Snart kan vi la bilene ta seg av kjøringen. Et firma sier at de har utviklet et system som passer i alle biler, og som er på nivå 4 av selvkjøring.
Et noe, vel, idiotisk uttrykk sier at «framtiden er her». Det er den selvsagt ikke. Men det vi for noen år siden kalte framtidens teknologi er her.
Det innbefatter blant annet autonom teknologi. Altså teknologi som lar bilene kjøre av seg selv.
Autonom kjøring har en skala på fem nivåer, og det er på nivå 2 de fleste av dagens biler befinner seg nå.
Det betyr at systemet til en viss grad kan styre fart, brems og styring, men føreren må overvåke dette og må også stå for den dynamiske kjøringen.
Går vi opp til nivå 3 så er det systemet som også står for overvåkning, men den dynamiske kjøringen står fortsatt føreren for.
På nivå 4 står også systemet for den dynamiske kjøringen. Altså full automatikk. Men ikke i alle kjøremodusene.
Helt på toppen av pyramiden lar derimot teknologien systemet stå for all kjøringen hele tiden.
Selskapet Magna sier nå at de er klar til å levere den autonome plattformen MAX4, og som navnet indikerer snakker vi om nivå 4 som inkluderer både bykjøring og landeveiskjøring.
Det kanadiske selskapet er en kjempe innen bilindustrien, og leverer en rekke løsninger til en bråte av bilprodusenter. De hevder at MAX4 kan integreres i alle biler uten at det går utover design og styling.
Systemet kombinerer bruk av kameraer, radar, lidar (optisk fjernmåling) og ultrasoniske sensorer i en plattform, som ifølge Magna skal være enkelt å integrere i samtlige bilprodusenters eksisterende og framtidige plattformer. Altså alle biler skal kunne få dette.
Systemet er bygd opp slik at det ikke skal stjele plass fra for eksempel bagasjerom og kupé.
– I hjertet av denne utviklingen er et ønske å vise markedet Magna’s brede kapasitet og en autonom kjøreplattform med undersystemer som ikke går utover interiøret eller eksteriøret til bilen, sier Magna’s teknologiske utviklingsdirektør, Swamy Kotagiri.
Det hjelper lite med ny teknologi om den ikke kan brukes. Myndighetene har foreløpig ikke åpnet opp for bruk av autonom teknologi på et høyt nivå, men Kotagiri sier at det viktig at plattformen er klar når det skjer.
– Når tiden er inne så kan vi levere produksjonsklare løsninger, sier han.
Øverst kan du se en video som viser hvordan systemet fungerer.
- Les også: Fiat inn i autonom BMW-allianse
- Les også: Se, en selvkjørende pizzabil
- Les også: Sjekk den selvkjørende, ryggende søppelbilen!
- Les også: Se hvor nær vi er selvkjørende biler