- Annonse -
HjemElbilerIskald test for Hyundais elbiler

Iskald test for Hyundais elbiler

Hyundai har tatt med seg både brenselscellebilen Nexo og elbilen Kona til iskalde Arjeplog i Sverige.

Det kryr for tiden av kamuflerte modeller på isveiene rundt Arjeplog, det nye vintertestsenteret for bilprodusentene.

- Annonse -

De er der mye på grunn av utviklingen av nullutslippsbiler, som har flere utfordringer knyttet til seg når det kommer til kulde.

Hyundai er der med to modeller, hydrogenbilen Nexo og elbilen Kona.

At hydrogenbiler bør testes i ekstrem kulde er ganske så opplagt. For det eneste utslippet slike biler har er vann. Og vann er som kjent slitsomt når det blir kaldt. Det fryser, og skaper dermed store problemer.

Det erfarte Hyundai med sin forrige hydrogenmodell, så det er en ting de vil unngå med den på papiret imponerende Nexo. Faktisk var problemene så store rundt ix35 at når temperaturen krøp under -10 grader begynte den å krangle, og ble det -20 var det store startvansker.

- Annonse -

Så dette vil de for all del unngå med Nexo, og har tatt den med til Arjeplog hvor temperaturen kan falle helt ned til -35.

Hyundais ingeniører har kommet opp med en smart løsning hvor en ny komponent varmer opp celleblokken om det blir minusgrader. Nexo kan nå ifølge Hyundai starte i -30 grader, noe som også er den vanlige grensen for forbrenningsbiler.

Et annet problem er vannet som danner seg rundt brenselcellene, og som raskt blir til is om det er kaldt nok. Hyundai har kommet opp med et system som blåser bort vannet rundt celleblokken når bilen stanser, og vannet fjernes dermed før de fryser til.

Elbilene har også store utfordringer når det kommer til elbiler. For å varme opp bilene innvendig trengs det mye strøm, og varmesystemet stjeler dermed mye strøm som skulle gått til rekkevidden. De som har kjørt elbil om vinteren har sett hvor mye rekkevidde som kan forsvinne bare for å holde varme i kupéen.

- Annonse -

Så hvordan unngår man dette?

Hyundai har laget en ny høyeffektiv varmepumpe til Kona, et nytt luftinntaksystem, individuell oppvarming og et forvarmeopplegg. De har åpenbart klødd seg mye i hodet rundt oppvarming, ventilasjon og aircondition som de har satt fellesbenevnelsen HVAC på.

Det elektriske varmepumpesystemet høster nå overskuddsvarme fra andre elektriske komponenter og resirkulerer dette for å effektivisere varme- og ventilasjonssystemet. Ved å minimere det elektriske forbruket fra batteriene vil systemet sørge for å vedlikeholde rekkevidden også på vinterstid.

Det smarte luftinntaksystemet som resirkulerer luften kontrollerer ifølge Hyundai luften både på innsiden og utsiden på en ny måte, og HVAC-systemet skal dermed varme opp kupéen på en mer effektiv måte.

De introduserer også et system som lar føreren trykke på en knapp som viser at føreren er alene i bilen, og dermed vil de ikke blåse varmluft på for eksempel gulvet til passasjersetet. Dette er et individuelt varmesystem.

Til slutt har også Kona noe vi kjenner fra mange andre modeller, nemlig en forvarmer. Når Kona lades er det mulig å forvarme bilen, slik at den er varm når ledningen plugges ut. Førerne kan sette egne tidspunkter på oppvarmningen eller nedkjøling, slik at ikke unødvendig strøm brukes.

Og strøm er altså noe elbiler er avhengig av. Begge de to nye Hyundai-modellene imponerer da også på rekkevidde.

Nexo har en WLTP-rekkevidde på rundt 600 kilometer, og NEDC-rekkevidden er på hele 800 kilometer.

Elektriske Kona kommer med to batteripakker. Den største er på 64 kWh, og har en oppgitt rekkevidde på 482 kilometer i henhold til den nye WLTP-standarden som er mer realistisk enn NEDC-standarden.

Og skal vi tro Hyundai funker de begge i iskalde forhold. Lik de vi har opplevd her hjemme flere ganger denne vinteren.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her