Hjem / Nyheter / Kan denne bryte en 44-år lang forbannelse?
Denne bilen kamn bli årets bil i Europa. (Foto: Mercedes)
Denne bilen kamn bli årets bil i Europa. (Foto: Mercedes)

Kan denne bryte en 44-år lang forbannelse?

Forrige gang Mercedes ble kåret til årets bil i Europa var det året Frankrikes hovedflyplass Charles de Gaulle ble åpnet. Ja, så lenge siden er det faktisk.

Det er to årlige bilpriser som henger litt høyere enn resten. Det er årets bil i verden forkortet WCOTY og årets bil i Europa forkortet ECOTY. Sistnevnte med et norsk jurymedlem har nå valgt sine sju finalister.

Annonse

Alle biler uansett hvor i verden de kommer fra er med i vurderingen av årets bil i Europa, og de eneste kriteriene bilene må oppfylle er at de er nye siden den forrige kåringen og at de er til salgs også her i Europa. Det er altså en beinhard kamp, og bare det å komme til finalen er en lite seier.

38 biler ble denne gang vurdert som kandidater, og dette feltet har nå krympet til sju finalister. Disse kjemper om å bli årets bil 2019:

  • Alpine A110
  • Citroën C5 Aircross
  • Ford Focus
  • Jaguar I-Pace
  • Kia Ceed
  • Mercedes-Benz A-klasse
  • Peugeot 508

De fleste av disse kjenner vi godt igjen, og den minst kjente er helt klart Alpine A110.

Dette er et fransk merke eid av Renault, og som vi sist hørte noe fra var så langt tilbake som i 1995. Men heldigvis har Renault gjenopplivet det spenstige merket, og tidligere i år presenterte de sin nye sportsbil.

Bilen har så smekre linjer og gode kjøreegenskaper at den allerede har innkassert flere priser, og slo blant annet giganter som Ferrari 488 Pista, Porsche 911 GT2 RS, McLaren 600LT, Aston Martin Vantage, Lamborghini Urus og Bugatti Chiron og ble kåret til årets sportsbil av Top Gear.

Annonse

Alpine har aldri vunnet årets bil i Europa, noe heller ikke Jaguar kan skryte av. Men nå har de sjansen med elbilen I-Pace.

Den første elbilen som stakk av med prisen var Nissan Leaf tilbake i 2011. Året etter fulgte Opel Ampera (også kjent som Chevrolet Volt) som den foreløpige siste elbilen, selv om BMW i3 og Tesla Model S kom nær ved å bli nummer 2 og 3 i 2014.

Jaguar I-Pace kom på sensommeren, og tross noen forsinkelser og litt problemer med den oppgitte rekkevidden på rundt 485 kilometer har den imponert stort i høst. Det har faktisk resultert i hele 17 priser så langt, og Jaguar kan nå også få sin første årets bil i Europa takket være elbilen.

Et annet merke som aldri har gått helt til topps i Europa er sørkoreanske Kia (heller ikke søsken-merket Hyundai har vunnet), men de får også en mulighet nå.

Kia kom med en generasjon av Ceed (tidligere kalt cee’d) tidligere i år, og er en ganske så europeisk modell utviklet av Kias team i Frankfurt og som produseres i fabrikken som ligger i Zilina, Slovakia.

Bilen har fått et mer sporty design, og det er også hentet elementer fra den sportslige Stinger. Den har både blitt lavere og bredere, og fått moderne rette linjer framfor de runde på forrige generasjon.

Bilen har åpenbart imponert juryen så mye at den har tatt seg helt til finalen i ECOTY.

Peugeot har truffet blink med flere modeller de seneste årene, og gikk helt til topps med 308 i 2014 og 3008 i 2017. Totalt står det franske med 5 årets bil-modeller, og har nå sjansen til å øke dette til 6.

For også de har oppdatert en av modellene, nærmere bestemt 508. Denne har fått et svært så hissig design, og har virkelig fått moderne linjer.

Senere har de også lansert en nydelig Shooting Brake-versjon av modellen, men det er altså den ordinære 508 som er i finalen.

Her er First Edition:

Den franske rivalen Citroën har hanket inn 3 priser, men vi må helt tilbake til 1990 for å finne den forrige. Det var det spisse flaket XM, men de kom nær så sent som i 2015 med C4 Cactus som kun ble slått av Volkswagen Passat.

Det er altså et nytt år med nye muligheter, og nå er det C5 Aircross som skal forsvare Citroëns ære.

Den nye kompakte SUV-modellen ble introdusert i fjor, og fikk nylig sin verdensdebut. Den franske produsenten har også enda mer spennende planer rundt den nye favoritten, nemlig en C5 Aircross Hybrid Concept. Hybridvarianten er planlagt til 2020, så den er ikke så veldig langt unna.

Men nå handler det altså om eksosmodellen, og slik ser den ut:

Ford er en tungvekter i bilindustrien, og er da også på delt 3. plass over merkene som har tatt flest priser i ECOTY med 5 priser (Fiat har flest med 9).

Men de har mistet litt momentum de seneste årene, og vi må tilbake til 2007 for å finne den siste bilen ‒ en S-Max.

Nå har de muligheten med den nye Focus avduket i vår, og den er oppgradert både på innsiden og utsiden. Det betyr skarpere og mer moderne linjer, samt mye av den siste tilgjengelige teknologien og førerassistentene.

Så det er kanskje ikke så rart at den har tatt seg til finalen, men der venter altså skarp konkurranse.

Her er den nye Focus:

Den siste finalisten er altså den europeiske giganten Mercedes. Juryen består av 60 journalister i Europa, og 6 av disse kommer fra Tyskland. Likevel sliter den tyske produsenten i denne kåringen ‒ av en eller annen grunn.

Faktisk har de kun gått til topps en eneste gang siden prisen ble introdusert i 1964 og hvor det er delt ut hele 56 priser, og det skjedde i helt tilbake i 1974 ‒ altså 44 år siden! Wow, hvem hadde trodd det!?

Den gang var det en S-klasse som stakk av med tittelen som årets bil, noe ingen andre Mercedes-modeller altså har klart å kopiere.

Men nå har de muligheten, og denne gang er det den nye A-klasse som skal kjempe om den høythengende tittelen.

Mercedes introduserte en ny versjon av den kompakte bilen i vår, og den imponerer stort med utstyr som matcher selveste S-klasse.

Bilen er naturligvis også utstyrt med den nye cockpit-løsningen MBUX som inkluderer kunstig intelligens.

Her er den:

Så klarer den lille tassen endelig å bryte forbannelsen til Mercdedes?

Vel, det bestemmer altså juryen som består av 60 journalister. Også Norge er representert der med et medlem, Rune Korsvoll som til daglig hører hjemme i NAF-magasinet Motor og som er nettsjef for motor.no.

Men vi må vente til mars før vi får det svaret.

Her er de ti siste vinnerne av årets bil i Europa:

  • 2009 Opel Insignia
  • 2010 Volkswagen Polo
  • 2011 Nissan Leaf
  • 2012 Chevrolet Volt/Opel Ampera
  • 2013 Volkswagen Golf
  • 2014 Peugeot 308
  • 2015 Volkswagen Passat
  • 2016 Opel Astra
  • 2017 Peugeot 3008
  • 2018 Volvo XC40

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *