Hjem / Elbiler / Iskald test for Hyundais elbiler
Hyundai er på plass i Sverige, hvor de tester elbilen Kona og hydrogenbilen Nexo under iskalde forhold. (Begge foto: Hyundai)
Hyundai er på plass i Sverige, hvor de tester elbilen Kona og hydrogenbilen Nexo under iskalde forhold. (Begge foto: Hyundai)

Iskald test for Hyundais elbiler

Hyundai har tatt med seg både brenselscellebilen Nexo og elbilen Kona til iskalde Arjeplog i Sverige.

Det kryr for tiden av kamuflerte modeller på isveiene rundt Arjeplog, det nye vintertestsenteret for bilprodusentene.

Annonse

De er der mye på grunn av utviklingen av nullutslippsbiler, som har flere utfordringer knyttet til seg når det kommer til kulde.

Hyundai er der med to modeller, hydrogenbilen Nexo og elbilen Kona.

At hydrogenbiler bør testes i ekstrem kulde er ganske så opplagt. For det eneste utslippet slike biler har er vann. Og vann er som kjent slitsomt når det blir kaldt. Det fryser, og skaper dermed store problemer.

Det erfarte Hyundai med sin forrige hydrogenmodell, så det er en ting de vil unngå med den på papiret imponerende Nexo. Faktisk var problemene så store rundt ix35 at når temperaturen krøp under -10 grader begynte den å krangle, og ble det -20 var det store startvansker.

Så dette vil de for all del unngå med Nexo, og har tatt den med til Arjeplog hvor temperaturen kan falle helt ned til -35.

Annonse

Hyundais ingeniører har kommet opp med en smart løsning hvor en ny komponent varmer opp celleblokken om det blir minusgrader. Nexo kan nå ifølge Hyundai starte i -30 grader, noe som også er den vanlige grensen for forbrenningsbiler.

Et annet problem er vannet som danner seg rundt brenselcellene, og som raskt blir til is om det er kaldt nok. Hyundai har kommet opp med et system som blåser bort vannet rundt celleblokken når bilen stanser, og vannet fjernes dermed før de fryser til.

Elbilene har også store utfordringer når det kommer til elbiler. For å varme opp bilene innvendig trengs det mye strøm, og varmesystemet stjeler dermed mye strøm som skulle gått til rekkevidden. De som har kjørt elbil om vinteren har sett hvor mye rekkevidde som kan forsvinne bare for å holde varme i kupéen.

Så hvordan unngår man dette?

Hyundai har laget en ny høyeffektiv varmepumpe til Kona, et nytt luftinntaksystem, individuell oppvarming og et forvarmeopplegg. De har åpenbart klødd seg mye i hodet rundt oppvarming, ventilasjon og aircondition som de har satt fellesbenevnelsen HVAC på.

Det elektriske varmepumpesystemet høster nå overskuddsvarme fra andre elektriske komponenter og resirkulerer dette for å effektivisere varme- og ventilasjonssystemet. Ved å minimere det elektriske forbruket fra batteriene vil systemet sørge for å vedlikeholde rekkevidden også på vinterstid.

Det smarte luftinntaksystemet som resirkulerer luften kontrollerer ifølge Hyundai luften både på innsiden og utsiden på en ny måte, og HVAC-systemet skal dermed varme opp kupéen på en mer effektiv måte.

De introduserer også et system som lar føreren trykke på en knapp som viser at føreren er alene i bilen, og dermed vil de ikke blåse varmluft på for eksempel gulvet til passasjersetet. Dette er et individuelt varmesystem.

Til slutt har også Kona noe vi kjenner fra mange andre modeller, nemlig en forvarmer. Når Kona lades er det mulig å forvarme bilen, slik at den er varm når ledningen plugges ut. Førerne kan sette egne tidspunkter på oppvarmningen eller nedkjøling, slik at ikke unødvendig strøm brukes.

Og strøm er altså noe elbiler er avhengig av. Begge de to nye Hyundai-modellene imponerer da også på rekkevidde.

Nexo har en WLTP-rekkevidde på rundt 600 kilometer, og NEDC-rekkevidden er på hele 800 kilometer.

Elektriske Kona kommer med to batteripakker. Den største er på 64 kWh, og har en oppgitt rekkevidde på 482 kilometer i henhold til den nye WLTP-standarden som er mer realistisk enn NEDC-standarden.

Og skal vi tro Hyundai funker de begge i iskalde forhold. Lik de vi har opplevd her hjemme flere ganger denne vinteren.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Et tysk forbrukerråd etterlyser norske eiere for et gruppesøksmål mot Volkswagen. (Begge foto: VW)

Etterlyser 140.959 norske bilkjøpere

Et tysk forbrukerråd etterlyser nå norske bileiere som vil være med på et tysk gruppesøksmål …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *