Hjem / Motorsport / Kimi ble klodens raskeste fører
Det skal mye til for at Kimi Räikkönen smiler. Det faktum at han er klodens raskeste rundt en racerbane holder ikke. (Foto: Ferrari)
Det skal mye til for at Kimi Räikkönen smiler. Det faktum at han er klodens raskeste rundt en racerbane holder ikke. (Foto: Ferrari)

Kimi ble klodens raskeste fører

Formel 1-fører Kimi Räikkönen ble lørdag det raskeste mennesket rundt en racerbane, mens Johan Kristoffersson som vanlig herjet i rallycross.

Rekorder er som kjent til for å brytes, og noen henger naturligvis litt høyere enn andre. Som det å være raskest rundt en racerbane.


På slutten av Michael Schumachers æra, i 2004, herjet fortsatt Ferrari, og tyskeren selv innkasserte ikke mindre enn 12 seire den sesongen. Schumacher hanket inn rekord etter rekord, og virket helt ustoppelig.

Men, utrolig nok, havnet ikke rekorden med høyeste gjennomsnittsfart i hendene på Schumi. Den ble faktisk både han og Ferrari snytt for.

Colombianske Juan Pablo Montoya kjørte for Williams-BMW det året, og ble nummer fem i VM den sesongen. Men i Monza, hvor helgens formel 1-runde også ble kjørt, gjorde han noe historisk.

Under kvalifiseringen til løpet ble han nemlig klokket inn med en gjennomsnittsfart på 262,242 km/t ‒ det høyeste snittet noensinne i formel 1.

Etter den sesongen har det kommet en rekke endringer i reglementet, noe som har gjort at formel 1-bilene faktisk har gått saktere med tiden.

Men i år er det bokstavelig talt nye tider, og formel 1-bilene har slettet en rekke løpsrekorder ‒ Katalonia-banen i Barcelona, Paul Ricard-banen i Frankrike, Red Bull Ring i Østerrike, Monaco-banen og Spa-banen.

I helgen ble det altså kjørt formel 1 på Ferraris hjemmebane i Monza ‒ den raskeste banen på kalenderen.

Som kjent settes de aller raskeste tidene under lørdagens kvalifisering, ettersom bilene er tunet for å kjøre kun noen få runder da.

Den aller raskeste ble Kimi Räikkönen i Ferrari. Den finske føreren med nummer 7 på bilen ble klokket inn til den noe magiske tiden 1.19,119 minutt, noe som gir en snitthastighet rundt den ikoniske banen som måler 5,7 kilometer på 263,587 km/t.

Kimi Räikkönen holdt en gjennomsnittsfart på over 263 km/t rundt Monza-banen. (Foto: Ferrari)
Kimi Räikkönen holdt en gjennomsnittsfart på over 263 km/t rundt Monza-banen. (Foto: Ferrari)

Også lagkamerat Sebastian Vettel og Mercedes-fører Lewis Hamilton hadde høyere snitt enn Montoya, så den 14 år gamle rekorden fikk seg en skikkelig knekk.

Räikkönen ble spurt om rekorden i etterkant, men verken smilte noe særlig eller ville prate om akkurat den.

‒ Det føles godt å være i pole position under hjemmeløpet, og håper at jeg har samme posisjon etter løpet.

Det så også lenge lyst ut for Räikkönen i selve løpet søndag.

Han tok starten, mens Hamilton og Vettel var involvert i et sammenstøt i den 4. svingen. Mens Hamiltons bil kom uskadd fra det hele, måtte Vettel inn og få fikset bilen. Dermed havnet tyskeren helt bak i feltet, og fikk et slitsomt løp.

Räikkönen holdt Hamilton bak seg til det gjensto åtte runder, men da klarte briten endelig å presse seg forbi en Räikkönen med helt utslitte dekk.

Derfra og inn var det aldri noe tvil, og Hamilton sikret seg sesongens sjette seier.

‒ Først vil jeg gratulerer Ferrari, som har gjennomført en flott helg. Det har vært mye negativitet her, men jeg så mange britiske flagg som inspirerte oss under løpet, sa Hamilton.

Han snakket om den beryktede Ferrari-fansen på tribunen, som buet voldsomt mot Mercedes og Hamilton både etter kvalifiseringen og løpet.

Räikkönen berget seg enkelt inn til en 2. plass med slitne dekk, mens landsmannen Valterri Bottas sørget for to Mercedes på pallen med sin tredjeplass.

‒ Bakdekkene begynte å gi seg etter hvert, og jeg prøvde alt jeg kunne ‒ men det var umulig mot slutten, sa en skuffet finsk Ferrari-fører etter løpet.

Vettel kjempet seg til slutt inn på en 4. plass, og dermed klarte han å minimere skadene etter episoden i starten.

I VM leder nå Hamilton med sine 256 poeng, mens Vettel er 30 poeng bak på 2. plass. De to har skilt kraftig ut, og Räikkönen på 3. plass står med 164 poeng.

Det er kjørt 14 løp, og gjenstår sju løp av årets sesong.

Også i rallycross-VM ble det kjørt runde i helga, og som vanlig handlet det meste om Johan Kristoffersson i Volkswagen Polo R WRX.

Han vant tre av de fire kvalifiseringene i franske Lohéac, og selv om han «kun» ble nummer to i den ene semifinalen vant han til slutt som han ville

Andreas Bakkerud hadde pole position i finalen, og ledet også til han måtte i joker-runden. Da smatt Kristoffersson forbi, og nordmannen måtte nøye seg med 2. plassen.

Petter Solberg tok den siste pallplassen, Mattias Ekström ble nummer fire, Timmy Hansen nummer fem mens Sébastien Loeb endte sist i finalen.

Her er finalen:

Den store nyheten i WRX denne helga var imidlertid at Audi velger å trekke seg ut av sporten, noe som går utover Bakkerud og Ekström. Audi meldte i forrige uka etter dette er den siste sesongen i rallycross, og at de heller vil fokusere på det tyske DTM-mesterskapet og formel E.

Bakkerud opplevde den samme situasjonen i fjor da Ford trakk seg ut, men fikk altså plass i EKS-teamet til Ekström og Audi.

Hvor veien går videre for bergenseren gjenstår å se, og en løsning er at han havner i teamet til Solberg. De vurderer nå muligheten for å en tredje bil kommende sesong, og til NRK sier Solberg at Bakkerud helt klart kan være et alternativ om det skjer. 

I VM har Kristoffersson stukket helt av i toppen, og har har vunnet sju av sesongens åtte runder. Loeb vant runden i Belgia tilbake i mai, men ellers har det kun handlet om den regjerende verdensmesteren.

Det skal kjøres 12 runder i WRX denne sesongen, og sirkuset setter nå kurs for Latvia i midten av september.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Sebastian Vettel i Ferrari sørget for at formel 1 tok tilbake banerekord på Spa. (Foto: Ferrari)

F1 tok tilbake banerekorden

9. april i år skjedde det noe svært oppsiktsvekkende. Da mistet nemlig formel 1 statusen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *