Hjem / Nyheter / Kjører for VM-sølv og framtiden
Andreas Bakkerud kjører både for VM-sølv og framtiden. (Begge foto: Audi)
Andreas Bakkerud kjører både for VM-sølv og framtiden. (Begge foto: Audi)

Kjører for VM-sølv og framtiden

Årets 12. og siste VM-runde i rallycross kjøres i denne helga, og for Andreas Bakkerud betyr runden i Sør-Afrika spesielt mye.

De færreste vil hevde at årets VM i rallycross har vært av den mer nervepirrende varianten. Til det har en fører vært så altfor dominerende, og Johan Kristoffersson har raket med seg det aller meste av både heder og ære.

Annonse

Svensken som hører hjemme i Petter Solbergs PSRX Volkswagen har faktisk vunnet 10 av de 11 VM-rundene, og kun rally-esset Sébastien Loeb i en Peugeot har stoppet 29-åringen så langt i 2018 da han gikk til topps i Belgia.

Det igjen betyr at spenningen rundt VM-tittelen for lengst er utløst, men bak Kristoffersson er det kamp om de to siste medaljene.

Før helgens avsluttende runde i Cape Town innehar svenske Mattias Ekström 2. plassen med 228 poeng, etterfulgte av sin norske teamkollega Andreas Bakkerud kun fire poeng bak.

Deretter følger Solberg tre små poeng bak Bakkerud, men den doble WRX-mesteren er likevel tilnærmet sjanseløs på en VM-medalje. For Solberg vil ryke på en poengstraff på -15 poeng grunnet motorbytte foran runden, og er i realiteten 18 poeng bak Bakkerud og 21 bak Ekström før avslutningsrunden.

Når vi vet at de som tar seg til semifinalen minimum scorer 12 poeng, og det er maksimalt mulig å få 30 poeng, så skjønner vi at Solberg må håpe på et aldri så lite mirakel.

Annonse

Også Loeb har en teoretisk mulighet til medalje, men også han er avhengig av de to Audi-førerne roter det skikkelig til og misser semifinalen. Han er nemlig 19 poeng bak Bakkerud og 23 poeng bak Ekström.

Så mye skal altså skje om Bakkerud som har vært i 9 finaler så langt denne sesongen ikke tar VM-medalje, men spørsmålet er bare i hvilken valør?

‒ Jeg og Mattias har fulgt hverandre på sammenlagtlisten gjennom hele året, sier Bakkerud.

‒ I min bok er Mattias den beste skandinaviske føreren gjennom tidende, så jeg er veldig stolt av å følge i hælene hans, sier bergenseren.

Audi legger ned satsingen på rallycross etter denne sesongen, så Bakkerud trenger ikke å bekymre seg for å terge opp teamsjefen ved å snappe VM-sølvet foran nesa på ham.

‒ Nå har jeg en god mulighet til kanskje å slå sjefen. Det sier alt om lagånden i EKS Audi Sport og Mattias. Jeg er sikker på at han syns denne duellen er like morsom som jeg, og jeg kommer til å gi alt for å komme foran han i mål.

Poengsystemet i WRX er lagt opp slik at den som er best sammenlagt etter de fire innledende heatene får 16 poeng, mens nummer to får 15 osv. Deretter får vinneren av semifinalen 6 poeng, nummer to 5 osv.

Vinneren av finalen får 8 poeng, nummer to 5, og deretter 4, 3, 2 og 1. poeng til den som blir sist.

Bakkerud kan med full pott og 30 poeng altså avgjøre sølvkampen selv, ettersom Ekström best da kan få 25 poeng.

Totalt står Bakkerud bokført med seks VM-seire i WRX, og tok sin første i Storbritannia i 2014. Han er fortsatt den eneste nordmannen som har vunnet den norske VM-runden på Hell, noe han klarte i 2016. Det året klarte han også å ta VM-bronsen.

Men det står mer på spill for den populære nordmannen enn bare VM-sølvet.

Audi har i likhet med Peugeot bestemt seg for å legge ned satsingen på rallycross, og dermed står både Bakkerud nok en gang uten arbeidsgiver. Det samme skjedde faktisk i fjor, og da kjørte han for Ford som la ned satsingen.

Hva Bakkerud ender opp med å gjøre neste år er fortsatt uavklart, men med to fabrikksteam ute i tillegg til at hardsatsende Olsbergs MSE som også Bakkerud har kjørt for tidligere også trekker seg blir det en voldsom kamp om få seter.

Utfordringen for WRX er at de skal gå over til elektriske biler i 2021, noe som har ført til at produsentene ikke lenger er villig til å bruke mange millioner på å videreutvikle dagens bensindrevne biler. Dermed har det vært et aldri så lite mannefall blant teamene.

World RX of South Africa kjøres lørdag og søndag, mens 2019-sesongen starter med et løp i Abu Dhabi 5. april.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *