Hjem / Elbiler / Langt bak målet om kun elbiler i 2025
Foreløpig fortsetter elbil-boomen i Norge. Her en kø med Tesla-biler på kaia i Oslo. (Foto: Bil24)
Foreløpig fortsetter elbil-boomen i Norge. Her en kø med Tesla-biler på kaia i Oslo. (Foto: Bil24)

Langt bak målet om kun elbiler i 2025

Norge fører an i elbil-revolusjonen, men Stortingets ambisiøse mål om å selge kun nullutslippsbiler i 2025 er vi langt unna.

Sett alle bilene under ett så har nå elbilene passert 5 prosent av hele flåten i Norge, og var i 2017 på 5,1 prosent. Dette er selvsagt ikke andre land i nærheten av.

Annonse

I 2017 passerte også elbilen er markedsandel av nybilsalget på 20 prosent, noe også de ladbare hybridene gjorde. Seneste i mars i år var 37,3 prosent av alle nybilene elbiler, så trenden holder seg godt.

Ifølge en rapport i regi av Transportøkonomisk institutt er grunnen til disse unike resultatene en kombinasjon av store insentiver og en stabil elbilpolitikk som ikke finnes i noen andre land.

Husholdninger med flere enn én bil er grunnen til den eksplosjonsartede utviklingen, skrives det i rapporten. Familier som kan velge mellom en fossilbil og elbil er altså hovedgrunnen til at elbilene har fått så stor fart i Norge.

Husholdninger med kun én bil holder igjen. Utviklingen av elbiler, rekkevidde, antall ladestasjoner og hvor rask ladningen går gjør altså at disse ikke tør å gå over til kun elbil.

Undersøkelsen heller da også kaldt vant i årene på stortingspolitikere som liker å sette ambisiøse klimatiske mål.

Annonse

Stortinget har nemlig som mål at alle nybilene som selges i Norge fra 2025 skal være nullutslippsbiler.

Den store fartsdumpen er ifølge rapporten langdistansekjøringen.

«Langdistansekjøring enten det er enkeltreiser eller total reise over en dag, som overskrider elbilenes rekkevidde vil medføre behov for oppladning av batteriene underveis, eventuelt endringer i bilbruksvaner.

Kombinert med lange ladetider og begrenset tilgang på ladeinfrastruktur, vil denne type kjøring utgjøre den gjenværende barrieren mot økt elbilbruk i Norge», skriver forfatteren av rapporten, Erik Figenbaum.

En analyse over kjøremønster for elbilene viser at det ikke er noe mønster, men at det kjøres på helt ulike tider og dager. Dermed er det vanskelig å beregne hvordan det blir på store utfartsdager, noe som kan skape store ladekøer. Det blir dermed et valg mellom å lade hjemme og høste økonomiske fordeler på vanlige dager, og bruke lenger tid på langturer som for eksempel påskeutfart.

Dagens ladestasjoner gir en veldig lang ladetid i forhold til å fylle tanken på en fossilbil, og vil også være med på å bremse elbilsalget.

Men lynladere kommer, og de er allerede på plass på en stasjon i Ås utenfor Oslo. Disse har per i dag en kapasitet på 150 kW, men er klargjort til en hastighet på 350 kW. Med en slik hastighet er det mulig å nå 250 kilometers rekkevidde på ti minutter.

I rapporten skrives det også at rundt 42.000 husholdninger som eier elbiler eller ladbare hybridbiler har installert de noe raskere hjemmeladerne, mens ytterligere 142.000 lader fra vanlige «Schuko» støpsler. Totalt finnes det rundt 7.500 offentlige ladere i Norge, og av disse rundt 1.000 punkter med hurtiglading. Nord for Tromsø er det knapt en hurtiglader å oppdrive, så det vil også bremse antall som går fra fossilbil til elbil. Per i dag er det stort sett Tesla som kjøres mellom byene, mens de andre elbilene for det meste brukes i byene.

Om ikke ladeutbygningen holder tritt advarer rapporten mot at rekkeviddeangst kan bli erstattet av ladeangst.

Rapporten peker også på at det er vanskelig å få tak i en ny elbil for tiden, og det er lange ventelister på tilnærmet alle nye elbil-modeller. Lyset i enden av tunellen er derimot at det kommer mange nye modeller i de nærmeste årene, og disse vil også ha en lenger rekkevidden enn de fleste som finnes i dag.

Hydrogenbiler er også nullutslippsbiler, men utviklingen og infrastrukturen per i dag tyder ikke på at de blir en del av det store markedet de kommende årene.

Det hjelper heller ikke på nullutslippsmålet at blant annet Oslo åpner for å ta betaling i bommene også for elbilene i framtiden.

Forfatteren konkluderer med at det ambisiøse målet til Stortinget ikke nås selv om insentivene beholdes og nye biler og teknologi kommer til. Bøygen er å få dem som kun har en bil til å gå over til elbil. Så langt har ikke det skjedd i stor skala.

Folket garderer seg, og er kanskje ikke så opptatt av miljøet likevel. Når alt kommer til alt er tidsbruken kanskje det aller viktigste.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *