Hyundai har åpenbart knekt en eller annen kode når det kommer til elbiler, for den første rene helelektriske modellen, Ioniq 5, har like godt blitt kåret til både årets bil i verden og tatt prisen for årets design. Det ruller rundt nærmere 8.000 slike elbiler rundt her i Norge.
Neste ut heter logisk nok Ioniq 6, og dette er en ganske annerledes bil.
-->
Mens Ioniq 5 er en litt mer kompakt SUV som måler 4,64 meter i lengden, er Ioniq 6 en større sedan på 4,86 meter. Den er faktisk Hyundais aller lengste bil, og byr også på en solid akselavstand på 2,95 meter som bør åpne for god innvendig plass.
I likhet med lillesøster har også Ioniq 6 et litt oppsiktsvekkende design, og dette er laget av en grunn ‒ nemlig luftmotstand. Den nye elbilen satt sammen på elbilplattform E-GMP har en luftmotstandskoeffisient på kun 0,21, og det blant annet takket være lave fronten, aktive luftspjeld og en løsning som reduserer luftmotstanden i hjulbuene foran. Dette er med på å gjøre Ioniq 6 til en av verdens aller mest aerodynamiske biler.
Med et batteri på 77.4 kWh og 18-tommers felger som standard åpner det for en rekkevidde på solide 614 kilometer for den utgaven med tohjulsdrift. Den med drift på alle fire hjulene har en oppgitt rekkevidde på 583 kilometer, noe som jo også er ganske så bra.
Hyundai har selvsagt flere utgaver av Ioniq 6 på gang, men Hyundai Norge gjør det ganske enkelt for kundene. De skal tilby elbilen i toppspesifikasjonen Premium når det ordinære salget åpner, og ifølge dem inkluderer dette utstyrsnivået tilnærmet alt tilgjengelig utstyr.
Det ordinære salget har ikke startet ennå, men Hyundai har allerede målt tempen gjennom en utgave kalt Ioniq 6 First Edition. Dette er en begrenset utgave hvor 2.500 eksemplarer er øremerket Europa, og av disse har Norge fått hele 600 biler.
Men det var altfor lite.
For da salget av denne utgaven åpnet onsdag gikk det ikke mange timer før den siste bilen var solgt, og dermed havnet de som var for sent ute på ventelisten for den ordinære bilen. Den utgaven med fargen Biophilic Blue må ha satt en eller annen rekord, for alle disse forsvant på kun fire minutter.
‒ Det er alltid veldig spennende å lansere helt nye produkter, og særlig en så banebrytende bil som Ioniq 6, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
‒ Vi har jo allerede hatt kjemperespons fra publikum på blant annet Ioniq 5, som er en av Norges mest solgte biler. Med forhåndssalgsstart for Ioniq 6 ligger dette an til å bli en ny storselger i det norske markedet, slår han fast.
First Edition kommer i fire forskjellige farger, og skiller seg selvsagt litt ut fra den ordinære bilen. Den er blant annet utstyrt med 20-tommers lettmetallfelger med et matt svart design, og det er også designdetaljer rundt hele bilen i sort høyglans inkludert speilhusene.
På innsiden inkluderer grepene blant annet et interiør med sort taktrekk og eksklusive seter i skinn, samt et Tartan-mønster inspirert av Hyundais konseptbil Prophecy.
‒ Ioniq 6 byr ikke bare på en omfattende utstyrspakke. Den er også en designbombe som er spekket med smarte løsninger, som bidrar til svært lang elektrisk rekkevidde. Innvendig byr bilen på veldig høy komfort, og takket være vår avanserte elbilplattform er den i likhet med Ioniq 5 svært romslig i kupeen, sier Lillestrøm Knudsen.
Det ordinære salget skal starte senere denne måneden, men det finnes en liten snarvei som tar kundene ganske langt fram i køen.
Salget av First Edition er nemlig ikke stengt, så det er fortsatt mulig å reservere denne versjonen. Og selv om det er lite sannsynlig at de som nå havner på ventelisten får denne utgaven, legges de automatisk over på ventelisten for den ordinære Ioniq 6 og står dermed langt framme i køen.
Les også: