Hva har Polestar, Cupra og Alpine til felles? Jo, de har alle sitt utspring i de mer racinginspirerte modeller fra modermerkene.
Polestar stammer fra Volvos satsting på sportslige utgaver og racing, Cupra står bak Seats motorsportsatsting og Alpine startet sitt eventyr i rally før Renault kjøpte de opp i 1973.
-->
Både Polestar og Cupra er nå frittstående merker som allerede har kommet med elbiler, og Alpine skal også følge i hjulsporene.
Det franske merket, som også er på plass i Formel 1, har kun en modell, og det er legendariske Alpine A110. Den bilen ble første gang laget tilbake i 1961, og da Renault bestemte seg for å opprette Alpine som et selvstendig merke tolket de denne på en moderne måte og kom med en ny utgave av A110 i 2017.
Denne finnes i flere utgaver, og til og med i en helelektrisk utgave.
For i forkant av fjorårets Frankrikes Grand Prix i Formel 1 kunne Alpine vise en utgave kalt A110 E-ternité, og denne hadde fått det elektriske drivverket til Mégane E-Tech.
Men Alpine hadde selvsagt jobbet hardt med å tilpasse dette til en sportsbil som A110 jo er, og den totale vekten økte faktisk med kun 258 kilo.
Bilen var en test på hva Alpine kan få til i framtiden, og da selvsagt når det gjelder elbiler. For som Luca de Meo sa da han overtok som sjef for Renault i 2020: «Jeg ønsker å elektrifisere Alpine for å bevare navnet for all evighet».
Det spenstige franske merket har allerede lovet tre nye elbiler ‒ en helelektrisk hot hatch i B-segmentet laget på CMF-B EV-plattformen, en helelektrisk sportslig crossover i C-segmentet på CMF-EV-plattformen ‒ og ikke minst en elektrisk sportsbil sammen med Lotus. Ja, det blir arvtakeren til A110.
Lotus på sin side har allerede en svært så spennende elbil, nemlig Eletre. Dette er ikke kun den første elbilen i merkets 75 år lange historie, men også en SUV. Den blir garantert en suksess.
Og det gjør garantert også den nye som Renault har på gang, for de skal nemlig tolke selveste Renault 5 ‒ denne store franske favoritten. Den nye elektriske versjonen er ventet å komme til neste år en gang.
Alpine vil være med på hyllesten av den originale R5 som kom for 51 år siden, for nå pirrer de med en bil som har fått det vanskelige navnet A290_β. Den siste bokstaven er en B, og står for noe så enkelt som Beta.
Foreløpig vet vi kun de store linjene rundt A290, for Alpine er ikke så hypp på å avsløre så veldig ‒ enn så lenge.
Men det skal de iallfall ha, de følger oppskriften med en A fulgt av tre sifrer, og β forsvinner selvsagt når bilen går fra beta-status og inn i produksjon.
Alpine har også forklaring på sifrene.
«2» viser til størrelsen på bilen, som dermed åpenbart er litt større enn A110, mens «90» skal vise til merkets multifunksjonelle sportsbiler som de beskriver som «livsstil». Og ja, da kan vi legge til at «10» peker mot de rene sportsbilene som A110.
Merket kaller ikke denne for en prototype, men en showbil. Men de bekrefter at den skal vise vei for en kommende hot hatch, og blir den første bilen i «Drømmegarasjen» som introduserer en elektrisk og sporty æra for Alpine.
Hvordan bilen faktisk ser ut får vi vite 9. mai, for da får den nemlig premiere. Og vi skal selvsagt følge med, for dette blir spennende.
Les også: