Annonse
Hjem Elbiler Ja, Volvo sysler også med hydrogen

Ja, Volvo sysler også med hydrogen

Svenske Volvo var en av de første blant de store som flagget at de ville elektrifisere hele modellserien, men de har ikke vist noen interesse for hydrogen. Eller?

Til neste år skal samtlige Volvo-modeller også finnes med en eller annen form for eldrift, og eventuelle nullutslippsbiler vil være elbiler. Akkurat som de fleste andre bilprodusentene.

Men noen satser også på hydrogen. Hyundai har akkurat vist fram sin helt nye Nexo, etterfølgeren til ix35. Toyota satser videre på Mirai, mens Honda kjører på med Clarity. Flere andre, deriblant Mercedes, Audi, BMW og Kia har også vist interesse for brenselscellebiler, så antall hydrogenmodeller kan øke i årene som kommer.

Og enda litt lenger fram i tid kan vi også få en Volvo med hydrogen på tanken.

‒ Man skal aldri si aldri når det kommer til teknologi, sier visepresident fra slag og markedsføring, Björn Annwall til Drive.

Saken fortsetter under Annonsen

Hydrogendrevne biler er tilnærmet elbiler, ettersom de også har batterier som driver elmotor. Forskjellen er at du lader opp elbilene ved å plugge i strømkabelen, mens hydrogenbiler omgjør hydrogen til strøm og på den måten lader opp batteriene. Alt som trengs er hydrogen på tanken.

‒ Brenselsceller er interessante, men de neste ti årene er det batterier (som gjelder). Men brenselscelle er i bunn og grunn flytende batteri, så kanskje ved et punkt, sier Annwall.

Han spør retorisk om hva som er den riktige måten å implementere brenselsceller på, og hva som er den riktige måten å behandle batterier på.

‒ Det er ikke stor forskjell, man kan bare erstatte batterier med brenselsceller. Det er ikke to forskjellige filer, ikke sant? Det er samme drivverksystemer, slår han fast.

Mest interessant med disse uttaleselene er at han faktisk ikke ble spurt om hydrogenbiler. Han ble faktisk spurt om faststoff-batterier (solid state), noe flere av de andre store bilprodusentene nå prøver å finne en løsning på.

Svaret bærer vel kanskje preg av at slike batterier ikke er interessant for Volvo, men at det snakkes om hydrogen i Volvo-korridorene.

Og det er ikke noe rart. For de har faktisk holdt på med det en stund allerede via utviklingsselskapet Powercell.

Selskapet hører hjemme i Göteborg, og har siden 2009 forsket på brenselsceller. Nå har de kommet så langt at det er planlagt en modell med hydrogen. Vel, litt hydrogen. Volvo ser på mulighetene til å lage en hybridvariant av en elektrisk XC90. Om de lykkes blir det dermed en hybridvariant med elbil og hydrogenbil, en kombinasjon også Mercedes vil prøve ut med GLC F-Cell.

Annwall vil altså prate om hydrogen framfor faststoffbatterier. Kanskje ikke så rart?

‒ Kanskje vi får et gjennombrudd på brenselsceller, og kanskje blir det ikke så vanskelig å innlemme på den veien vi er nå. Men jeg ser ikke det skjer i løpet av de neste fem årene. Men man skal aldri si aldri, slår han fast.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker