Annonse
Hjem Nyheter Ja, det er mulig å få null stjerner

Ja, det er mulig å få null stjerner

Vi er heldige som bor her i Europa når det kommer til sikre biler. For det selges faktisk biler uten kollisjonsputer i 2017.

Du har nok hørt om NCAP, en organisasjon som tester nybiler. Men det du kanskje ikke har fått med deg er at det finnes en rekke NCAP. For eksempel er det en som tester biler for det europeiske markedet, og er kalt Euro NCAP. Det er denne alle referere til her hjemme.

Men det finnes faktisk hele åtte forskjellige slike testregioner, og de alle har sine egne metoder. Euro NCAP er den klart største og mest avanserte, og de er også de som tester klart flest biler.

Og fra 2018 kan vi stole enda mer på Euro NCAP, for da vrir de til kranen enda mer og gjør det vanskeligere for bilprodusentene å få fem stjerner. Dette gjør de etter at stadig flere land og forsikringsselskaper faktisk bruker Euro NCAP som et utgangspunkt, og at teknologien sørger for at stadig flere sikkerhetsassistenter blir tilgjengelig i bilene som selges i Europa.

Foruten Euro NCAP så skufler bilprodusentene for det meste fem stjerner inn i testene til Australia (ANCAP), Sør-Korea (KNCAP), Japan (JNCAP) og USA (USNCAP). I alle disse landene er altså bilene relativt sikre, og skulle du finne på å importere en bil fra et av disse landene eller kjøre leiebiler der er det altså ganske trygt.

Saken fortsetter under Annonsen

Kina har sin egen organisasjon kalt C-NCAP, og i likhet med Euro NCAP kommer de med en lang rekke endringer i 2018. Vi har prøvd å finne ut hvordan de siste testene der har endt, men har ikke klart det. Å tyde kinesiske tegn viste seg ganske vanskelig!

Men vi vet at de kinesiske bilene har blitt sikrere, og at flere av de nye modellene har fått fem stjerner i andre tester. Noen av de eldre kan derimot være tilnærmet dødsfeller, så det gjelder å være litt oppmerksom om man skal kjøre bil der. Mer om det litt lenger nede i saken.

Så var det de to siste da, Latin NCAP og ASEAN NCAP. Her står det litt dårligere til.

Latin NCAP inkluderer Latin-Amerika og Karibbien, og har gjennomført tester siden 2010, og som i de fleste andre land og regioner kommer myndighetene i latinamerikanske land med nye og tøffere sikkerhetskrav i tiden framover. Så det blir bedre, men ikke alle følger FNs standarder per i dag.

Mange av bilene som er testet de siste årene får null og en stjerne, og grunnen er ganske enkel. De har ikke en gang kollisjonsputer. Et eksempel er Chevrolet Spark GT, en modell fra GM. Den ble testet i september 2016, og var totalt strippet for airbags! Utrolig. Det ble null stjerner på den lille bilen.

Videoen helt i toppen er hentet fra en annen bil solgt i Latin-Amerika og er modellen BYD F0, en bil produsert i Kina og som åpenbart mangler kollisjonsputer. Det ser ikke godt ut å frontkollidere med en slik en. Så der har vi et eksempel på kinesiske biler.

De to siste årene er det kun fire av 23 modeller som har fått full score på fem stjerner, og de skal selvsagt få den hederen de fortjener her. Det var Seat Ateca, Toyota Corolla, Volkswagen Polo og Volkswagen Golf. Tommelen opp til de fire, som alle er testet i 2017.

ASEAN NCAP startet opp i 2012, og hører hjemme i Sørøst-Asia. Disse har ikke testet mange biler, men de to siste har iallfall fått full score. Det er Perodua Myvi (basert på Daihatsu Boon) og Honda CR-V. Den tredje, Proton Etiga (basert på Suzuki), har iallfall kollisjonsputer. Men den mangler «vanlig» utstyr som ABS-bremser og ESC (stabilitetskontroll), så de har åpenbart en vei å gå også de.

De sju andre bilene som er testet ligger midt på treet, og det er altså ingen som er i så dårlig stand som enkelte i Latin-Amerika. Men kvaliteten ville altså ikke holdt i Europa.

Euro NCAP tester altså det meste som kommer, og av de 20 siste testene de har gjennomført har 19 fått fem stjerner. Det er kun den nest siste testen, en Citroën e-Mehari, som ikke oppnår toppscore. Den lille elbilen mangler det meste av førerassistenter, og får derfor trekk på to stjerner. Den endte altså opp med tre stjerner.

Vurderer du ny bil og lurer på hvor sikker den er? Du finner sikkert akkurat din modell hos Euro NCAP.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker