Hjem / Nyheter / Laveste dødstall noensinne
Påskeutfarten gikk relativt fint for seg i år. (Foto: Bil24)
Påskeutfarten gikk relativt fint for seg i år. (Foto: Bil24)

Laveste dødstall noensinne

To omkom i mars-trafikken, og 16 mennesker har mistet livet på norske veier under årets tre første måneder.

I fjor omkom 17 mennesker i tilsvarende periode, som den gang var rekordlavt.

Annonse

‒ Dette er de laveste tallene vi har hatt etter et første kvartal siden vi startet å lage skikkelig statistikk. Jeg tror derfor vi må minst 70-80 år tilbake i tid for å finne så få trafikkdrepte. Tendensen over tid er krystallklar – det er stadig tryggere på norske veier, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Påskeutfarten gikk relativt greit for seg, og i løpet av mars døde to personer i forbindelse med trafikken. Det er fire færre enn mars 2017.

Fire fylker har så langt i 2018 opplevd to dødsulykker ‒ Møre og Romsdal, Troms, Akershus og Aust-Agder. Seks fylker har ikke hatt noen dødsulykker ‒ Buskerud, Telemark, Vest-Agder, Hordaland, Sogn og Fjordane og Finnmark.

Fortsatt domineres statistikken av menn, og 12 av de 16 som har omkommet er menn.

Vi skal bare to år tilbake for å finne helt andre tall. I 2016 omkom hele 36 personer i trafikken under årets tre første måneder, altså mer enn det dobbelte enn nå.

Annonse

‒ Vi er selvsagt glade for nedgangen. Men samtidig er 16 drepte i trafikken, 16 for mange. Dette handler om langt mer enn tall og statistikk. Lykkes vi med å få stadig flere til å kjøre etter forholdene og overholde fartsgrensene, kjøre rusfritt og bruke bilbelte, er gevinsten for trafikksikkerheten stor. Vi har alle et felles ansvar for å ferdes trygt i trafikken, sier vegdirektøren.

Myndighetene har en nullvisjon for drepte i trafikken, og lanserte tidligere i år en tiltaksplan på hele 136 punkter som skal gjøre veiene sikrere å ferdes på. I etterkant av dette har det blant annet blitt innført alkolås i minibuss og busser.

Den nasjonale tiltaksplanen er et samarbeid mellom flere aktører. Både Statens vegvesen, politiet, Trygg Trafikk, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, fylkeskommunene og syv storbykommuner (Oslo, Bærum, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø) har vært med på utarbeidelsen, i tillegg til flere statlige aktører og 21 interesseorganisasjoner.

‒ Tiltak som målrettede kampanjer, kontroller, bedre trafikantopplæring, tiltak i virksomheter avhengig av transport, ny teknologi i bilen og fysiske tiltak på veien, kan bidra til at stadig færre blir drept og hardt skadd i trafikken. Ved å alltid kjøre etter forholdene og aldri over fartsgrensen kan hver og en bidra til at døds- og skadetallene fortsetter å synke, er oppfordringen fra Terje Moe Gustavsen.

I januar omkom seks personer i forbindelse med trafikken, i februar åtte og altså kun to mennesker i mars.

Men som Moe Gustavsen påpeker; det er 16 for mye.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Et tysk forbrukerråd etterlyser norske eiere for et gruppesøksmål mot Volkswagen. (Begge foto: VW)

Etterlyser 140.959 norske bilkjøpere

Et tysk forbrukerråd etterlyser nå norske bileiere som vil være med på et tysk gruppesøksmål …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *