- Annonse -
HjemElbilerKinesisk by har like mange elbusser som det finnes norske busser

Kinesisk by har like mange elbusser som det finnes norske busser

Oslo var med rette stolte da de fikk to elbusser i desember. Men det er en forsvinnende liten dråpe sammenlignet med megabyen Shenzhen.

Det er 16 byer i Kina som har minst dobbelt så mange innbyggere som hele den norske befolkningen, og da skjønner vi raskt at lufta i storbyene kan bli svært dårlig.

- Annonse -

Kina innså at de måtte gjøre noe i 2009, og har siden den gang blant annet satset på nullutslipps kjøretøy. Faktisk satser de nå så mye at de har kommet med nye incentiver for å få folk til å gå over fra fossile biler til elbiler, slik Norge har hatt i noen år.

Nytt av året er blant annet at rekkevidden nå spiller inn. De under 150 kilometer får ingen subsidier, de med 300 kilometer får dagens fordeler, mens de over 400 kilometer også får de nye subsidiene.

Men det satses ikke bare på elektriske personbiler i Kina. De går «all in» også når det kommer til busser.

Best av alle er byen Shenzen, en kystby sør i Kina med ikke mindre enn 12 millioner mennesker i de urbane strøk.

- Annonse -

Byen er en av 13 byer som av myndighetene ble utpekt til pilotbyer for nyenergi kjøretøy i 2009, og de har nå kommet i mål med bussene. Det vil si at samtlige busser er elektriske i den gigantiske byen.

Dette kommer etter at myndighetene ga byen rundt fire milliarder kroner i subsidier i 2017, noe som altså puffet de over målstreken.

Ifølge en pressemelding fra byens myndigheter er det eksakte tallet 16.359 elbusser ‒ et helt crazy tall. Ifølge SSB fantes det i Norge i utgangen av 2015 16.668 busser, og da er altså rubbel og bit tatt med i regnskapet.

En by i Kina har altså like mange elbusser som det finnes norske busser. Ganske utrolig.

- Annonse -

Viss du titter på videoen helt øverst kan du se en del av disse, men langt fra alle. Og det er elbusser så langt øyet kan se, bokstavelig talt.

Sammenlikner vi med USA, hvor det også satses tungt på elbusser, blir det like imponerende. New York City er flinkest med sine knappe 6.000 elbusser, etterfulgt av Los Angeles med knappe 2.400, New Jersey med drøyt 2.200 og Chicago med knappe 2.200.

Det er altså flere elbusser i Shenzen enn de fire storbyene til sammen. Det sier ikke rent lite.

Og ikke nok med det.

Shenzen har kastet seg over drosjenæringen, og vil bytte ut disse eksosutslippende fossilene med elektriske taxier. 12.518 av drosjene er nå elbiler, noe som utgjør 62,5 prosent av det totale antallet taxier i byen.

‒ Vi vil gradvis bytte ut de eksisterende drivstoffdrevne drosjer med elektriske, og være ferdig med jobben i 2020 ‒ eller til og med før, sier sjefen for kollektiv transport i byen, Zheng Jingyu.

Men bussene er altså i mål. Til glede for befolkningen, og bussjåførene selv.

‒ Vi har hatt flere måneders trening og passerte vanskelige eksamener før vi kan kjøre e-busser, sier en av disse med et etternavn på Wang.

Infrastrukturen må selvsagt være på plass for at noe slikt skal være mulig. Det er satt opp hele 501 ladestasjoner for busser, og til sammen er det rundt 8.000 ladepunkter.

På terminalen i bydelen Qinghu har for eksempel Western Bus Group installert mer enn 30 ladepåler.

‒ En buss kan bli ladet opp i løpet av to timer, og ladestasjonen har en kapasitet på 300 busser daglig, forteller Guan Anguang, nestkommanderende på terminalen.

Og han har lagt merke til en annen effekt av elbussene.

‒ Det har blitt svært stille her, selv om bussene kommer og går, sier han.

Men det er selvsagt luften som er det viktigste.

‒ Den utstrakte bruken av elbusser og eldrosjer spiller en viktig rolle for luftkvaliteten og utviklingen av vakre Shenzen, sier Lou Heru, nestleder i byens transportkommisjon.

De elektriske bussene bruker 72,9 prosent mindre energi enn dieselbussene, og nå kommer noen astronomiske og utrolige tall.

Ifølge byen vil elbussene spare energi som tilsvarer 366.000 tonn(!) med kull og 345.000 tonn(!) med drivstoff. De vil redusere utslippene av karbondioksid med 1,35 millioner tonn(!!).

Hva med eldrosjene? Jo, de vil spare energi tilsvarende 119.000 tonn (nå lar vi oss ikke overraskende lenger, så ingen ! her) og erstatte 116.000 tonn med drivstoff.

Så vi skjønner hvor viktig dette er for nærmiljøet, spesielt i disse megabyene.

Shenzen er langt fra alene å satse på elbusser i Kina, og for hver måned som går vokser antallet elbusser med mange hundre. Men ingen er foreløpig i nærheten av det Shenzen har gjort.

Det er produsenten BYD som har sitt hovedkontor i Shenzen som har levert bussene, og de satser nå voldsomt på europeiske byer også. De har snart busser rundt i hele den vestlige delen av Europa, inkludert Oslo.

Den norske hovedstaden fikk sine to første elbusser fra BYD i desember. Det er to 18-meters busser som skal kjøre linjen 31E mellom Grorud og Tonsenhagen som er en strekning på rundt to mil. E-linja skal håndteres av Nobina på vegne av Ruter.

‒ Vi viste fram et elbusskonsept for mer enn to år siden, og vi overlykkelig å se de gå inn i den daglige transporten, sier Isbrand Ho, daglig leder for BYD Europa.

‒ Det er utfordrende forhold i Oslo, men vi har stor tro på at bussene takler den trafikkerte ruten selv i et kaldt norske klima, legger hun til.

Også andre norske byer skal teste ut elbusser i tiden framover, så det er ikke bare i hovedstaden kollektivtransporten ser på grønne alternativer i Norge.

Men om elbil-revolusjonen skjer i Norge, skjer altså elbuss-revolusjonen i Kina.

Der var det ikke mindre enn 115.000 elbusser i Kina i 2016. Siden den gang har altså Shenzen fullført sin overgang, som den aller første store byen i verden.

Da fortjener de det utslitte utsagnet:

Du store kineser!

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her