Annonse
Hjem Nyheter KrF fant opp sitt eget bilsegment

KrF fant opp sitt eget bilsegment

KrF vil gjøre biler som forurenser dyrere, og fant like godt opp et ikke-eksisterende segment for biler som skal slippe unna økte avgifter.

AS Norge må være dyrt å drive. For det er nesten ingen grenser for hva de folkevalgte klarer å finne på av nye og økte avgifter og skatt, til tross for at oljemilliardene fortsatt renner inn.

Bilene har for lengst blitt en melkeku, og det er bare å se på antall bomstasjoner i dette langstrakte landet og det faktum at Norge har tredje dyrest bensin i hele verden (jepp, ironisk m.t.p. oljen) så skjønner vi det.

De fleste partiene har ingen problemer med å øke avgiftene rundt bil, og det gjelder også KrF som den siste tiden har kranglet innad om de skal gå til høyre eller venstre. Men det spørs om de har kranglet like mye om bilavgiftene.

Det kristne partiet har nå kommet med sitt alternative statsbudsjett, og det får bilbransjen til å se rødt. Det henger selvsagt sammen med en økte avgifter, men også noe annet veldig spesielt.

Saken fortsetter under Annonsen

KrF vil øke engangsavgiften rundt CO2-komponenten, NOx- komponenten, vekt-komponenten, øke avgiften på drivstoff og redusere vektrabatten på ladbare hybrider.

Ifølge Norges Bilbransjeforbund betyr forslaget økte bilavgifter på over to milliarder, og er i deres øyne en total uansvarlig bilavgiftspolitikk.

‒ Det finnes ikke nok leveringsklare og riktige elbiler til å sette fart på det grønne skiftet nå. Økningen som KrF kommer med vil gjøre at folk som er avhengig av å kjøre biler som går på bensin eller diesel, typisk i distriktet, får enda en ekstraregning. Det betyr at bilavgiftssystemet i enda større grad vil favorisere byene fremfor landsbygda og færre biler blir solgt. Dette burde KrF vite, men inndekker likevel finansieringen av «gode formål» med et teoretisk budsjett-triks, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund.

Trikset han peker på er et nytt knekkpunkt for CO2-fradrag. KrF forslår nemlig et nytt intervall på «0-25 g/CO2», men dette er noe som faktisk ikke eksisterer. De fleste nye hybridene ligger i dag på et utslipp rundt 50 g/km, og skal du et stykke under dette blir det nullutslippsbiler. I september var for eksempel CO2-snittet på nyregistrerte bensinbiler på 94 g/km, og dette inkluderer hybridbilene.

Bilbransjeforbundet mener at KrF grønnmaler forslaget med et ikke-eksisterende segment.

‒ Regjeringen kan umulig gå med på dette forslaget. Jeløya-plattformen er klar, økte avgifter på et område skal kompenseres på et annet. Bilsalget vil gå ned. Arbeidsplasser i bilbransjen settes i fare og det vil bli flere drepte og skadde i trafikken enn det som er nødvendig. KrF gjør en stor feilvurdering med dette forslaget og vi velger å tro at det baserer seg på mangel på kunnskap, sier Nilsen.

Nå skal KrF også ha litt ros. For da regjeringen diskuterte innføringen av den nye testmetoden WLTP som vil gi dyrere nybiler, ville ikke KrF ha den brå avgiftsøkning som dette ville ha resultert i. Regjeringen endte til slutt opp med å utsette innføringen av WLTP.

Problemet med bilavgiftene har vært at politikerne er inkonsekvente, noe som dieselanbefaling i 2007 er et godt eksempel på. Den rød-grønne regjeringen la om avgiftene, og anbefalte folk å kjøpe dieselbiler. Noe folk gjorde. Fem år senere var disse ansett som miljøverstinger, og i verste fall fikk de kjøreforbud på enkelte dager.

Nå er politikerne veldig hissig på å fase inn elbiler, faktisk før bilprodusentene har begynt å rulle ut slike for fullt. Nå skal du enten være heldig eller ha råd til en dyr elbil for å få tak i slike.

Resultatet kan vi se på Finn.no. Der ligger det nye elbiler til salg, ofte 100.000 kroner mer enn prisen de betalte hos forhandleren. Og de blir solgt.

Tilbudet og etterspørsel henger altså ikke sammen, noe som ikke vil rette på seg før vi runder 2020-tallet.

Likevel presser norske politikere på.

‒ Usikkerhet og avgiftsøkninger er ikke det bransjen trenger når vi står midt inne i et krevende grønt skifte. Personbilen er trolig det som har kommet lengst i omstillingen til nullutslipp, og er det minste klimautfordringen politikerne har. Bransjen bør ikke straffes med store avgiftsøkninger, sier Nilsen.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,587FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker