Genesis er et luksusmerke fra Hyundai, og konkurrere dermed med merker som Mercedes, BMW og Audi. Og utviklingssjefen for Genesis, en tysker forøvrig, er ikke særlig imponert over sine landsmenn.
Om du bare har lest noen få artikler om kommende modeller, så vet du at det fokuseres enormt på teknologi. Det er all slags hjelpesystemer, nettbasert teknologi og førerassistenter.
Spesielt de tyske merkene med deres flaggskipmodeller putter inn det meste av teknologi, og benevnelsene har nå blitt så mange at det er helt umulig å holde tritt.
En som iallfall er møkka lei alle disse er utviklingssjefen Albert Biermann, som før han kom til Genesis i 2015 ledet M-avdelingen til BMW.
I forrige uke ble den nye Genesis G70 presentert for pressen i Sør-Korea, og tyskeren fikk spørsmål om teknologi i luksusbilene. Da tente han på alle pluggene.
‒ For det første, alt det der er markedsføring. Mye av dette eksisterer kun for pressen, for å gi det et «hype», for å vise nivået på teknologien. Hvor mange kjøper det egentlig i ettertid? var svaret.
‒ Om alt dette feiler, er det kundene som får svi, ikke sant?
Han forklarte deretter at koreanerne fokuserer på enkel teknologi, slik at bilene om ti år kjører akkurat likedan som de gjorde da de rullet ut av fabrikken.
Og har kanskje et poeng?
Nå er ikke G70 helt strippet for teknologi, om noen trodde det. Den har blant annet noe de kaller Highway Driving Assist (HDA), den har stemmestyrt teknologi og diverse sikkerhetsutstyr. Og selvsagt er en berøringsskjerm.
Under panseret er det tre valg, en V6 på 3,3-liter med 370 hestekrefter, og bensin med turbo på 2-liter med 252 hk og en diesel på 2,2-liter med 202 hk.
For øvrig sørger V6’eren for at G70 skytes fra 0 til 100 km/t på pene 4,7 sekunder.
Med lanseringen av den nye G70 er sedanlinjen komplett. Fra før av har de flaggskipet G90 (2015) og den litt mindre G80 (2016).
Nå skal de fokusere på noe annet som «alle» andre også gjør. Så da snakker vi vel om hybrider eller SUV’er eller? Ja takk, begge deler.
Så spørs det hvor mye teknologi de putter i dem.
De bygger tross alt Genesis i Sør-Korea, verdens mest teknologibaserte land.
Les også: Sørkoreansk biltrøbbel i Kina
Les også: Samsung kaster seg på kappløpet
Les også: Hydrogen-SUV med 800 kilometers rekkevidde