HjemElbilerLangt bak målet om kun elbiler i 2025

Langt bak målet om kun elbiler i 2025

Norge fører an i elbil-revolusjonen, men Stortingets ambisiøse mål om å selge kun nullutslippsbiler i 2025 er vi langt unna.

Sett alle bilene under ett så har nå elbilene passert 5 prosent av hele flåten i Norge, og var i 2017 på 5,1 prosent. Dette er selvsagt ikke andre land i nærheten av.

- Annonse -

I 2017 passerte også elbilen er markedsandel av nybilsalget på 20 prosent, noe også de ladbare hybridene gjorde. Seneste i mars i år var 37,3 prosent av alle nybilene elbiler, så trenden holder seg godt.

Ifølge en rapport i regi av Transportøkonomisk institutt er grunnen til disse unike resultatene en kombinasjon av store insentiver og en stabil elbilpolitikk som ikke finnes i noen andre land.

Husholdninger med flere enn én bil er grunnen til den eksplosjonsartede utviklingen, skrives det i rapporten. Familier som kan velge mellom en fossilbil og elbil er altså hovedgrunnen til at elbilene har fått så stor fart i Norge.

Husholdninger med kun én bil holder igjen. Utviklingen av elbiler, rekkevidde, antall ladestasjoner og hvor rask ladningen går gjør altså at disse ikke tør å gå over til kun elbil.

- Annonse -

Undersøkelsen heller da også kaldt vant i årene på stortingspolitikere som liker å sette ambisiøse klimatiske mål.

Stortinget har nemlig som mål at alle nybilene som selges i Norge fra 2025 skal være nullutslippsbiler.

Den store fartsdumpen er ifølge rapporten langdistansekjøringen.

«Langdistansekjøring enten det er enkeltreiser eller total reise over en dag, som overskrider elbilenes rekkevidde vil medføre behov for oppladning av batteriene underveis, eventuelt endringer i bilbruksvaner.

- Annonse -

Kombinert med lange ladetider og begrenset tilgang på ladeinfrastruktur, vil denne type kjøring utgjøre den gjenværende barrieren mot økt elbilbruk i Norge», skriver forfatteren av rapporten, Erik Figenbaum.

En analyse over kjøremønster for elbilene viser at det ikke er noe mønster, men at det kjøres på helt ulike tider og dager. Dermed er det vanskelig å beregne hvordan det blir på store utfartsdager, noe som kan skape store ladekøer. Det blir dermed et valg mellom å lade hjemme og høste økonomiske fordeler på vanlige dager, og bruke lenger tid på langturer som for eksempel påskeutfart.

Dagens ladestasjoner gir en veldig lang ladetid i forhold til å fylle tanken på en fossilbil, og vil også være med på å bremse elbilsalget.

Men lynladere kommer, og de er allerede på plass på en stasjon i Ås utenfor Oslo. Disse har per i dag en kapasitet på 150 kW, men er klargjort til en hastighet på 350 kW. Med en slik hastighet er det mulig å nå 250 kilometers rekkevidde på ti minutter.

I rapporten skrives det også at rundt 42.000 husholdninger som eier elbiler eller ladbare hybridbiler har installert de noe raskere hjemmeladerne, mens ytterligere 142.000 lader fra vanlige «Schuko» støpsler. Totalt finnes det rundt 7.500 offentlige ladere i Norge, og av disse rundt 1.000 punkter med hurtiglading. Nord for Tromsø er det knapt en hurtiglader å oppdrive, så det vil også bremse antall som går fra fossilbil til elbil. Per i dag er det stort sett Tesla som kjøres mellom byene, mens de andre elbilene for det meste brukes i byene.

Om ikke ladeutbygningen holder tritt advarer rapporten mot at rekkeviddeangst kan bli erstattet av ladeangst.

Rapporten peker også på at det er vanskelig å få tak i en ny elbil for tiden, og det er lange ventelister på tilnærmet alle nye elbil-modeller. Lyset i enden av tunellen er derimot at det kommer mange nye modeller i de nærmeste årene, og disse vil også ha en lenger rekkevidden enn de fleste som finnes i dag.

Hydrogenbiler er også nullutslippsbiler, men utviklingen og infrastrukturen per i dag tyder ikke på at de blir en del av det store markedet de kommende årene.

Det hjelper heller ikke på nullutslippsmålet at blant annet Oslo åpner for å ta betaling i bommene også for elbilene i framtiden.

Forfatteren konkluderer med at det ambisiøse målet til Stortinget ikke nås selv om insentivene beholdes og nye biler og teknologi kommer til. Bøygen er å få dem som kun har en bil til å gå over til elbil. Så langt har ikke det skjedd i stor skala.

Folket garderer seg, og er kanskje ikke så opptatt av miljøet likevel. Når alt kommer til alt er tidsbruken kanskje det aller viktigste.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her