Lamborghini først med Alexa-stemmekontroll

Amazons Alexa åpner til og med garasjeporten for deg. Se den kule videoen.


Hvem hadde trodd at Lamborghini, sportsbilprodusenten,
skulle bli det første bilmerket som integrere stemmekontrollen Alexa i sine
biler.

Men slik ble det altså. Iallfall hevder Lamborgnhini nettopp
det.

De rekker uansett akkurat å slå elbilmerket Rivian, et
amerikansk elbilmerke som Amazon faktisk har investert i.

Rivian skal også integrere Alexa i sine to imponerende modeller,
men Rivian R1T (pickup) og R1S (SUV) er ikke ventet på markedet før mot slutten
av året.

Alexa er altså Amazons stemmekontroll, og hun gjør stort
sett det hun får beskjed om.

I en Lamborghini Huracán EVO blir det altså mulig å gi stemmekommandoer i stedet for å rote rundt i menyer eller knapper, og Alexa utfører deretter oppgaven.

Og det er ikke begrenset til kun bilen.

Det er mulig å koble Alexa opp mot det meste, og dette åpner
blant annet opp for at Alexa faktisk kan åpne garasjeporten for deg.

Ja, til og med betale for bensinfylling.

Men det er selvsagt de langt mer vanlige oppgavene i en bil som
er hovedjobben til Alexa, som å justere temperaturen, spille musikk og plotte
inn navigasjonen.

Se selv hvordan det fungerer i videoen litt lenger nede.

Lambo rapporterer at de vil sammen med Amazon fortsette å utvikle Alexa via Human Machine Interface (HMI)-systemet, og at de to skal videreutvikle nettbaserte løsninger for Amazon Web Services (AWS) i tiden som kommer.

Sportsbilmerket hører hjemme i det store Volkswagen-konsernet, og da Nybiltester testet den nye Volkswagen Golf som kommer i løpet av sommeren hadde også denne Alexa integrert i sitt grensesnitt.

Også Toyota har tidligere meldt at de skal bruke Alexa, så
Amazon satser nå tungt på bilindustrien.

Men skal vi tro den sinte oksen fra Italia blir de det første
merket som integrerer Alexa, og når vi tenker oss om er ikke det så dumt.

For skal du håndtere 640 hestekrefter som Huracán EVO byr på,
er det kanskje ikke så veldig smart å rote rundt i menyer på samme tid som du plystrer
gjennom svingene. Da er det bedre å ha en co-pilot som tar seg av den jobben.

Og her kan du se hvordan det samspillet fungerer, og ikke minst se og høre en Huracán dundre i vei langs landeveien. Denne videoen bør du få med deg:

Les også: