Katastrofe for nybilsalget

På samme tid som regjeringen la fram sitt forslag til nytt statsbudsjett meldte ACEA om et europeisk nybilsalg som krymper. Den perfekte stormen nærmer seg orkan styrke.


Det henger mørke skyer over European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA). Den store organisasjonen melder nemlig om en svært negativ utvikling rundt nybilsalget, og ber nå politikerne ta grep.

Det er flere uheldige årsaker som har truffet det europeiske nybilsalget, slik som Brexit, pandemien, halvledermangelen og krigen i Ukraina.

‒ Alle disse tingene understreker hvor raskt, hvor dyptgående og hvor uforutsigbart verden endrer seg. Dette gjelder ikke minst i den geopolitiske konteksten – som har direkte konsekvenser for vår globalt sammenkoblede industri og dens tette verdikjeder, sier ACEA-president Oliver Zipse, som også er CEO i BMW.

Målt mot 2019, det siste vanlige året før pandemien kastet verden inn i et kaos, faller det europeiske nybilsalget dramatisk ‒ ACEA ser for seg et fall på vanvittige -26 prosent.

Så langt i år er fallet på 12 prosent og lyder etter åtte måneder på rundt 6 millioner biler, og en ny krise har også kommet til ‒ inflasjonen og økte priser.

På samme tid som ACEA nå ber europeiske politikere ta grep for å snu trenden, tar den norske faktisk grep ‒ men i motsatt retning. De skrur nemlig opp avgiftene.

Og etter at regjeringen la frem forslaget til nytt statsbudsjett, spår da også Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) en kraftig nedgang i nybilsalget i 2023.

Det har vært sterke reaksjoner fra bransjen etter at regjeringen foreslo moms på alt over 500.000 kroner på nye elbiler, i tillegg til engangsavgift også på elektriske biler.

Ifølge OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen vil det samlede nybilsalget i 2023 forvente å falle til 2010-nivå med et salg på omtrent 120.000 nye biler.

– Det er nesten vanskelig å tolke regjeringens budsjettforslag annerledes enn et ønske om kraftig nedgang i nybilsalget, sier han.

Innføringen av moms på elbiler kommer ikke som en overraskelse på OFV, som altså er sterkt kritisk til prisøkningen.

– At regjeringen vil innføre moms på elbiler som koster mer enn 500 000 kroner, kommer ikke som noen overraskelse, men OFV håpet i det lengste at det i alle fall ville bli utsatt. Både av hensyn til de mange tusen som allerede har bestilt ny elbil til en helt annen pris enn det som nå blir tilfellet, men også av hensyn til bransjen som trenger forutsigbarhet og tid til omstilling, sier Solberg Thorsen.

– Tusenvis av bilkjøpere har bestilt sin nye bil for lenge siden, kanskje for et halvt år siden eller mer, men krig og pandemi har forårsaket store produksjons- og utleveringsproblemer. Nå får de servert en tilleggsregning som de overhodet ikke er skyld i selv. Det er svært urettferdig, sier han.

Når regjeringen også vil fjerne den gunstigere firmabilbeskatningen, samt øke omregistreringsavgiften på brukte elbiler til samme nivå som fossil- og hybridbilene kan vi trygt fastslå at elbilene er den store taperen i dette budsjettforslaget.

– Samlet sett kan vi si at den delen av statsbudsjettet som omhandler bilavgiftene, ligner på en katastrofe. Det blir mye vanskeligere å nå 2025-målet med dette budsjettet, sier Øyvind Solberg Thorsen på OFV sine hjemmesider.

Her er en av bilene som blir delvis truffet av de nye avgiftene, Toyota bZ4X:

Les også: Avgiftssjokk på elbilerLes også: Ladehybridene tar nybilsmellen

Les mer om:

Elbiler Nyheter