HjemNyheterLegacy ‒ arven Europa ikke ville ha

Legacy ‒ arven Europa ikke ville ha

Subaru Legacy er bilen Europa ikke ville ha, så vi må ta til takke med den gamle arven når Subaru nå lanserer en helt ny generasjon.

I 2017 skjedde det noe viktig hos Subaru. Da innviet de nemlig en ny plattform som bilene skal bygges på, og denne er ganske så enkelt kalt Subaru Global Platform (SGP).

- Annonse -

Denne har de nå optimalisert for Legacy, modellen som solgte så dårlig i Europa at den faktisk forsvant herfra for noen år siden.

Her på kontinentet var folk rett og slett ikke interesserte i Legacy, og mens salget av Legacy aldri klarte å passere 20.000 i året i Europa har den aldri vært under 20.000 i USA.

Ifølge carsalesbase.com ble det i toppåret 2016 solgt over 65.000 Legacy i USA, og da var den allerede stoppet i Europa.

Så hva går vi glipp av?

- Annonse -

Ganske så mye, om vi skal måle etter den kommende 7. generasjonen som virkelig er en ny modell.

Ikke bare mer teknologi, sikkerhet og moderne motorer, men den nye plattformen byr også på bedre plass, lavere tyngdepunkt, mindre støy og vibrasjoner og en generell sterkere struktur.

Legacy har jo, øh, en arv, å ta vare på, og denne modellen kom faktisk på markedet allerede i 1989. Den runder altså 30 år i 2019.

- Annonse -

Subaru har tatt godt vare på arven, og kommet med nye generasjoner av modellen i 1993, 1998, 2003, 2009 og dagens variant i 2014.

Den inneværende generasjonen har altså rukket å bli fem år, og Subaru mener at det er på tide med noe helt nytt.

Om du er en av de som går rundt og husker 1. generasjonen så kan vi slå fast at 2020-modellen virkelig er en ny bil, men om du faktisk har sett modellen som kom da modellen ble trukket fra Europa i 2014 er ikke forskjellen like voldsom.

Men vi kan raskt se at den kommende modellen er enda litt skarpere i formen, og virker som en mer livlig bil. De selv påstår at designet skal vise en bil i bevegelse, selv når den står parkert. Akkurat det klarer ikke vi helt å se, men sjekk gjerne selv.

Her er 2020-modellen øverst og en 2019-modell nederst:

Det mest spennende foruten at den er laget på SGP-plattformen er hva som befinner seg på innsiden av skallet.

Subaru tilbyr nye førerassister til Legacy, og vi finner ting som filassistent, adaptiv cruise kontroll og til og med et kamera som sjekker tilstanden til føreren. Om føreren gjør noe som systemet mener er alarmerende, som for eksempel dupper av, gir den advarsler. Smart.

En plass denne advarselen kommer til syne er den nye berøringsskjermen på 11,6 tommer sentrert mellom føreren og forsetepassasjeren.

En annen ting som vises der er bilder fra det nye frontkameraet, som holder øye med blindsonene foran bilen, i tillegg til diverse andre hjelpemidler.

Subaru har også puttet inn ny teknologi som gjør at den er tilkoplet, og det er også mulig å få mer eksklusive materialer som for eksempel nappaskinn som aldri tidligere har vært tilgjengelig i en Subaru.

Men det aller morsomste er kanskje at Subaru har blåst støvet av turboen.

Vi nordmenn husker jo spesielt godt Subaru fra tiden da Petter Solberg herjet i rallysporten, og forbinder merket med kjøreglade biler.

Men trist nok forsvant turbomotoren fra Legacy-serien i 2012, men nå er den altså tilbake.

De utstyrer nemlig en av modellvariantene med en 2,4-liters turbomotor på 260 hestekrefter, noe som sender den fra 0 til 100 km/t på litt over 6 sekunder.

Ikke akkurat Solbergs rallybil, men veldig greit for en mellomklassebil.

Legacy forsvant fra det europeiske markedet i 2014, og akkurat nå er vi ikke helt fornøyd med arveoppgjøret.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Subaru hyller Solberg

Subaru Motorsport har lakkert 2019-modellen av Subaru WRX Sti slik. (Alle foto: Subaru)

 

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her