Annonse
Hjem Elbiler Kun Norge som bryr seg om elbiler

Kun Norge som bryr seg om elbiler

Mens alle vet at Norge troner på toppen når det kommer til tetthet av elbiler, så er det kanskje litt mer overraskende at resten av EU sliter med å få noe som helst fart på salget av nullutslippsbilene.

Tilfeldig eller ei, de to landene i Europa som har størst bruttonasjonalprodukt (BNP) er to land som står utenfor EU, nemlig Sveits (688.000 kroner) og Norge (607.000 kroner).

Men sammenligner man Norge, Sveits og EU når det kommer til andel elbiler er det annerledes. Vel, Norge er annerledeslandet her. Lille Sveits er mer på normalen.

Norge har en andel på 29 prosent, ifølge tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA. Dette er helt overlegent sammenlignet med alle andre. Faktisk er det en absurd forskjell.

Nærmest ‒ men fortsatt milevis unna ‒ er faktisk et annet lite land, Nederland. De har en elbilandel på 6 prosent. Altså 23 prosent dårligere enn Norge.

Saken fortsetter under Annonsen

Sverige kommer på tredjeplass med 3,6 prosent, og deretter dukker Sveits opp med 2 prosent andel. Dette er faktisk de som oppnår 2 prosent eller mer i EU pluss EFTA. Vi snakker altså om hele EU her.

Faktisk må vi til Vest-Europa for å finne land med over 1 prosent andel, og fakta viser at halvparten av nasjonene står med en andel på 0,5 prosent eller lavere.

‒ Mange tar det norske markedet som en referanse. Men i likhet med at deres BNP er på 607.000, mer enn det dobbelte av EU-snittet, er Norges elbilandel et unntak i Europa, sier generalsekretær i ACEA, Erik Jonnaert.

Han peker heller på de dårligste i klassen. Og nok en gang blir Hellas trukket fram som et svart får.

‒ Ingen ser til Hellas, hvor det kun ble solgt 32 elbiler sist år. Slike tall må være en vekkerklokke for politikerne. Skal man få ned karbonutslippet må tiltak være inkluderende, og man kan ikke tro at alle nasjonene er i samme situasjonen som noe få avanserte, legger han til.

Utspillet kommer uka før EU-kommisjonen skal komme med sitt vedtak rundt CO2-målene for passasjerbiler og varebiler etter 2021.

Nå skal rett være rett. Hellas er ikke de verste i EU om vi skal telle elbiler. Det er Bulgaria, med sine 21 solgte nullutslippsbiler. Det gir en markedsandel på, hold dere fast, 0,05 prosent.

Vi trodde kanskje at vi skulle finne flest nullutslippsbiler i det mest folkerike landet. Tysklands elbilandel er kun på 0,8 prosent, noe som utgjør 25.214 elbiler.

Men de er ikke best i klassen. Frankrike står bokført med 29.189 elbiler, noe som er 1,4 prosent av de drøyt 2 millioner biler som ble solgt der i fjor.

Storbritannia med landene England, Skottland og Wales er registrert med 36.917 elbiler og lignende, en andel på 1,4 prosent.

De fleste landene i EU og EFTA har avgiftslette rettet mot nullutslippsbiler, men det varierer svært mye hvor lønnsomt det er å velge for eksempel elbil.

Norge har et spesielt utgangspunkt i og med at nye biler i utgangspunktet er hardt rammet av skatte og avgifter, mens elbiler slipper helt unna. Dermed blir det en enorm forskjell, og det er lett å forstå hvorfor folk ‒ spesielt i byene ‒ velger elbiler.

Slik er det ikke i de andre landene. Fossile biler i utlandet er i utgangspunktet billigere, mens elbilene med kostbare batteripakker i utgangspunktet er dyrere å produsere. Incentivene varier også voldsomt fra land til land, men de fleste har dog noen tiltak for å hjelpe på elbilsalget.

De fleste tiltakene går enten på registreringsavgifter og kjøreavgift, og noen som for eksempel Tyskland og gir bonuser (4.000 euro for rene elbiler og 3.000 euro for hybrider) ved innkjøp.

Det finnes også land som foreløpig ikke bryr seg om elbiler i det hele tatt. Og nei, det er ikke nevnte Hellas.

Landene Estland, Litauen, Polen, Kroatia og Malta har ingen fordeler ved kjøp av en nullutslippsbil.

Siden vi har nevnt Hellas og de 32 elbilene. Der er el- og hybridbiler unntatt registreringsavgift, luksus skatt, luksus leveskatt og veiavgift (det siste gjelder kun biler med motorer under 1.549 kubikk).

Uten at det har hjulpet stort.

For å få opp salget av elbiler etterlyser ACEA mer enn bare incentiver.

‒ Vi trenger å investere mer i ladestasjoner og infrastrukturen til fyllestasjoner i EU før vi kan forvente at forbrukerne virkelig vil omfavne alternativt drevne kjøretøy, sier Jonnaert.

Som altså ikke vil at bil-Europa skal se til Norge. For her er vi for spesielle.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker