Annonse
Hjem Elbiler Kjøper batterier for 200 milliarder kroner

Kjøper batterier for 200 milliarder kroner

At Daimler er seriøse på sin elbilsatsning viser det siste kjøpet ‒ battericeller for 200 milliarder kroner.

Lurer du på hva Daimler og Mercedes planlegger av elbiler i framtiden? Jo, det inkludert stort sett alle kjøretøy, fra små bybiler (Smart) til de store lastebilene og alt i mellom. Altså skal alle segmentene elektrifiseres, og vi har også et konkret tall hva dette betyr.

Nemlig hele 130 elektrifiserte personbilmodeller innen 2022, pluss diverse andre type biler som varebiler, busser og lastebiler.

Det er med andre ord en enorm satsing fra det tyske selskapet, noe dette bildet illustrerer:

Saken fortsetter under Annonsen

Med inntoget av elbilserien EQ som innledes med EQC og diverse andre elektriske kjøretøy trenger Daimler også batterier ‒ mange batterier.

‒ Vår elektriske offensiv fortsetter å få momentum. Etter å ha investert milliarder av euro i utvikling av den elektriske flåten og utvidelsen av vårt globale batteri-nettverk, tar vi nå det neste steget, sier Dieter Zetsche, styreleder i Daimler og leder av Mercedes-Benz.

‒ Med kjøpet av battericeller for mer enn 20 milliarder euro pusher vi systematisk framover med overgangen til en elektrisk framtid for selskapet.

Batterinettverket han snakker om består av 8 fabrikker på tre kontinenter. Fem i Tyskland, en i Kina, en i Thailand og en i USA. Den første i tyske Kamenz har allerede begynt serieproduksjonen, mens de andre kommer fortløpende etter.

De utvikler også batteriteknologien fortløpende, noe som inkluderer å optimalisere dagens litium-ion-batterier og å forske på neste generasjon batterier som vil følge.

Det har vært mye snakk om utvinning av kobolt, som er et viktig materiale i litium-ion-batteriene. Om lag halvparten av verdens kobolt-reserver ligger i Kongo.

Fredsprisvinner og kongoleser Denis Mukwege gikk hardt ut mot både politikere, forbrukere og industrien under sin tale i Oslo mandag, og han sa at utvinningen av kobolt i Kongo har store mørkesider. Det er kjent at utvinningene i de store kobolt-gruvene medfører både korrupsjon, utnyttelse av både barn og voksne og det som verre er.

Daimler tar dette på alvor, og tvinger alle ledd fra produksjon til levering å skrive under på en kontrakt rundt bærekraftig standarder, og har utviklet et system de selv kaller Human Rights Respect System.

Den tyske produsenten sier at de har rundt 700 medarbeider som påser at systemet følges, og at de også involver eksperter innen menneskerettigheter om det trengs.

Tyskerne sier at ansvaret for anskaffelse av råmaterialene ligger hos de forskjellige leverandørene, men at Daimler hjelper disse med å påse at alt går riktig for seg.

Vi snakket om 130 forskjellige modeller som skal elektrifiseres på bare fire år. Mer eksakt betyr dette alt fra 48-volts mildhybridsystemer, EQ Boost, plug-in hybrider og mer enn 10 nullutslippsmodeller.

Daimler regner med at et sted mellom 15- og 25 prosent av det totale salget i 2025 vil være elbiler.

Den aller første elbilen i den nye satsingen er altså Mercedes EQC, og den er allerede produksjonsklar og ventet på markedet neste år.

Og en ting virker ganske så sikkert.

Det bør ikke stå på antall batteri i framtiden.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,815FansLik
85FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker