Hjem / Elbiler / Ja, dette er en elbil
Sjekk denne komboen. Terrengbil, pickup og elbil. (Alle foto: Bollinger)
Sjekk denne komboen. Terrengbil, pickup og elbil. (Alle foto: Bollinger)

Ja, dette er en elbil

Bollingers siste påfunn: En terrengbil og en pickup smeltet sammen som en enhet. Og ja, den er elektrisk.

Vi har ikke sett mange elbilvarianter av verken terrengbiler eller pickuper. Faktisk må man dykke ganske så dypt inn i nettet for å finne noe slikt. Eller så kan besøke nettsiden til den amerikanske produsenten Bollinger. Da finner du nemlig en, tja, merkverdig kombinasjon av de to typene.

Annonse

Men la oss ta produsenten først, for det er ikke så mange som har hørt om Bollinger.

Dette er et selskap som ble grunnlagt av Robert Bollinger i 2014, og heter offisielt Bollinger Motors. Produsenten flyttet nylig fra New York til Detroit, den gamle bilhovedstaden, og har som mål å komme med verdens aller første SUT.

Så hva i all verden er det da?

Jo, det står for sport utility truck (SUV står for sport utility vehicle), og en mindre truck i USA betyr som regel en pickup. Men denne skal også håndtere terrenget, så dermed har de kommet opp med en ganske så unik kombinasjon av en bil.

Dette er den andre modellen de viser fram, og dermed heter den også B2. Slik ser den altså ut:

Annonse

Begge de to første modellene har firehjulstrekk, en batteripakke på 120 kWh og et stort bagasjerom foran(!).

Men B2 er betraktelig større (og rarere), og har et svært lasteplan bak. Dette er en klasse 3-truck, noe som betyr at den har en vektgrense på 6.350 kilo, det samme som for eksempel RAM 3500 og Hummer H1.

B2 kan for eksempel dra 2.267 kilo, og er altså en diger og sterk sak som ikke står tilbake for eksosvariantene av de større pickupene.

Bilen skal produseres på samme linje som B1, noe som gjør ting enklere når Bollinger setter i gang med produksjonen i 2020.

Men før kommer altså B1, en mer terrenglignende sak som altså skal bli verdens første helelektriske SUT.

Slik ser den ut:

Ettersom Bollinger nå opplyser at batteripakken er på 120 kWh, så er vi litt usikre på den tidligere informasjonen. For den sa at bilene skulle komme med to forskjellige batteripakker, en på 60 kWh og en på hele 100 kWh. Det er mulig de har byttet ut den 100 kWh med 120 kWh.

Den minste pakken har tidligere fått en oppgitt rekkevidde på 193 kilometer, mens den på 100 kWh ble opplyst med en rekkevidde på 321 kilometer.

Og fortsatt ifølge de tidligere opplysningene har den 360 hestekrefter, og klarer 0-100 km/t på rundt 4,6 sekunder med en toppfart på over 200 km/t.

Men det er ganske mye som er uklart rundt Bollinger, så vi får bare vente å se hva de endelige tallene sier.

På innsiden er B1 ganske så svart. Det er plass til fire, og Bollinger har satt inn et stålbur som bør beskytte de på innsiden selv om det skulle gå helt galt i terrenget. B1 kommer både som todørs og firedørs.

Hva som finnes av utstyr er vi heller ikke sikre på, men det er iallfall USB-porter og to 110 volts uttak til å lade opp eksternt utstyrt. Men vi tror vel kanskje ikke det er altfor mange førerassistenter, men slike biler skal man jo helst kjøre selv.

Slik ser den ut innvendig:

Prisen har vi heller ikke anelse om, men Bollinger tar 1.000 dollar som et depositum for å stille seg på ventelista. Og det har mange allerede betalt.

For ganske nøyaktig ett år siden passerte de 10.000 reversjoner, og jaggu har de ikke nå doblet dette.

Over 20.000 ønsker dermed å kjøpe B1, en slags elektrisk versjon av Land Rover.

Slik ser den ut med fire dører:

Bollinger sier at de skal annonsere ting som pris og leveringstid i 2019, men også B1 er ventet på markedet rundt 2020.

Hvor lurt det er med en helelektrisk terrengbil er derimot et annet spørsmål. Det kan fort bli noen kilometer med ladekabler om man går tom for strøm langt inne i skogen eller oppe på fjellet…

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *