Jaguar ble opprinnelig opprettet som et selskap som lagde motorsykler med sidevogn tilbake i 1922, men i 1935 kom også de første bilene som bar Jaguar-navnet. Mer eksakt en SS 2½-litre sportssedan.
Det store gjennombruddet kom med Jaguar XK120 lansert i 1948, som med en toppfart på 193 km/t var verdens raskeste produksjonsbil.
I 1951 gikk Jaguar helt til topps i Le Mans med en C-Type, og den bilen banet etter hvert vei for en av de vakreste bilverden har sett ‒ E-Type lansert i 1961.
I dag er Jaguar et moderne merke som også har kastet seg på SUV-trenden, noe de gjorde med F-Pace i 2016. Og bilen designet av legendariske Ian Callum imponerte stort.
Faktisk så mye at da den internasjonale juryen skulle kåre årets bil i verden i 2017, så gikk F-Pace helt til topps. Og jaggu tok den ikke en dobbel, for den hanket også inn tittelen som årets design.
I 2019 fulgte den elektriske søsteren I-Pace opp bragden, og tok like godt en trippel. Årets bil, årets design og årets grønne bil i verden.
Jaguar F-Pace kom i 2018 som en ganske vill SVR-versjon, noe som betyr en V8 under panseret, og det har også kommet mildhybrider og ladehybrider av F-Pace de senere årene.
Og nå også en 90th Anniversary Edition.
Denne blir tilgjengelig for alle utgavene foruten 400 Sport og SVR, har subtile emblemer, hint av R-Dynamics og en rekke tilleggsutstyr inkludert diamantdreide aluminiumsfelger, tonede vinduer, panoramatak og 3D-surroundkamerateknologi, opplyser Jaguar.
På innsiden er det sportsseter med kontrastsømmer, innredning i ibenholt og aluminiumsdetaljer. Komplette spesifikasjoner kan variere fra marked til marked, understreker det britiske merket.
Det er altså mulig å velge mellom S-, SE- og HMS-spesifikasjoner, og motoralternativene inkluderer mildhybrid og ladehybrid. Sistnevnte åpner for 64 kilometer elektrisk kjøring, og hurtiglading med 50kW. Her er 0-80 prosent opplyst til 30 minutter.
Sjefen i familien er SVR 575 Edition introdusert i fjor, med 5-liters V8 som øker antall hk med 25 opp til 575 hk og 700 Nm. Det åpner for 0-100 km/t på 3,8 sekunder.
Denne utgaven kan også lokke med et unikt SVR-chassis og utvendige deler i svart, og selvsagt 22-tommers smidde lettmetallfelger med en diamantfinish og sportsseter i semsket skinn og Windsor-skinn.
‒ F-Pace har brakt oss nye kunder til merket, og tilbyr et utvalg av modeller fra den effektive plug-in hybriden til den høyytende F-Pace SVR, sier Rawdon Glover, administrerende direktør, Jaguar.
‒ Med sin iboende kvalitet og lederskap innen design, har den gledet våre kunder globalt. Når vi forbereder oss på en helelektrisk framtid, er 90th Anniversary Edition en passende hyllest til ni tiår med banebrytende design, ytelse og innovasjon.
Både F-Pace 90th og SVR 575 Edition er allerede tilgjengelig for bestilling.
Her er bilder av Jaguar F-Pace 90th og SVR, og sistnevnte er den blå utgaven: