Annonse
Hjem Elbiler Kias nye elbil kommer i november

Kias nye elbil kommer i november

Kias andre helelektrisk modell, Niro Electric, debuterer i disse dager, og kommer til Norge i november.

Den sørkoreanske bilprodusenten har allerede en elektrisk modell til salgs i Norge, Soul Electric. Dette er en liten bil med begrenset bagasjerom og en oppgitt rekkevidde på 250 kilometer. Den passer altså aller best til kjøring rundt i byene.

Niro Electric er derimot en helelektrisk versjon av hybridbilen Niro, som er en større SUV-modell med god plass, stort bagasjerom og betraktelig bedre rekkevidde.

Kias andre helelektriske modell blir nå vist fram under et motorshow i Sør-Korea, og kommer til salgs i hjemlandet i løpet av andre halvår i år.

Men vi må ikke vente så veldig mye lenger her i Norge.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Interessen for Niro Electric har vært meget bra, og mange har forhåndsreservert bilen. De første bilene ankommer Norge i november, og vi gleder oss til lansering. Kia har hatt en enorm vekst i Norge de siste årene, og med Niro Electric og andre attraktive modeller som kommer i nær framtid, håper vi enda flere vurderer Kia som sin neste bil, sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.

Så hva med rekkevidden?

Her er det faktisk litt forskjellige informasjon, ettersom produsenten i Sør-Korea følger en målestandard mens Europa har en annen.

Kia Europa opplyser at Niro Electric med den største batteripakken på 64 kWh får en rekkevidde på minst 450 kilometer målt etter den nye og mer realistiske WLTP-standarden, mens den minste batteripakken 39,2 kWh ruller av gårde i minimum 300 kilometer før ledningen må puttes i.

Produsenten selv skriver at pakken med 64 kWh har en rekkevidde på over 380 kilometer, mens den minste pakken kan kjøre 240 kilometer uten lading. Men de går altså ut fra andre kriterier.

Kia Norge understreker at deres tall er forventet rekkevidde, så hva den ender opp med må vi bare vente og se.

Alle er uansett enig om ladetiden. Om bilen blir plugget i en 100 kW hurtiglader tar det 54 minutter å lade batteriet opp til 80 prosent, og den kan også lades på 150 kW.

Motoren på den kraftigste av de to modellvariantene er på 204 hestekrefter som har et dreiemoment på 395 Nm. Akselerasjon fra 0 til 100 er på småfine 7,8 sekunder. Den minste batteripakken har en motor på 135 hestekrefter.

Kia har som de andre produsentene plassert batteriet lavt ‒ Niro Electric har denne under bagasjeromgulvet ‒ og dette gir et tyngdepunkt som gjør at bilen sitter godt på veien.

Norge er hytte- og sjøfolk, og det betyr ofte henger bak bilen.

‒ Vi antar at Niro Electric vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt, sier Solstad.

Niro Electric får også mange avanserte førerassistenter.

‒ Aktive sikkerhetssystemer inkluderer fronkollisjonsvarsel som også aktivt griper inn og styrer bilen for å unngå kollisjon (Forward Collision-Avoidance Assist), Smart Cruise Control med Stop & Go, og Lane Following Assist. Lane Following Assist er autonom kjøring på nivå 2, og følger biler i trafikken foran, og avdekker veimerking for å holde Niro Electric i riktig fil. Systemet kontrollerer akselerasjon, bremsing og styring avhengig av bilene i front ved å bruke sensorer for å holde sikker avstand. Lane Following Assist er aktiv mellom 0 og 130 km/t, melder Kia Norge.

Prisen er foreløpig ikke kjent, men vi kan jo nevne at den nåværende modellen Kia Niro Plug-in Hybrid har en startpris på 299.900 kroner.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker