Italdesign har tolket en 50 år gammel sportslig Audi på en ny måte. (Fotos: Italdesign)

Italdesign hyller 50 år gammel (flat) Audi

Hva følger Asso di Picche? Jo, Asso di Picche In Movimento. Ingen fare. Vi skal forklare.


Den godeste Giorgetto Giugiaro har hatt mange store prosjekter. Den italienske designeren står bak biler som BMW M1, Lotus Esprit, DMC DeLorean og endog den originale Volkswagen Golf. Og ja, den imponerende Audi 80.

Han tegnet også den litt sportsligere versjonen kalt Audi Coupé, men før dette laget han og teamet hos Italdesign Centro Stile en ganske så sportslig Audi. En kalt Asso di Picche. Selveste sparesset i kortstokken.

Den ble vist fram under Frankfurt Motor Show i 1973, og var en stylingstudie for en sportslig 2+2 Coupé bygget på et Audi 80-chassis og mekanikk, med stylingfunksjoner inspirert av designene til Alfa Romeo Caimano og Maserati Boomerang ‒ laget av Italdesign i de to årene før lanseringen på forespørsel fra Karmann karosseribygger.

Dessverre kom bilen seg aldri lengre enn til messen, men den rakk å sette spor. Flere biler var inspirert av de stramme, rene og moderne linjene, så man finner arven til det som på italiensk altså betyr sparesset i flere andre biler.

‒ Det er en modell som sletts ikke er kjent blant allmennheten, sier Joaquin Garcia, designsjef i Italdesign.

‒ Ikke desto mindre, fra et designstandpunkt, er det en av de mest innovative og viktige som noen gang er laget. Den er et trimmet, aerodynamisk, «fremdrivende» og penetrerende kjøretøy. En lett kropp, med enkel og ren design, interessante proporsjoner, en horisontal flyt uttrykt via rette og parallelle linjer, en meget fremtredende C-stolpe som skulle bli ikonisk over tid, og en frontstøtfanger som for første gang, i stedet for å bli behandlet som et rent funksjonelt tilbehør, ble laget som en del av kroppens linje. 50 år senere er det et bildesign som fortsetter å være den formelle tolkningen av begrepet bevegelse.

Det er nå en versjon 2.0 av sparesset, og denne gang med tilnavnet «i bevegelse». Det er nemlig det Asso di Picche In Movimento betyr.

Italdesign sier at de har tolket bilen på en moderne måte, men har gjort det ved å bevare essensen og enkelheten i designet ‒ men også for å gi den en tidløs natur.

‒ Bilen fra 1970-tallet har et forhold mellom karosseri og glassoverflater som favoriserer sistnevnte, sier Garcia.

‒ I dag må man også tenke sikkerhet og elektrifisering. Dimensjonene og strukturen gjennom vår monocoque er større, og dette sikrer de en mer effektive håndtering i en kollisjon. Dette gjør formen mer avsmalet og skulpturell. Batteripakken, som ble festet til chassisplattformen, betydde at bilens karosseri måtte øke i høyden for å gi en passende hus. Hjulbuer, fremhevet foran, men ser ut til å være dempet bak, vikler rundt de øvre delene av hjulene, som har blitt forstørret spesielt for å kompensere for den bredere kjøretøykroppen.

Og så har de koblet en viktig ting.

‒ For å modernisere de kjennetegn ved en historisk modell slo vi sammen det fysiske og det digitale på en måte som er typisk for vår tid.

Resultatet er en slik bil:

Italdesign understreker at dette ikke er en såkalt RestoMod, men følger sin egen moderne stil.

Dette er altså en 2+2 elektrisk coupé, 3 dører, uten midtstolpe, bygget på en neste generasjons plattform, og er 4,66 meter lang, 1,23 meter høy og 1,95 meter bred. Asso di Picche In Movimento har et karosseri i aluminium og vinduer i polykarbonat.

At den er moderne viser også taket, hvor en del har blitt behandlet som en polarisert linse og filtrerer ut 100 prosent av UVA-strålene. Så her blir man ikke solbrent.

Men det er også flere ting som nikker tilbake 50 år, som bagasjeromslokket foran på bilen. Asso di Picches lange luftinntak har blitt forvandlet til et moderne funksjonelt element, som åpner seg for ladekontakten.

De store klassiske dørene har også en dobbelthengslet mekanisme som gjør at døren først kan gli forover og deretter roteres, og dermed gjør ut- og inngangen enklere.

På innsiden viser illustrasjonene vi har to sylindriske komponentene som dominerte dashbordet, og her er det også en lett, ultratynn skjerm som kan rulles opp eller ut etter behov.

Rattet skal også koble sammen den historiske bilen med en som er i bevegelse ‒ og dette er rektangulært med avrundede hjørner og er ganske kompakt med tanke på innvendig plass.

‒ Asso di Picche In Movimento manifesterer vår visjon slik den har mange av de moderne temaene som diskuteres i bilindustrien og andre plass ‒ et konsept for mobilitet som er mer bærekraftig og bevisst, sier Garcia.

‒ Prosjekter som dette gjør at vi kan feire alle våre år med forskning og innovasjon, støttet av vellykket partnerskap, og for å drive arven vår inn i framtiden og høste av våre mange erfaringer.

Det er vel en viss fare for at Asso di Picche In Movimento lider samme skjebne som bilen den skal hylle, og aldri kommer seg forbi visningsfasen og inn i produksjon.

Men heldigvis har vi noen digitale illustrasjoner som viser bilen, for dette er kunst på samme nivå som for 50 år siden.

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Italdesign