Annonse
Hjem Elbiler Klart for tre nye hydrogenstasjoner

Klart for tre nye hydrogenstasjoner

En hydrogenstasjon forsvinner og tre nye kommer til. Det er klart etter en ny stønadsrunde fra Enova.

Det er fortsatt veldig tynt med hydrogenstasjoner i Norge, men sakte går antallet opp. Nylig ble det åpnet en helt ny hydrogenstasjon i Høvik i Bærum, og senere denne uka åpnes en ny stasjon i Bergen.

I tillegg er planen at Uno-X skal åpne en ny hydrogenstasjon i Trondheim i første halvdel av 2018.

Nå er det også klart at det bygges tre nye stasjoner, men «som vanlig» hører de alle hjemme på det sentrale Østlandet.

Det er Enova som har gitt en ny runde med støtte, og denne gangen ble det tildelt 30 millioner kroner. Rundt 20 av disse tilfaller Uno-X Hydrogen, som skal bygge to nye stasjoner på Ås og i Hvam, som ligger på hver sin side av Oslo i Akershus.

Saken fortsetter under Annonsen

Hyop har i tillegg fått 10,4 millioner kroner for å sette opp en hydrogenstasjon i Ryen i Oslo. Denne skal erstatte en annen hydrogenstasjon signert Hyop, nemlig den på Gaustad i Oslo.

– Transportsektoren skal på sikt bli utslippsfri, og her kan hydrogen ha en viktig rolle å spille. Enova ønsker å legge til rette for en gradvis opptrapping av hydrogentilbudet for å bidra til en raskere vekst når tilgangen på hydrogenkjøretøy etter hvert tar seg opp. Derfor er vi glade for å kunne bidra til tre nye fyllestasjoner som skal bygge erfaringer for en videre satsing, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Enova fikk inn fire søknader, men en ble altså avslått. De nye stasjonene skal være i drift senest 1. september 2019. Enova tar fortsatt imot søknader for å bygge hydrogenstasjoner i 2018, så forhåpentligvis kommer det flere hydrogenstasjoner også andre steder enn bare på Østlandet.

Uno-X planlegger på sin side 20 hydrogenstasjoner innen 2020, men har kun en per i dag ‒ en stasjon i Sandvika i Bærum. Det er de som senere denne uken åpner hydrogenstasjonen i Åsane i Bergen, og har også konkrete planer om ytterligere en stasjon i Bergen (Søreide). Stasjonen på Åsane blir den aller første utenfor Østlandet.

Hyop har altså nylig åpnet en stasjon på Høvik og har også hydrogenstasjoner i Lillestrøm og Gardermoen i Akershus og på Herøya i Porsgrunn.

Foreløpig er det også tynt på utvalgssiden, men også her skjer det ting.

Toyota har selvsagt sin Mirai og Hyundai har sin hydrogenbil ix35. Begge selges i Norge. Honda har sin variant med Clarity, men denne er ikke på det norske markedet.

Mercedes-Benz har allerede vist fram en hybridvariant de kaller GLC F-Cell, som har den uvanlige kombinasjonen av hydrogen og kabel. Hydrogenbiler bruker som kjent brenselsceller til å omdanne hydrogen og oksygen til strøm som fyller opp batteriet, og som deretter driver en elbilmotor. Altså er det samme type motor som det finnes i elbilene, men i stedt for å lade opp batteriene via en ladekabel er det en kjemisk reaksjon mellom hydrogen og vann som sørger for strøm i batteriet. Så Mercedes har en snodig vri på gang som innbefatter både hydrogen og kabel.

Ok, nå rotet vi oss bort i noe helt annet. Men la oss avslutte denne leksjonen med at forskjellen er at hydrogen med sin brenselcelle klarer seg med et langt mindre batteri, ettersom elbilene må lagre all energien når den lades opp mens hydrogenbilene altså danner denne underveis. I tillegg er forskjellen at hydrogenbilen kun trenger noen minutter på å fylle tanken (på linje med bensin og diesel), og vanligvis har en lengre rekkevidde enn elbilene. Begge typene er såkalte nullutslippsbiler, ettersom det eneste som kommer ut av eksosrøret til hydrogenbiler er vann.

Hyundai har i tillegg vist oss en FE Fuel Cell med en rekkevidde på 800 kilometer, mens både BMW, Audi og Kia har signalisert at de kommer med hydrogenutgaver.

Så det skjer ting også innen hydrogenutviklingen også, selv om det er elbilene som har hovedfokus.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,645FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker