Jøss, en Ducati Lamborghini!

Italiensk, sportslig og vakre linjer. Ja, det kan både være Ducati og Lamborghini, og nå smelter også merkene sammen i en ny spesialutgave på to hjul.


I fjor ble tidenes sterkeste serieproduserte Lamborghini avduket. Bilen hyller den avdøde sjefen Ferdinand Karl Piëch (1937-2019), og heter Sián FKP 37.

Dette er en skikkelig villmann hvor Lamborghini også har utstyrt sportsbilen med en e-motor på 34 hestekrefter bygd inn i girkassen i tillegg til en V12-motor med 785 hk, og totalt byr Sián FKP 37 på formidable 819 hk.

-->
Det gjør den også til tidenes raskeste serieproduserte Lamborghini, og klarer 0-100 km/t på under 2,8 sekunder. 30 til 60 km/t i 3. gir går for eksempel 0,2 sekund raskere enn en Aventador SVJ, den tidligere sjefen i Lambo-familien.

Bilmerket holder til i Bologna, og der finner vi også et annet svært så sportslig merke.

Ducati er som Lamborghini eid av den store Volkswagen-gruppen, og begge følger de samme prinsippene ‒ sportslighet, fokus på design og et øye for detaljer. Forskjellene er antall hjul, to for Ducati og fire for Lamborghini.

Merket med fire har som kjent utvidet sitt felt, og lager nå også SUV-modeller i form av den ekstreme Urus. Ducati er ikke dårligere, og kan for eksempel by på muskel-cruiseren Diavel 1260 i tillegg til sine rene sportssykler.

Denne kan by på 162 hk, og med en vekt på kun 223 kilo skjønner vi at også denne tohjulingen flytter greit på seg.

Det er da også Diavel 1260, mer eksakt Diavel 1260 S, som nå gjør at Ducati og Lamborghini smelter sammen i en ny spesialutgave på to hjul.

Diavel Lamborghini har fått en rekke detaljer som er inspirert av Sián, og det man først legger merke til er fargen og bakfelgen.

Sjekk dette:

Men studerer man motorsykkelen litt nærmere er det også mulig å spotte andre, som at luftinntakene og radiatordekslene laget av karbonfiber skal gi et litt flytende inntrykk av designet.

Ducati selv er ikke glemt opp i alt dette, og rundt bremsene kan vi se den Ducati-røde fargen.

Det er Ducatis Centro Stile-avdelingen (Lamborghini har også en med samme navn) som har tatt for seg dette prosjektet, og inspirert av den mektige bilen har de brukt langt mer karbonfiber. I tillegg til radiatordekslene og luftinntakene, er lyddemperdekselet, spoileren, tankdekselet, setetrekket, skjermene, dashborddeksel og frontlysramme også laget av karbon.

‒ Vi er overbevist om at designet vårt står sterkt, og er et av de mest gjenkjennelige i bilsektoren, sier Mitja Borkert, leder for design for Automobili Lamborghini.

‒ Den unike silhuetten, den rene, men ekstreme, framtoningen, definerer grunnelementet i vårt designspråk. Vår visjonære designtilnærming gjør det også mulig å overføre DNA’et over til andre produkter. Her har denne delt, og viser den store styrken til to merkene ‒ «moro å kjøre».

Han er åpenbart stolt av den spesielle motorsykkelen, og det er selvsagt også Ducati.

‒ Ducati Diavel inspirert av Lamborghini Sián feirer våre felles verdier; vi er begge italienske, vi ånder for sportslighet og vårt design skiller seg alltid ut, forklarer Andrea Ferraresi, direktør for Centro Stile Ducati.

‒ Diavel 1260 Lamborghini er laget ved å bruke det samme designspråket som gjør at Sián FKP 37 skiller seg ut.

Motorsykkelen er lakkert i en grønn farge kalt Verde Gea, mens rammen, underliggende detaljer og felgene er i en gullfarge kalt Oro Electrum.

Ducati har også implementert viktige Lamborghini-designelementer som heksagon-formen (sekskantet) og «Y»-motivet, førstnevnte i form av eksosstussen og sistnevnte i setets estetiske detaljer. Sjekk bildeserien under så kan du selv se disse detaljene.

Der ser du også at det står «63» på sykkelen, noe som henviser til at Ducati ble grunnlaget i 1963.

Og det gjør også sitt til at Ducati skal lage 630 eksemplarer av denne Lambo-utgaven.

Pris? 408.000 kroner, men da får du altså to superkjøretøy i ett ‒ en Ducati og en Lamborghini.

Her er bildene av Ducati Diavel 1260 Lamborghini:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel