Hjem / Elbiler / Kias el-SUV med nedjustert rekkevidde
Kia e-Niro har fått noe kortere oppgitt rekkevidde. (Foto: Kia)
Kia e-Niro har fått noe kortere oppgitt rekkevidde. (Foto: Kia)

Kias el-SUV med nedjustert rekkevidde

Kia e-Niro får redusert den offisielle rekkevidden fra 485 kilometer til 455 kilometer.

I september ble det innført en ny teststandard som skal gi bilkjøperne et riktigere bilde av bilens forbruk og rekkevidde. WLTP måler bilene under mer dagligdags kjøring, noe som for elbilene betyr en mer nøyaktig oppgitt rekkevidde.

Annonse

Men det er ting som tyder på at også WLTP-tallene i enkelte tilfeller er i overkant optimistisk, og det åpenbart mulig å gjøre feil under selve testingen også.

Det har skjedd i Kias tilfelle, og nå skriver tek.no at e-Niro har fått barbert bort 30 kilometers rekkevidde.

– WLTP er bygget opp av ulike testsykluser, og e-Niro ble kjørt for lenge i WLTPs «urban» syklus (lavere fart og redusert energi). Resultatet ble at elektrisk rekkevidde ble overestimert, opplyser Kias norske informasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge til tek.no.

Dette gjelder e-Niro med et batteri på 64 kWh, som er den som foreløpig selges i Norge, men den samme feilen skal ha blitt gjort med 39,2 kWh-modellen. Den rekkevidden går ifølge tek.no fra 311- til 288 kilometer.

Annonse

Jaguar I-Pace har også hatt sine utfordringer med effektiviteten, og Jaguar oppga først en estimert rekkevidde på 386 kilometer ifølge målemetoden EPA. Denne er nå justert til 376 kilometer. Den offisielle WLTP-rekkevidden er dog ganske så mye større, og lyder på 470 kilometer ‒ noe flere tester har vist kan være i overkant optimistisk.

Den italienske versjonen av motor1.com har nylig testet rekkevidden på seks elbiler, men Kina e-Niro var ikke blant disse. Det var derimot I-Pace sammen med Tesla Model S, Hyundai Kona electric, Renault Zoe, Nissan Leaf og Smart EQ fortwo.

Ikke overraskende var det Model S 100D som hadde den beste rekkevidden. Denne har ikke WLTP-tall, men rekkevidden er opplyst med de gamle og enda mer urealistiske NEDC-tallene til 632 kilometer. I Motor1-testen endte den på 533 kilometer.

Kona electric kom nærmest, og denne har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 482 kilometer. Italienerne klokket den inn til 435 kilometer.

I-Pace var tredje best, og den klarte i testen 315 kilometer, og landet altså godt bak WLTP-tallet på 470 kilometer.

Zoe klarte i testen 276 kilometer (WLTP 300 km), Leaf 211 kilometer (WLTP 270 km) og EQ fortwo endte opp med 124 kilometer. Den har i likhet med Model S ingen WLTP-tall, men NEDC er oppgitt til 160 kilometer.

Målt i effektivitet var det Kona som toppet med 13,1 kWh per 100 kilometer, mens I-Pace endte sist med et forbruk på 23,9 kWh per 100 kilometer.

En ekstra utfordring for rekkevidden her i Norge er det kalde vinterværet, og den kan da bli enda kortere enn det du er vant til. Men det finnes råd.

– Det er viktig å ta noen forhåndsregler for å få mest mulig ut av elbil-batteriet om vinteren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

 

Her er fem tips fra NAF for å takle vinteren med elbil:

  1. Lad batteriet når det er driftsvarmt

Alle batterier påvirkes av kulde. Tenk deg mobiltelefonen din på en kald skitur. Har du den i en lomme nær kroppen har du kurant batteritid. Ligger telefonen påslått kaldt i sekken tar det ikke lang tid før batteriet er tomt. Akkurat det samme gjelder for elbilen. For å yte maksimalt og lade effektivt, må batteriet i elbilen være driftsvarmt.

– Har du akkurat kjørt hjem, er batteriet varmt. Da er det lurt å sette bilen til lading med en gang, rådgir Sødal.

  1. Forvarm elbilen før du skal kjøre

Mange elbiler kan forvarme batteriene. Et forvarmet batteri gir lengre rekkevidde enn et kaldt batteri. Varmer du opp bilen mens den står tilkoblet lader, bruker du heller ikke batteriets egen energi på oppvarmingen.

– Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn en bil med forbrenningsmotor. Batterikapasiteten reduseres, men kan du forvarme batteriet klarer du deg fint. Skal du kjøpe elbil bør forvarming stå på sjekklisten, sier Sødal.

  1. Når du føler på rekkeviddeangsten

Hvis du er i tvil om du har nok strøm til å komme fram, gjelder det å være smart. Stiller du inn klimaanlegget på 20 grader vil det gi umiddelbar varme. Men dette trekker endel strøm. Setevarmere og eventuell rattvarme bruker mindre strøm enn et klimaanlegg som skal varme opp en stor kupé.

– Bruk gasspedalen med omhu for å unngå rekkeviddeangst. Defensiv kjørestil sparer strøm, sier Sødal.

  1. Lad opp før du skal over fjellet

Det er alltid skiftende vær i fjellet, og du kan risikere kolonnekjøring som innebærer venting. Et godt tips er å lade opp på elbilen på den siste hurtigladeren før du skal over fjellet. Da er du faktisk bedre rustet enn de med bensin- eller dieselbil.

– Elbil er faktisk mer behagelig når du må vente på å kjøre i kolonne over en fjellovergang. Har man rikelig med strøm, kan man ha det varmt og godt i bilen. Mens de med bensin- eller dieselbil må skru av motoren når snøen fokker seg rundt bilen for å unngå kullosforgiftning, sier Sødal.

  1. Lad opp startbatteriet

Elbiler har som andre biler, et startbatteri. Er dette noen år gammelt, er det nok ikke i topp form. Derfor er det lurt å vedlikeholdslade startbatteriet nå når det er kaldt.

– En vedlikeholdslader koster ikke all verden og er enkel å bruke. Gi startbatteriet påfyll så elbilen starter i kulda, avslutter Nils Sødal.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *