HjemNyheterLanger ut mot «salgstriks»

Langer ut mot «salgstriks»

Genesis er et luksusmerke fra Hyundai, og konkurrere dermed med merker som Mercedes, BMW og Audi. Og utviklingssjefen for Genesis, en tysker forøvrig, er ikke særlig imponert over sine landsmenn.

Om du bare har lest noen få artikler om kommende modeller, så vet du at det fokuseres enormt på teknologi. Det er all slags hjelpesystemer, nettbasert teknologi og førerassistenter.

- Annonse -

Spesielt de tyske merkene med deres flaggskipmodeller putter inn det meste av teknologi, og benevnelsene har nå blitt så mange at det er helt umulig å holde tritt.

En som iallfall er møkka lei alle disse er utviklingssjefen Albert Biermann, som før han kom til Genesis i 2015 ledet M-avdelingen til BMW.

I forrige uke ble den nye Genesis G70 presentert for pressen i Sør-Korea, og tyskeren fikk spørsmål om teknologi i luksusbilene. Da tente han på alle pluggene.

‒ For det første, alt det der er markedsføring. Mye av dette eksisterer kun for pressen, for å gi det et «hype», for å vise nivået på teknologien. Hvor mange kjøper det egentlig i ettertid? var svaret.

- Annonse -

‒ Om alt dette feiler, er det kundene som får svi, ikke sant?

Han forklarte deretter at koreanerne fokuserer på enkel teknologi, slik at bilene om ti år kjører akkurat likedan som de gjorde da de rullet ut av fabrikken.

Og har kanskje et poeng?

Nå er ikke G70 helt strippet for teknologi, om noen trodde det. Den har blant annet noe de kaller Highway Driving Assist (HDA), den har stemmestyrt teknologi og diverse sikkerhetsutstyr. Og selvsagt er en berøringsskjerm.

- Annonse -

Under panseret er det tre valg, en V6 på 3,3-liter med 370 hestekrefter, og bensin med turbo på 2-liter med 252 hk og en diesel på 2,2-liter med 202 hk.

For øvrig sørger V6’eren for at G70 skytes fra 0 til 100 km/t på pene 4,7 sekunder.  

Med lanseringen av den nye G70 er sedanlinjen komplett. Fra før av har de flaggskipet G90 (2015) og den litt mindre G80 (2016).

Nå skal de fokusere på noe annet som «alle» andre også gjør. Så da snakker vi vel om hybrider eller SUV’er eller? Ja takk, begge deler.

Så spørs det hvor mye teknologi de putter i dem.

De bygger tross alt Genesis i Sør-Korea, verdens mest teknologibaserte land.

Følg gjerne Bil24 på Facebook

Les også: Sørkoreansk biltrøbbel i Kina

Les også: Samsung kaster seg på kappløpet

Les også: Hydrogen-SUV med 800 kilometers rekkevidde

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her