Lambo viser fram lynrask SUV

Urus Performante skal heve grensen for ytelsene til SUV-modellene.


Tilbake i 1982 kom de langhårete rockerne i Iron Maiden med en ny låt som het «The Number of the Beast», og denne er ansett som et av metallhistoriens aller største kunstverk.

Nummeret til det djevelske beistet var 666, og eksakt 40 år senere presenterer nå Lamborghini et annet beist med det samme nummeret ‒ nemlig villdyret Urus Performante.

For det er helt sikkert ikke tilfeldig at den nye ytelsesmodellen av SUV-modellen huser eksakt 666 hestekrefter, og på toppen av det hele har italienerne også slanket den med 47 kilo i forhold til originalmodellen.

Resultatet er en lynrask SUV, og faktisk den aller raskeste som noensinne har flydd opp bakkeløpet Pikes Peak.

Den rasende oksen sendte den over til Colorado tidligere i sommer i forbindelse med verdens mest berømte bakkeløp, og Urus Performante knuste Bentley Bentaygas rekord satt i 2018 med nærmere 18 sekunder.

Det klarte den blant annet grunnet 0-100 km/t på 3,3 sekunder, 0,3 sekund raskere enn den originale utgaven, og en lynrask bremsing på kun 32,9 meter fra 100 km/t og ned til null. Begge deler er ganske så imponerende for en svær SUV.

Selv om Lambo tok den med til Colorado tidligere i sommer, har de holdt sluttresultatet av moderniseringene skjult fram til nå.

Men under bilfestivalen i California i forrige uke kunne de endelig vise den fram, og mer spesifikk og passende nok under et motorsport-arrangement kalt The Quail.

‒ Urus Performante bringer til live de sanne ytelsesegenskapene til vår super-SUV, den bestselgende modellen fra Lamborghini, sier Stephan Winkelmann, styreformann og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.

‒ Urus bidro sterkt til selskapets beste halvårssalgsresultater i historien, og The Quail setter en perfekt scene for våre kunder for å se dette nye mesterverket personlig for første gang sammen med vår eksepsjonelle Huracán-serie.

Lambo har gjort en rekke grep med ytelsesutgaven, og blant annet har den fått et lettvekts panser med nye luftinntak, ny støtfangeren og splitter foran, nye luftgardiner som trekker luftstrømmen over forhjulene og en bakspoiler som øker marktrykket der bak med formidable 38 prosent.

Bilen er også senket med 20 mm, har en sporvidde som er 16 millimeter bredere og enda mer muskelløse hjulbuer, og det er også mulig å få den med 23-tommers felger og spesialutviklede Pirelli-dekk.

Det er selvsagt brukt enda mer lette og sterke materialer, og resultatet av det hele er en bil som har en enda mer sportslig holdning og som faktisk er større ‒ for lengden har vokst med 25 mm.

På innsiden Innvendig kommer den med cockpiten Nero Cosmus i svart Alcantara som standard som også byr på en ny 6-kantet setesøm, «Performante-trim», i tillegg til andre alternativer som er mulig å velge.

Som du kan se av bildene under er den også utstyrt med en ganske så tøff startknapp som skjuler seg under en rød vippebryter, og Lamborghini har også oppdatert grafikken som vises spesielt for Performante-utgaven.

Den kommer også med kjøremoduser som bør sørge for at denne SUV-modellen håndterer de fleste oppgavene.

Strada er den vanlig som skal gjøre kjøreturen både en komfortabel og luksuriøs med jevn demping.

Sport byr på forbedret gassrespons med bakhjulsstyring som bør gjøre den mer smidig ved lave hastigheter og mer stabil ved høye hastigheter. Det sportsligere chassisoppsettet maksimerer tilbakemeldinger til føreren, eller som Lambo selv sier det ‒ piloten.

Corsa slipper løs villdyret, og i denne endrer også lyden seg slikt at de fleste, både innvendig og utvendig, bør skjønne at det er et beist på vei.

Ja, for å ikke glemme den morsomme av kjøremodusene ‒ Rally. Her tar kjøreassistentene som anti-rull og dempingen høyde for kjøring på grusveier, så du har aldri kjørt til hytta så raskt som du kan med en Urus Performante. Vel, iallfall uten å ødelegge bilen.

Så skal du kjøre et beist av en SUV så er altså Urus Performante med 666 hk løsningen, og den europeiske prisen er satt til 218.487 euro ‒ i skrivende stund 2,15 millioner kroner. Men ta høyde for norske avgifter på toppen av dette.

Og i motsetning til Iron Maidens beist, som var et mareritt ‒ er Lamborghini Urus Performante en ekte drøm.

Slik ser Lamborghinis versjon ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter