva som befinner seg på innsiden av skallet.

Subaru tilbyr nye førerassister til Legacy, og vi finner ting som filassistent, adaptiv cruise kontroll og til og med et kamera som sjekker tilstanden til føreren. Om føreren gjør noe som systemet mener er alarmerende, som for eksempel dupper av, gir den advarsler. Smart.

En plass denne advarselen kommer til syne er den nye berøringsskjermen på 11,6 tommer sentrert mellom føreren og forsetepassasjeren.

En annen ting som vises der er bilder fra det nye frontkameraet, som holder øye med blindsonene foran bilen, i tillegg til diverse andre hjelpemidler.

Subaru har også puttet inn ny teknologi som gjør at den er tilkoplet, og det er også mulig å få mer eksklusive materialer som for eksempel nappaskinn som aldri tidligere har vært tilgjengelig i en Subaru.

Men det aller morsomste er kanskje at Subaru har blåst støvet av turboen.

Vi nordmenn husker jo spesielt godt Subaru fra tiden da Petter Solberg herjet i rallysporten, og forbinder merket med kjøreglade biler.

Men trist nok forsvant turbomotoren fra Legacy-serien i 2012, men nå er den altså tilbake.

De utstyrer nemlig en av modellvariantene med en 2,4-liters turbomotor på 260 hestekrefter, noe som sender den fra 0 til 100 km/t på litt over 6 sekunder.

Ikke akkurat Solbergs rallybil, men veldig greit for en mellomklassebil.

Legacy forsvant fra det europeiske markedet i 2014, og akkurat nå er vi ikke helt fornøyd med arveoppgjøret.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Subaru hyller Solberg

Subaru Motorsport har lakkert 2019-modellen av Subaru WRX Sti slik. (Alle foto: Subaru)

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker